Om even op de kern vraag terug te komen..
Lage temparaturen en hoge temparaturen hebben weldegelijk effect op medicinale zuurstof en de inzetbaar heid daarvan en veiligheidsvoorschriften..
Lage temparaturen betekend dat cilinder sterk afkoelt,
Als dit geleidelijk gebeurd heeft dit geen effect op condensvorming of op het gasmengsel of op de drukverschillen.
Maar als je het aan het slachtoffer moet geven, geef je eigenlijk extreem koude zuurstof, die in de longen van het slachtoffer komt.. Dit is niet comfortabel voor het slachtoffer, beinvloed de zuurstof opname plus je koelt de patient nog verder af..
Dus lage temparatuur heeft wel effect op de operationele inzetbaarheid van zuurstof..
Hoge temparaturen, bij 28 graden met een lekker zonnetje, word het in de auto al gauw zo'n 50/60 graden.
Dit heeft geen effect op de gassamenstelling, maar wel op de druk in de cilinder, Zuurstof zet uit. Het kan dus zijn dat een cilinder dus een hogere druk heeft dan bedoeld.
Als een Cilinder en Kraan een normaal tot 200 bar gevuld worden, hebben die vaak een veiligheidsmarge van 100 bar..
Maar een losse reduceer, heeft vaak niet de veiligheidsmarge van 100bar.., Dus kan daar voor problemen zorgen..
Als een cilinderdruk boven de veiligheidsmarge komt, dan heb je al een enorm probleem.
Het bewaren in een auto van zuurstof-set (zoals ook voor duikers), word eigenlijk niet aanbevolen. tenzij de auto een standkachel heeft, en klimaat beheersing. en de auto moet dan dus word door een externe powerbron.
Dus voor duikers geld dat zij eigenlijk de zuurstof set binnen op "kamertemparatuur" bewaren.., Dus niet in een koude schuur etc of in een auto..