AED te oud

Auteur Topic: AED te oud  (gelezen 1224 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Lars123

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Gepost op: 13 juni 2024, 00:37:46
Hoi!

Ik heb recent mijn reanimatie cursus gevolgd. Ik heb van de week bij een betrouwbaar iemand een tweedehands AED aangeschaft voor €250 die ik in de auto wil leggen. Ik ben veel onderweg en mocht het ooit nodig zijn deze te kunnen gebruiken. Nu blijkt alleen dat de AED uit 2011 komt (Philips HS1). Online lees ik verhalen dat je hem beter na 10 jaar kan vervangen voor een nieuwe. Ik heb daar het geld helaas nu niet voor.

Mijn dilemma:

Bij hartslagnu wil ik me aanmelden als rapid responder (neemt eigen AED mee).

Echter beïnvloed ik dan het proces op een negatieve manier als ik met mijn oude AED kom aanzetten of kan ik dit juist beter niet aanmelden bij hartslagnu zodat er andere mensen met nieuwere AED's komen?

Accu en pads zijn trouwens nieuw.

Wie kan me wat tips geven?

Tevens, waar kan ik controleren of deze inderdaad uit 2011 komt?




cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,113
Reactie #1 Gepost op: 11 juli 2024, 04:59:34
Hoi!

Ik heb recent mijn reanimatie cursus gevolgd. Ik heb van de week bij een betrouwbaar iemand een tweedehands AED aangeschaft voor €250 die ik in de auto wil leggen. Ik ben veel onderweg en mocht het ooit nodig zijn deze te kunnen gebruiken. Nu blijkt alleen dat de AED uit 2011 komt (Philips HS1). Online lees ik verhalen dat je hem beter na 10 jaar kan vervangen voor een nieuwe. Ik heb daar het geld helaas nu niet voor.

Mijn dilemma:

Bij hartslagnu wil ik me aanmelden als rapid responder (neemt eigen AED mee).

Echter beïnvloed ik dan het proces op een negatieve manier als ik met mijn oude AED kom aanzetten of kan ik dit juist beter niet aanmelden bij hartslagnu zodat er andere mensen met nieuwere AED's komen?

Accu en pads zijn trouwens nieuw.

Wie kan me wat tips geven?

Tevens, waar kan ik controleren of deze inderdaad uit 2011 komt?

Hoi Lars,

Nergens in de richtlijnen of voorschriften van de fabrikant staat een uiterste levensduur van 10jaar vermeld.
In Nederland zijn een aantal verkopers die de 10jaar in het leven geroepen hebben, mijn inziens om de verkoop te stimuleren. Ik ken geen enkel ander land waar iets over de 10 jaar geroepen wordt.

Bij navraag geven ze aan dat het vanwege de fabrieksgarantie is. Maar een hs1 heeft bijvoorbeeld 8jaar fabrieksgarantie.  Sommige verkopers verlengen deze zelf blind naar 10 jaar. Maar je auto gooi je toch ook niet weg als de fabrieksgarantie voorbij is? Met goed onderhoud kan die best langer mee. En je auto red vaker je leven dan de AED zal doen ;)

Een AED is een zeer veilig apparaat welke zichzelf continu controleerd. Bij het minste of geringste vermoeden zal de AED aangeven dat hij gecontroleerd moet worden. Zo weet je zeker dat hij inzetgereed is. De HS1 heeft dagelijkse zelftesten daarin worden de interne circuits, het schokafgiftesysteem, de elektroden en de batterij getest.

Ik test maandelijks tientallen AEDs op externe apparatuur en er is al die tijd maar een enkele AED geweest welke de schoktest niet heeft gehaald ondanks dat de AED aangaf OK te zijn. Als je wilt mag je mij wel een PBtje sturen om een afspraak te maken om de AED te testen. Je kan langskomen of hem evt opsturen. Dan weet je zeker dat op dat moment de AED goed analyseert en nog op volle kracht 'klapt'.


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,113
Reactie #2 Gepost op: 11 juli 2024, 05:35:41
Overigens wel belangrijk om je AED regelmatig te bekijken of hij inzet gereed is en optijd onderhoud uit te voeren. Maar dat is met een nieuwe AED niet anders.

Via het serienummer kun je het bouwjaar achterhalen. Heb je deze overigens gecontroleerd op stopheling.nl en gestolenaed.nl? €250,- is niet duur aangezien een nieuwe accu en electroden al €225,- is


Wat mij betreft zou met een goede controle en onderhoud je AED best nog even mee kunnen. Zakelijk gezien houden veel bedrijven ook om economische reden de 10 jaar aan. Maar voor privé gebruik :)
Ik wordt liever zo snel mogelijk weer terug in sinusritme geklapt door een AED uit 2011 door iemand die voorbij rijdt met een AED in zn auto dan langer te moeten wachten op een AED welke jonger is dan 10 jaar.


Alles hierboven is overigens mijn eigen persoonlijke mening.