Met het oog op dit verhaal wil ik met jullie graag een alternatieve methode t.o.v. het zakje bespreken.
Het is misschien niet een reactie met het oog op dit verhaal, maar wel over alternatieve methoden.
Je kunt het slachtoffer vragen zijn/haar
shirt iets omhoog te trekken
tot net over de neus (zoals kleine kinderen politie-en-diefje of rovertje spelen o.i.d.).
Persoonlijk denk ik dat de methode ook afhangt van de leeftijd van het slachtoffer! Ouderen kun je uitleggen hoe te gaan ademen, de seconden tellen tijdens het ademhalen of een zakje gebruiken. Maar bijvoorbeeld bij kinderen werken die eerste twee minder goed en een zakje werkt vaak al helemaal niet, want een kind zal daar waarschijnlijk alleen maar iets banger van worden.
Eerlijkheidshalve, moet ik er wel bij zeggen dat ik hier niet dagelijks mee te maken heb, want ik heb dan wel dagelijks met kinderen/jongeren te maken, maar meestal geen hyperventilerende kinderen. Mijns inziens is het nog steeds de beste methode om een hyperventilerend kind gewoon een
liedje te laten zingen, want (a) een kind kent vaak veel liedjes, (b) een kind schaamt zich minder snel dan een volwassene om gewoon zomaar een liedje te gaan zingen en (c) je hebt voor deze simpele methode geen materiaal nodig. Tijdens het zingen krijg je vaak vanzelf een goede ademhaling.
Maar graag citeer ik ook in dit geval weer Golly's woorden:
Wat is jullie mening over deze methode?