In het vakblad Brand&Brandweer staat een interessant stuk over oververhitting van brandweermensen (in A'dam). Ze hebben bij TNO testen gedaan en het blijkt dat koelen aan de 'buitenkant' (met bijv. koelvesten) weinig direct effect heeft. De kerntemperatuur zakt daardoor niet significant binnen korte tijd.
Een koelvest is een preventie middel dat bedoeld is als preventiemiddel ter voorkoming van oververhitting van mensen die zwaar werk doen.. Het gebruik van koelvesten als middel om een kerntemparatuur te laten dalen is beperkt..
Heb zelf een keer bij sportwedstrijd (atleet) een so met hyperventilatiegehad die ook niks wilde, geen zakje niks. Was ook niet voor rede vatbaar. Verder was het behoorlijk warm weer en het so was bezweet door inspanning. Een collega EHBO'r heeft omdat so niet wilde luisteren een kopje water over zijn hoofd gegoten om hem bij zinnen te laten komen. Nu zou ik wel eens willen weten, geeft koud water over iemand heen gieten terwijl deze bezweet is en hyperventileerd niet een zodanig schrik effect dat dit aferechts werkt??? ik hoor graag iets ! ! !
Ik ben het met Expert eens,
Een snelle oppervlakkige ademhaling ten gevolge van hypertermie, kan afhankelijke van je middelen niet behandelen als een hyperventilatie tengevolge van angststoornis.
Het kopje water als schrikreactie om contact met de patient te krijgen, heeft geen nauwelijks koelend effect..
Hyperthermie is gevaarlijk om dat bij 42graden al eiwitten in het lichaam stollen, Bij een Hypertermie (oververhitting) heeft het lichaam nog maar weinig mogelijkheden om de zelf de temperatuur te regelen. Het snel ademhalen is een van de mechanismen om de temperatuur te regelen en naar beneden krijgen Dit lijkt op (wat we in de ehbo noemen) hyperventilatie, maar dat is het niet..
Een hyperthermie is een acute noodsitutie is naar mijn mening de altijd professionele zorg nodig heeft, echter als eerste hulpverlener kan je met beperkte middelen als veel doen.
- Organiseer de hulpverlening zover je dat al niet gedaan hebt..
- Stel de patient gerust..
- Leg de patient in de schaduw en beschutting, koel de gehele huid
(Koelen kan op verschillende wijze en met verscihillende technieken, met water en ventilatie en icepacks. afhankelijk van de middelen die je hebt.)
- Vraag de patient zich te concentreren op z'n ademhaling, zodat deze weer effectief is..