Hyperventilatie en eerstehulpverlening

Auteur Topic: Hyperventilatie en eerstehulpverlening  (gelezen 96728 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Achterkamp

  • Operator
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 163
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Reactie #170 Gepost op: 20 augustus 2015, 13:19:02
Citaat van: Oma link=msg=1367967 date=1440066661
Beste Achterkamp,

Mogelijk is mijn vraag van meer dan een week geleden aan je aandacht ontsnapt.

Een ander forumlid wacht ook nog steeds in spanning het antwoord af.

Ik zou dolgraag een helder, inhoudelijk antwoord willen krijgen. Geen antwoord staat voor mij gelijk aan dat je hier niet post om serieus aan een inhoudelijke discussie deel te nemen maar om goede discussies te verstoren.
Soms kunnen moeilijke vragen op een zeer makkelijke wijze worden beantwoord. Zo ook over de vraag alarmeren of niet bij hyperventilatie. AMPLE in combinatie met de tekens en symptomen en gbv werkt zowel voor de leek als professional. Ga wat er is gebeurt,wat een slachtoffer mankeert van het OK of AMPLE het maakt niet uit. Het gaat over informative voorziening waar zowel de leek als professional iets mee kunnen.
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #171 Gepost op: 20 augustus 2015, 13:30:43
Citaat van: Achterkamp link=msg=1367975 date=1440069542
Soms kunnen moeilijke vragen op een zeer makkelijke wijze worden beantwoord. Zo ook over de vraag alarmeren of niet bij hyperventilatie. AMPLE in combinatie met de tekens en symptomen en gbv werkt zowel voor de leek als professional. Ga wat er is gebeurt,wat een slachtoffer mankeert van het OK of AMPLE het maakt niet uit. Het gaat over informative voorziening waar zowel de leek als professional iets mee kunnen.

Je laat mij in ieder geval zien dat makkelijke vragen soms ook voorzien kunnen worden van zeer moeilijke antwoorden.

Ik stelde een zeer makkelijke vraag; "Hoe kan ik als EHBO-er zien of iemand die ik ken wederom door stress aan het hyperventileren is of deze keer een longembolie heeft?"


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #172 Gepost op: 20 augustus 2015, 13:46:35
Citaat van: Achterkamp link=msg=1367975 date=1440069542

Soms kunnen moeilijke vragen op een zeer makkelijke wijze worden beantwoord. Zo ook over de vraag alarmeren of niet bij hyperventilatie. AMPLE in combinatie met de tekens en symptomen en gbv werkt zowel voor de leek als professional. Ga wat er is gebeurt,wat een slachtoffer mankeert van het OK of AMPLE het maakt niet uit. Het gaat over informative voorziening waar zowel de leek als professional iets mee kunnen.


Achterkamp,

Ik vraag me serieus af of je je eigen tekst begrijpt wanneer je die naleest. Je gebruikt onbegrijpelijke afkortingen, je plaatst komma's daar waar ze niet horen te staan, je vergeet spaties, je laat woorden weg en je schrijft ze verkeerd doordat je de spellingsregels niet kent. Hoe verwacht je nou dat men iets snapt van je zinnen? Tegelijkertijd geef je geen antwoord op de gestelde vraag.

Dus aan jou nogmaals het verzoek de vraag niet alleen inhoudelijk, maar ook in het Nederlands te beantwoorden.


Citaat van: Oma link=msg=1367977 date=1440070243

Je laat mij in ieder geval zien dat makkelijke vragen soms ook voorzien kunnen worden van zeer moeilijke antwoorden.

Ik stelde een zeer makkelijke vraag; "Hoe kan ik als EHBO-er zien of iemand die ik ken wederom door stress aan het hyperventileren is of deze keer een longembolie heeft?"



Achterkamp

  • Operator
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 163
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Reactie #173 Gepost op: 20 augustus 2015, 13:52:29
Citaat van: Oma link=msg=1367977 date=1440070243
Je laat mij in ieder geval zien dat makkelijke vragen soms ook voorzien kunnen worden van zeer moeilijke antwoorden.

Ik stelde een zeer makkelijke vraag; "Hoe kan ik als EHBO-er zien of iemand die ik ken wederom door stress aan het hyperventileren is of deze keer een longembolie heeft?"
Hoe kan een arts of verpleegkundige in zijn vrije tijd zonder enige medische hulpmiddelen en apparatuur op straat dat dan wel bepalen? Nogmaals AMPLE icm tekens en symptomen plus gbv geven voor zowel de leek als professional de doorslag om wel of niet alarmeren of door te verwijzen naar de Huisarts. Deze optie zie ik in dit soort discussies nauwelijks voorbij komen.
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #174 Gepost op: 20 augustus 2015, 14:00:35
Citaat van: Achterkamp link=msg=1367985 date=1440071549
Hoe kan een arts of verpleegkundige in zijn vrije tijd zonder enige medische hulpmiddelen en apparatuur op straat dat dan wel bepalen? Nogmaals AMPLE icm tekens en symptomen plus gbv geven voor zowel de leek als professional de doorslag om wel of niet alarmeren of door te verwijzen naar de Huisarts. Deze optie zie ik in dit soort discussies nauwelijks voorbij komen.

Dit is een makkelijke vraag beantwoorden met een wedervraag.

Nogmaals; "Hoe kan ik als EHBO-er zien of iemand die ik ken wederom door stress aan het hyperventileren is of deze keer een longembolie heeft?"


Loekie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #175 Gepost op: 20 augustus 2015, 14:04:43
Citaat van: Achterkamp link=msg=1367985 date=1440071549
Hoe kan een arts of verpleegkundige in zijn vrije tijd zonder enige medische hulpmiddelen en apparatuur op straat dat dan wel bepalen? Nogmaals AMPLE icm tekens en symptomen plus gbv geven voor zowel de leek als professional de doorslag om wel of niet alarmeren of door te verwijzen naar de Huisarts. Deze optie zie ik in dit soort discussies nauwelijks voorbij komen.

Niet. Echter op basis van de verkregen informatie en dat te koppelen aan kennis van pathologie kan men het wel vermoeden en stuurt men gewoon de patiënt in. Een vermoeden van een longembolie stuur je overigens niet door naar de huisarts.

Bovenstaande is nu net het punt wat experten hier al meerdere pagina's gemaakt hebben: hoe ga jij dan met beperkte kennis dit wel correct inschatten?


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #176 Gepost op: 20 augustus 2015, 14:06:53
Citaat van: Achterkamp link=msg=1367985 date=1440071549

Hoe kan een arts of verpleegkundige in zijn vrije tijd zonder enige medische hulpmiddelen en apparatuur op straat dat dan wel bepalen? Nogmaals AMPLE icm tekens en symptomen plus gbv geven voor zowel de leek als professional de doorslag om wel of niet alarmeren of door te verwijzen naar de Huisarts. Deze optie zie ik in dit soort discussies nauwelijks voorbij komen.


Neen Achterkamp…, met deze deze omtrekkende beweging ga je het niet redden. De strekking van je reactie is trouwens bizar. Je stelt een toevallig passerende arts of verpleegkundige gelijk aan een leek met een EHBO diploma.

Wij vragen om een inhoudelijke reactie naar aanleiding van jouw eigen citaat.

Citaat van: Achterkamp link=msg=1366793 date=1439375869

Ik ken personen die bij stress gaan hyperventileren. We moeten dus wel degelijk onderscheid tussen bekend en onbekend met hyperventilatie.



Citaat van: Oma link=msg=1366806 date=1439378074

Nog een klein vraagje; zou je mij eens uit willen leggen hoe "we" precies dat onderscheid gaan maken of deze persoon die jij kent inderdaad door stress aan het hyperventileren is of een longembolie heeft?


Daar wordt om gevraagd en daar verwachten 'we' een antwoord op.


Achterkamp

  • Operator
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 163
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Reactie #177 Gepost op: 20 augustus 2015, 14:07:37
Citaat van: Expert link=msg=1367983 date=1440071195
Achterkamp,

Ik vraag me serieus af of je je eigen tekst begrijpt wanneer je die naleest. Je gebruikt onbegrijpelijke afkortingen, je plaatst komma's daar waar ze niet horen te staan, je vergeet spaties, je laat woorden weg en je schrijft ze verkeerd doordat je de spellingsregels niet kent. Hoe verwacht je nou dat men iets snapt van je zinnen? Tegelijkertijd geef je geen antwoord op de gestelde vraag.

Dus aan jou nogmaals het verzoek de vraag niet alleen inhoudelijk, maar ook in het Nederlands te beantwoorden.
Mijn oprechte excuses voor mijn belabberde sreivweize en taalvoute. Ik ben natuurlijk maar een leek en geen arts of expert ergens in. Dus vergeef me aub als ik een komma vergeet. Sorry: a.u.b.
 098uo
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.


Achterkamp

  • Operator
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 163
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Reactie #178 Gepost op: 20 augustus 2015, 14:17:16
Citaat van: Expert link=msg=1367990 date=1440072413
Neen Achterkamp…, met deze deze omtrekkende beweging ga je het niet redden. De strekking van je reactie is trouwens bizar. Je stelt een toevallig passerende arts of verpleegkundige gelijk aan een leek met een EHBO diploma.

Wij vragen om een inhoudelijke reactie naar aanleiding van jouw eigen citaat.


Daar wordt om gevraagd en daar verwachten 'we' een antwoord op.
Wederom verbuig je mijn woorden door te zeggen dat ik artsen en verpleegkundigen gelijk stel aan de leek.
He komt er kennelijk niet uit wat ik met "we" bedoel. Hieris het antwoord: Iedereen!
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #179 Gepost op: 20 augustus 2015, 14:19:31
Citaat van: Achterkamp link=msg=1367991 date=1440072457

Mijn oprechte excuses voor mijn belabberde sreivweize en taalvoute. Ik ben natuurlijk maar een leek en geen arts of expert ergens in. Dus vergeef me aub als ik een komma vergeet. Sorry: a.u.b.
 098uo


Gelukkig dat je er zelf om kunt lachen. Ik probeer alleen moeite te doen om te begrijpen wat je schrijft omdat ik graag met iedereen op dit forum inhoudelijk een discussie voer over medische zaken. Wat mij betreft doet iemands positie niet ter zake en zijn excuses niet opportuun.