Om de casus verder uit te werken: het betrof mijn oma. Mijn ouders arriveren bij mijn oma, die daar dus zit met die arm. De mevrouw van de thuiszorg had er weinig tijd aan besteed, ze zou er wel op gelegen hebben 's nachts en haar arm sliep dus volgens die mevrouw (hoewel de arm gewoon rood was). Vervolgens was dan de vraag wat te doen. Omdat we niet uit de regio komen waar mijn oma woont, is het verlopen via de HAP. Gebeld, daarheen gereden en vervolgens moeten wachten op een verkouden kind van 5. De huisarts is bang voor een TIA/CVA en stuurt dus door naar de SEH. Hij adviseert om dat maar met de eigen auto te doen, aangezien de ambulance wel even op zich zou laten wachten. Vervolgens dus doorgereden naar de SEH, waar opname volgde. Achteraf bleek het inderdaad om een TIA te gaan en nu, een week later, is sprake van volledig herstel. Gelukkig maar, want behandeling kon niet binnen de eerste drie uur beginnen.
De vraag kwam hieruit voort, dat het ziekenhuis (Vlietland te Schiedam) één kilometer van het huis van mijn oma af ligt en de HAP in Vlaardingen een stuk verder. Er is dus veel heen en weer gereden wat veel tijd heeft gekost en voor de toekomst wilden we daarom graag weten wat te doen. In onze eigen omgeving, Tilburg, zou de keus veel makkelijker zijn geweest omdat we het daar kennen, maar hier werkte het toch wat anders.
Overigens wisten we wel dat dit ziekenhuis een neurologieafdeling kent, met regiofunctie.