Kiezen voor HAP of meteen naar de SEH

Auteur Topic: Kiezen voor HAP of meteen naar de SEH  (gelezen 8458 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #10 Gepost op: 22 januari 2006, 20:07:54
PdR,

Ik heb zelf 2 jaar op een HAP gewerkt en recent nog met mijn co-schappen op dezelfde HAP wat diensten doorgebracht (wat erg grappig is, de andere kant eens zien). Tuurlijk is het zo dat er soms veel tijd besteed wordt aan de administratie, echter de HAP krijgt alleen zijn geld als de gegevens van iemand bekend zijn ;)

Helaas was het bij ons nodig om de regel in te stellen dat gegevens voor het advies gegeven werd gevraagd werden dit in verband met de ervaring dat heel veel mensen direct ophangen nadat ze een advies gekregen hebben en er om gegevens gevraagd wordt. Tuurlijk wordt er als iemad in paniek belt omdat iemand bewusteloos ligt niet eerst uitgebreid gegevens gevraagd, wel zijn adres e.d. handig in zo'n situatie...

Veel HAP-en werken trouwens op afspraak dus zomaar langs een HAP gaan kan je nog wel eens een lange wachttijd opleveren, bij mijn oude post minimaal een uur (uiteraard weer tenzij...) en je krijgt een folder over het afsprakenbeleid :)


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 22 januari 2006, 20:40:07
Ik heb ook begrip voor het beleid van een HAP, daar niet van. De regeltjes zijn nodig om het soepel te laten lopen en de wachttijden zo kort mogelijk te houden.
Voor mij als EHBO'er was het uitermate vervelend op dat moment dat ik zo veel tijd verloor met bellen naar een 0900(!) nummer.

Dit zijn van die gevalletjes die een beetje tussen de HAP en CPA doorglippen. Waar kan je op zo'n moment makkelijk informatie inwinnen? De GGD was wel aanwezig op het evenement, maar niet voor dit soort dingen. De HAP bellen was de beste optie, maar niet de meest effectieve, helaas.

Ik ben nog niet toe aan mijn co-schappen, maar de HAP lijkt me erg interessant.


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #12 Gepost op: 22 januari 2006, 21:32:35
Op de HAP zijn de doktersassistentes getraind om protoculair de casus uit te vragen.
Bij enige twijffel zullen zij direkt met de huisarts overleggen en evt. ook met de dienstdoende specialist van het ziekenhuis.
Soms kan idd. een patiënt gelijk dan vanuit huis naar de SEH.

Op zich hebben wij met thuiszorg, verzorgingsinstellingen een goed contact en zij mogen ook altijd bellen met vragen.
(een beetje collegialiteit onder elkaar  ;))

Ook om misschien als voorbeeld tegeven....(ok.wijk wel een beetje van het oorspronkelijk onderwerp af, maar geeft toch wat verduidelijking van mijn eerste opmerking m.b.t. zorgverzekeraars)
bijv.( ik noem nu maar een bedrag, maar alleen om het verschil aan te geven)
een hechtwond kost bij de huisarts 50,- euro
en in het ziekenhuis    120,- euro!


Michelle1983

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 22 januari 2006, 23:02:46
Om de casus verder uit te werken: het betrof mijn oma. Mijn ouders arriveren bij mijn oma, die daar dus zit met die arm. De mevrouw van de thuiszorg had er weinig tijd aan besteed, ze zou er wel op gelegen hebben 's nachts en haar arm sliep dus volgens die mevrouw (hoewel de arm gewoon rood was). Vervolgens was dan de vraag wat te doen. Omdat we niet uit de regio komen waar mijn oma woont, is het verlopen via de HAP. Gebeld, daarheen gereden en vervolgens moeten wachten op een verkouden kind van 5. De huisarts is bang voor een TIA/CVA en stuurt dus door naar de SEH. Hij adviseert om dat maar met de eigen auto te doen, aangezien de ambulance wel even op zich zou laten wachten. Vervolgens dus doorgereden naar de SEH, waar opname volgde. Achteraf bleek het inderdaad om een TIA te gaan en nu, een week later, is sprake van volledig herstel. Gelukkig maar, want behandeling kon niet binnen de eerste drie uur beginnen.

De vraag kwam hieruit voort, dat het ziekenhuis (Vlietland te Schiedam) één kilometer van het huis van mijn oma af ligt en de HAP in Vlaardingen een stuk verder. Er is dus veel heen en weer gereden wat veel tijd heeft gekost en voor de toekomst wilden we daarom graag weten wat te doen. In onze eigen omgeving, Tilburg, zou de keus veel makkelijker zijn geweest omdat we het daar kennen, maar hier werkte het toch wat anders.

Overigens wisten we wel dat dit ziekenhuis een neurologieafdeling kent, met regiofunctie.


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #14 Gepost op: 22 januari 2006, 23:21:31
De situatie m.b.t. HAP en Ziekenhuis kan ik goed  ;)

en antwoord er over heb je kunnen lezen ;)

wat ik denk is dat je misschien wel voor je zelf duidelijk wil krijgen, is als ik jouw vervolg van de casus lees
dat je schrijft over het uit eindelijke verloop van het tarject HAP--> ziekenhuis langer als 3 uur is verstreken.
De behandeling , want ik denk dat je dat bedoeld (met bloedverdunners), kan alleen maar in de eerste 3 uur van het onstaan van het CVA!
 daarna niet meer, omdt de kans op complicaties alleen maar groter wordt.

Als ik jou verhaal lees is niet duidelijk om welk tijdstip het gaat,misschien is het verstandig om kontakt op te nemen met de thuiszorg!

zie PM ;)


Michelle1983

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 22 januari 2006, 23:30:09
Tijdsverloop:
- rond 8.00 wakker geworden met deze klachten
- rond 8.30 bezoek van thuiszorg die het afdoet als geen probleem.
- rond 10.45 bij huisarts
- rond 11.15 bij SEH

Dat is wat we zeker weten, de klachten waren mogelijk al langer.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #16 Gepost op: 23 januari 2006, 07:14:39
Tijdsverloop:
- rond 8.00 wakker geworden met deze klachten
- rond 8.30 bezoek van thuiszorg die het afdoet als geen probleem.
- rond 10.45 bij huisarts
- rond 11.15 bij SEH

Dat is wat we zeker weten, de klachten waren mogelijk al langer.

Helaas kwam ze dan sowieso niet in aanmerking voor trombolyse (het oplossen van het stolsel), immers het begintijdstip is niet zeker en dat is een absolute contra-indicatie. Dus het had niks uitgemaakt als je gelijk naar ziekenhuis was gereden (behalve een hoop kilometers dan...)


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #17 Gepost op: 23 januari 2006, 08:29:00
Ik ben nog niet toe aan mijn co-schappen, maar de HAP lijkt me erg interessant.

Is het ook  ;)
Arts  www.alphalog.nl


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #18 Gepost op: 7 februari 2006, 10:27:07
Dag iedereen,

Dit is een triest verhaal, het had mogelijk voorkomen kunnen worden als de thuiszorg snel had ingegrepen door 112 in te schakelen. Er is niet voor niets een campagne geweest over de FAST test!

Over de HAP, hun valt niets te verwijten in deze casus, maar ik irriteer mij ook mateloos aan het m.i. verkeerde prioriteitenstelling. De gegevens eerst, daarna hulp. Het komt niet vriendelijk of professioneel over....ik zou het eens moeten proberen als ambupleeg.....God man, ik zou me doodschamen. Ik kan me een voorval herinneren waarbij wij een HA ter plaatse hebben gevraagd bij een kinderreamimatie (ingewikkelde verhaal, doet er hier niet toe). De centralist heeft later verteld dat ze eerst niet van plan waren om iemand te sturen omdat het niet bekend was om wie het ging - pas nadat de centralist had gedreigd met de Inspectie hebben ze iemand gestuurd!
Uit eigen ervaring: ik ben een ervaren pleeg, ik weet heus wel wanneer ik een dokter moet inschakelen voor mijn kind - ik had op een gegeven moment antibiotica nodig voor mijn dochter en dacht, laat ik het eens op een nette manier regelen (de meeste van ons weten ook via omwegen aan dat soort spullen te komen) ik bel de hap wel. Na 10 minuten in de wacht werd ik door een assistente verteld dat mijn kind niet ziek genoeg was en dat ik maar eens drinken moest geven. Ik ben linea recta naar het ziekenhuis gereden en ik heb het zelf geregeld met de dienstdoende kinderarts (een bekende van me). Wat schetste mijn verbazing, ik krijg later ook nog een rekening van 35 euro voor een advies waar ik niks aan heb..........
HAP - laat me niet lachen, dit is de slechtse ontwikkelling ooit in de gezondheidszorg - er is maar een partij er beter van geworden - de arts zelf!

Carl.

PS - Helen, als je dit leest, het is niet persoonlijk hoor, maar ik heb er doorgaans geen goed woord voor over in onze regio. Gelukkig gaat het wel beter bij jullie.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #19 Gepost op: 7 februari 2006, 13:01:47

PS - Helen, als je dit leest, het is niet persoonlijk hoor, maar ik heb er doorgaans geen goed woord voor over in onze regio. Gelukkig gaat het wel beter bij jullie.
Laten we het hopen. Vanaf 1 februari is onze gemeente ook aangewezen op een HAP.  :-\