Welke bronflux (warmtestraling van een brand) hanteren?

Auteur Topic: Welke bronflux (warmtestraling van een brand) hanteren?  (gelezen 2038 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Bob de brandweerman

  • Gast
Gepost op: 24 januari 2006, 18:29:23
Volgens de toelichting van het concept Beheersbaarheid van Brand dienen de volgende waarden voor de Bronflux gehanteerd te worden:

20 kW/mē voor opslag van rubber en/of kunststofprodukten
45 kW/mē voor algemene industrie en opslag van grote diversiteit
100 kW/mē voor opslag vloeistoffen welke bij verbranding een geringe rookproductie opleveren

Mag hiervan afgeweken worden?

Stel ik heb een industriepand waarvan de totale vuurbelasting 15 kg/mē bedraagd, mag ik dan ook een bronflux hanteren van 20 kW/mē in plaats van de algemeen geaccepteerde bronflux van 45 kg/mē?




Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #1 Gepost op: 24 januari 2006, 20:55:56
Volgens de toelichting van het concept Beheersbaarheid van Brand dienen de volgende waarden voor de Bronflux gehanteerd te worden:

20 kW/mē voor opslag van rubber en/of kunststofprodukten
45 kW/mē voor algemene industrie en opslag van grote diversiteit
100 kW/mē voor opslag vloeistoffen welke bij verbranding een geringe rookproductie opleveren

Mag hiervan afgeweken worden?

Stel ik heb een industriepand waarvan de totale vuurbelasting 15 kg/mē bedraagd, mag ik dan ook een bronflux hanteren van 20 kW/mē in plaats van de algemeen geaccepteerde bronflux van 45 kg/mē?



Bronflux is afhankelijk van de rookproductie van de bron. Als jij dus gegronde (schriftelijk vastgelegde) producten heb die een zelfde rookproductie geven (gevalideerd) als rubber dan kan je de 20 nemen. Als dat niet aan de hand is, is het de boel voor de gek houden en een invulling geven aan het 'reken je rijk' model zo als beheersbaarheid van brand nu al genoemd wordt bij brandweerkorpsen, die niet klopt.

Je moet je realiseren wat het inhoud. Als de straling te groot wordt heb je dus een groot probleem en zal er overslag ontstaan naar buurpanden.


pro

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 7 februari 2006, 20:07:18
de vuurbelasting is natuurlijk iets heel anders dan de bronstraling.

zet beide zaken maar eens tegen elkaar uit in SI eenheden!