Betuweroute: 'the never ending story'...

Auteur Topic: Betuweroute: 'the never ending story'...  (gelezen 9008 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #10 Gepost op: 11 juni 2007, 21:20:50
Ik ga maandag  maar is even kijken hier langs het spoor en bij de tunnel hoe het er in de praktijk aan toe gaat op de nieuwe lijn  :D
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Fred Vos

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 417
Reactie #11 Gepost op: 11 juni 2007, 22:32:49
@ Allen

De redactie van Netwerk liet mij weten, op mijn 1e reactie: 'ik weet al wat er mis is, laat eens iemand anders aan het woord als je zo iemand kunt vinden"; er durfde niemand uit angst voor zijn baantje.

Gemiste kans voor de notoire wijsneuzen op deze website!
De anonieme deskundigen en 'preventisten' .....zij zwegen zoals de collaborateurs tijdens de bezetting in de 2e wereldoorlog. De vergelijking gaat mank.
Die collaborateurs werden niet betaald en noemden zich niet valselijk 'vrijwilligers' als verdedigers van de Staat.

Met vriendelijke groet,
Fred Vos.
Disclaimer: Alle uitspraken van het verbannen lid Fred Vos zijn geheel voor eigen rekening, het beheer en moderatorteam van het Hul


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #12 Gepost op: 12 juni 2007, 19:28:25
@ Allen

De redactie van Netwerk liet mij weten, op mijn 1e reactie: 'ik weet al wat er mis is, laat eens iemand anders aan het woord als je zo iemand kunt vinden"; er durfde niemand uit angst voor zijn baantje.

Gemiste kans voor de notoire wijsneuzen op deze website!
De anonieme deskundigen en 'preventisten' .....zij zwegen zoals de collaborateurs tijdens de bezetting in de 2e wereldoorlog. De vergelijking gaat mank.
Die collaborateurs werden niet betaald en noemden zich niet valselijk 'vrijwilligers' als verdedigers van de Staat.

Met vriendelijke groet,
Fred Vos.
Atijd hartverwarmend die complimenten van Fred  :D :D :D


Fred Vos

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 417
Reactie #13 Gepost op: 12 juni 2007, 20:11:43
@ Peter 71

Die is raak!

Maar het is toch in en in triest dat niemand zijn mond durft open te doen en mij (voortdurend) de kastanjes uit het vuur laat halen?

Het gaat toch niet om iets onbenulligs?

Hoezo gevaar voor repressieve collega's?

Met vriendelijke groet,
Fred Vos.
Disclaimer: Alle uitspraken van het verbannen lid Fred Vos zijn geheel voor eigen rekening, het beheer en moderatorteam van het Hul


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #14 Gepost op: 13 juni 2007, 16:55:00
@ Peter 71

Die is raak!

Maar het is toch in en in triest dat niemand zijn mond durft open te doen en mij (voortdurend) de kastanjes uit het vuur laat halen?

Het gaat toch niet om iets onbenulligs?

Hoezo gevaar voor repressieve collega's?

Met vriendelijke groet,
Fred Vos.

Goed,nu zijn we weer op het punt waar het eigenlijk altijd weer om draait.Waarom wordt de brandweer niet of nauwelijks betrokken in dit soort projecten,en wordt de brandweer altijd voor een voldongen feit gesteld?
Het gaat inderdaad niet om iets onbenulligs,de feiten die je aanhaalden in de reportage logen er inderdaad niet om.Dat scherm gaat voor een hittereflectie zorgen waar je in je bluspak niet bij kan komen,ookal omdat de hitte zich zal gaan opbouwen vanwege het naar binnen buigende scherm.Slachtofferzorg zal een hachelijke onderneming worden bij een brandende trein


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #15 Gepost op: 6 juli 2007, 20:46:18
Vragen van het lid Duyvendak (GroenLinks) aan de minister van Verkeer en Waterstaat over de veiligheidsrisico's van de Betuwelijn. ; antwoord

Kamervragen met antwoord 2006-2007, nr. 1902, Tweede Kamer

Hierbij doe ik u toekomen de antwoorden op de vragen van het lid Duyvendak over de veiligheidsrisico’s van de Betuweroute.

1.   Bent u bekend met het bericht ‘Betuwelijn gaat open zonder dat veiligheidsrisico’s bekend zijn’?

1.   Ja.

2.   Is het waar dat een onderzoek van de Nederlandse Organisatie voor toegepast-natuurwetenschappelijk onderzoek (TNO) naar de veiligheidsrisico’s die de geluidsschermen met zich meebrengen vertraging heeft opgelopen en pas over een maand beschikbaar is?
Zo ja, wat is de reden van deze vertraging?

2.   Het onderzoek is in 2006 door het Nederlands Instituut voor Fysieke Veiligheid gestart. Tijdens het onderzoek werd door zowel de brandweer als VenW geconstateerd dat vanuit een bredere optiek naar de mogelijke hinder door geluidsschermen moest worden gekeken. Daarnaast bestond bij betrokken partijen de behoefte om een door TNO voor de spoorcorridor Zwijndrecht-Dordrecht recent ontwikkeld toetsingkader bij het onderzoek te betrekken. De oorspronkelijke onderzoeksopdracht is derhalve aangepast. Aangezien de materie complex is en landelijk speelt, duurt het onderzoek langer dan in 2006 werd voorzien.

3.   Vormen deze geluidsschermen een hindernis voor de hulpverleners? Is het waar dat de brandweer door de geluidsschermen niet in staat is de etiketten (over de al dan niet gevaarlijke inhoud van een wagon) te lezen?  

3.   Geluidsschermen zijn per definitie een hindernis, dus ook voor hulpverleners. Het gaat er om of er negatieve effecten zijn voor de externe veiligheid. Op basis van de in december 2006 aan de burgemeesters gepresenteerde eerste bevindingen is geconcludeerd dat het lopende onderzoek geen belemmering is voor de opening van de Betuwelijn.

4.   Waarom is de Kamer van deze vertraging of veiligheidsrisico’s niet op de hoogte gesteld ?

4.   Mijn ambtsvoorganger heeft uw Kamer op 19 december 2006 geďnformeerd over de overeenkomst met de burgemeesters en de rol die het onderzoek hierin speelt.

5.   Is het, gezien de veiligheidsrisico’s, nog wel verantwoord dat de Betuwelijn op zaterdag 16 juni 2007 wordt geopend?

5.   De Betuweroute is de veiligste spoorlijn van Nederland.  

6.   Worden nog speciale maatregelen getroffen om de veiligheidsrisico’s te ondervangen. Zo ja welke? Zo neen, waarom niet?

6.   Conform de op 15 december 2006 gemaakte afspraken zullen, indien het voornoemde onderzoek de noodzaak tot het treffen van aanvullende maatregelen aan de geluidsschermen aantoont, deze maatregelen aan de geluidsschermen door het ministerie van Verkeer en Waterstaat, in goed onderling overleg met de Gemeenten, in een landelijke beleidsmatige context worden afgewogen.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,






Camiel Eurlings


Fred Vos

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 417
Reactie #16 Gepost op: 7 juli 2007, 09:55:35
@ Palmpie

We gaan eerst bouwen, dan onderzoeken of het veilig is en de regionale commandanten als wettelijk adviseur en  'voorbereiders' voor de repressieve brnadweer doen en deden niets.

Het 'kennisinstituut' moet weer eens een ander 'referentiekader' hebben omdat zij het vooraf zelf niet (willen) weten en met een 'nieuw kader' altijd makkelijk nieuwe wijn in oude zakken kan verdwijnen. (De reclame werkt ook altijd met:  Nieuw!)

Heb ik het zo goed begrepen?
Fred Vos.
Disclaimer: Alle uitspraken van het verbannen lid Fred Vos zijn geheel voor eigen rekening, het beheer en moderatorteam van het Hul


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #17 Gepost op: 14 juli 2007, 13:12:22
http://www.bndestem.nl/oosterhout/article1644190.ece

Zorgen om gevaarlijke stoffen op spoor
door Agnes de Goede

Zaterdag 14 juli 2007 - TILBURG - Acht Midden-Brabantse gemeenten hebben een brief naar minister Camiel Eurlings (Verkeer en Waterstaat) gestuurd omdat zij zich zorgen maken over de veiligheid van de Brabantroute (spoorlijn door Breda-Tilburg-Eindhoven-Venlo).

Het ministerie heeft met de Betuwegemeenten afgesproken dat in geval van extreme vorst en droogte de gevaarlijke stoffen in ieder geval nog dit jaar over de Brabantroute gaan. En niet over de Betuweroute. "Het vervoer van gevaarlijke stoffen moet dus door onze dorpen en over ons verouderde spoor. En dat terwijl de Betuweroute veel moderner is. Als er een ongeluk gebeurt, is het hek van de dam", stelt wethouder Willem Starreveld van de gemeente Gilze en Rijen.

Gilze en Rijen nam het initiatief voor de brief die samen met Tilburg, Dongen, Goirle, Hilvarenbeek, Loon op Zand, Oisterwijk en Waalwijk is opgesteld. "Met de Betuweroute zou de druk op de Brabantroute verlicht worden. Maar daar ziet het niet naar uit", vervolgt wethouder Starreveld.

"Het is bij de konijnen af, dat het zo geregeld is", stelt PvdA-raadslid en deskundige Jos Uitterhoeve. Volgens Lars Poppes, woordvoerder van de minister, geldt de regeling alleen voor dit jaar. "Het is een tijdelijke situatie", benadrukt hij. "Dat heeft te maken met veiligheidsaspecten. Zo moeten er bijvoorbeeld nog maatregelen genomen worden om voldoende bluswater te hebben langs de Betuweroute in geval van brand."


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #18 Gepost op: 1 augustus 2007, 12:35:42
Betuwelijn kampt opnieuw met problemen


ZWIJNDRECHT - De anderhalve maand geleden geopende Betuwelijn kampt opnieuw met problemen. Het commerciële goederenvervoer is twee weken geleden stilgelegd vanwege een te hoog aantal storingen met het veiligheidssysteem European Train Control System (ETCS). Dat meldde een woordvoerder van Railion dinsdag.
Roel Janssen

Railion, de grootste goederenvervoerder op het spoor in Nederland, baalt van de nieuwe tegenslag. "Tot nog toe hebben er maar 20 tot 25 goederentreinen gereden en dat is natuurlijk veel te weinig", aldus de zegsman. "Het belangrijkste probleem is de communicatie tussen de locomotieven en de baan. Die verloopt niet optimaal".

Op dit moment rijden er alleen testtreinen over het 4,7 miljard euro kostende tracé tussen het havengebied van Rotterdam en de grens met Duitsland. Het is nog onduidelijk wanneer de goederenvervoerders weer reguliere transporten kunnen uitvoeren.

Testritten

"De problemen kwamen aan het licht tijdens testritten tussen Kijfhoek bij Rotterdam en Zevenaar", weet de Railion-woordvoerder. "Treinen deden 3,5 uur over die rit van ongeveer 100 kilometer, terwijl dat ongeveer een uur zou moeten zijn".

Het is niet de eerste keer dat de Betuweroute in het nieuws komt vanwege problemen. De opening moest meerdere keren worden uitgesteld. Aanpassingen van de plannen, zoals een tunnel in plaats van een brug over het Pannerdensch Kanaal, kostten handenvol geld.


Bron:  Nu.nl
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #19 Gepost op: 12 september 2007, 19:17:27
http://www.destentor.nl/binnenlandstn/article1871156.ece

Water in tunnel Betuweroute

ANGEREN (ANP) - De tunnel waardoor de Betuweroute onder het Pannerdensch Kanaal bij het Gelderse Angeren loopt, heeft de afgelopen dagen gekampt met wateroverlast. Dat bevestigde de projectorganisatie Betuweroute woensdag.
 
Slideshow image
De tunnel waardoor de Betuweroute onder het Pannerdensch Kanaal bij het Gelderse Angeren loopt, heeft de afgelopen dagen gekampt met wateroverlast. ANP Photo

Door een defect in de sprinklerinstallatie stroomde er naar schatting 600.000 liter water in de tunnelbuis. Het water kwam terecht in de kelders onder het spoor. ,,Het is dus niet zo dat de tunnel zelf vol water stond'', aldus een woordvoerder van de organisatie.
Het defect ontstond maandag en werd vrij snel ontdekt dankzij de camera's die in de tunnel hangen. Dinsdag zijn pompen ingezet om het water af te voeren. De projectorganisatie denkt dat het water woensdag helemaal is weggepompt.
Door het euvel konden er dinsdag geen treinen door de tunnel rijden. Twee treinen die voor woensdag op het programma stonden, worden omgeleid via Venlo. ,,Meer treinen rijden er momenteel nog niet over de Betuweroute'', stelt een woordvoerder. Het projectbureau onderzoekt hoe het defect kon ontstaan. Vast staat dat er werkzaamheden aan de gang waren toen het probleem optrad.