http://parlando.sdu.nl/cgi/login/anonymousBibliografische beschrijving
Invloed van geluidsschermen op de externe veiligheid en het optreden van de hulpverleningsdiensten bij treinincidenten op de Betuweroute : samenvatting
Bestand: 179 Kb
Dossiernr.: 22589
Datum ondertekening: 24-09-2007
Bijlage bij: 22589, nr. 291
Document-id: BLG13242
Omvang: 20 pag.
Invloed van geluidsschermen op de externe veiligheid en het optreden van de hulpverleningsdiensten bij treinincidenten op de Betuweroute
SAMENVATTING
Versie: 411N7001/3.4, 24 september 2007
(...)
Conclusies van het onderzoek en aanbevelingen
Ter beperking van de geluidshinder van de passerende goederentreinen zijn op tracédelen met bebouwing in de omgeving geluidsschermen langs de Betuweroute aangebracht. Uit eerder onderzoek van het NIFV is gebleken dat gevaarlijke vloeistoffen die bij een ongeval zijn vrijgekomen, zich langs de geluidsschermen kunnen verspreiden [2]. Hierdoor bestaat meer kans op escalatie van het incident naar andere wagons met gevaarlijke stoffen.
Geluidsschermen hinderen het optreden van de hulpverleningsdiensten bij de bestrijding van treinincidenten altijd in bepaalde mate. Uit genoemd onderzoek bleek ook dat de bestrijding van een incident bij meer dan 2 meter hoge geluidsschermen minder effectief kan zijn [2]. Beide factoren veroorzaken dat de externe veiligheid bij meer dan 2 m hoge geluidsschermen lager is dan wanneer er geen geluidsschermen zijn.
In het onderhavige gezamenlijke onderzoek van NIFV en TNO is geconstateerd dat ook bij hoge geluidsschermen (i.e. hoger dan 2 m) het externe veiligheidsniveau van de Betuweroute voldoet aan het vigerende toetsingskader uit de circulaire RNVGS [7]. De kans op een zeer ernstig ongeval (warme BLEVE van een LPG-wagon of het vrijkomen van een giftig gas, bijv. ammoniak) is bij hoge geluidsschermen circa 5 maal groter dan elders langs de Betuweroute, en bedraagt bij het langste hoge geluidsscherm (bijna 3 km) ééns in de driehonderdduizend jaar. Ter vergelijking: de geaccepteerde kans op een dijkdoorbraak in de Betuwe bedraagt ééns in de 1500 jaar. Door de aanwezigheid van het ERTMS-beveiligingssysteem, het ontbreken van gelijkvloerse kruisingen en andere veiligheidsvoorzieningen is bij de hoge geluidsschermen langs de Betuweroute de kans op een ernstig ongeval met gevaarlijke stoffen nog steeds 2 keer lager dan op het overig spoor in Nederland.
In het onderzoek is vastgesteld dat door de mogelijk grotere spreiding van vrijgekomen brandbare vloeistoffen bij een ongeval en langduriger bestrijding van dit soort ongevallen, er een grotere kans op een warme BLEVE van een LPG-wagon of het instantaan vrijkomen van de inhoud van een tank met zeer giftig gas (bijv. ammoniak) bestaat. Om de externe veiligheid bij hoge geluidsschermen te beheersen is een ontruiming van aanwezige personen binnen een zone van 200 m van de Betuweroute binnen 30 minuten na het ongeval gewenst. Deze ontruiming zal beter gaan indien weinig mensen
binnen de 200 m zone aanwezig zijn. Tot circa 10 woonadressen (25 personen) binnen de 200 m zone zal dit, bij een gerichte bevolkingsvoorlichting, geen probleem zijn. In onderstaande tabel zijn locaties aangegeven waar vanwege de bebouwing, meer personen binnen de 200 m zone aanwezig kunnen zijn. Invloed van geluidsschermen op de externe veiligheid en het optreden van de
hulpverleningsdiensten bij treinincidenten op de Betuweroute
(...)
Aanbevolen wordt om voor de bovenstaande locaties te onderzoeken of door aanvullende maatregelen de externe veiligheid kan worden verbeterd. Hiervoor zijn de onderstaande maatregelen te overwegen.
- Vervoer van brandbare gassen en zeer toxische gassen in bloktreinen.
- Vloeistofplasbeperkende maatregelen, gericht op het beperken van de
nadelige verspreiding van (brandbare) vloeistoffen bij geluidsschermen.
- Maatregelen die de alarmering en verkenningsfase van de
incidentbestrijding versterken, zoals:
o camerabewaking op kritische locaties op het traject
o verbetering ladinglijst en/of meldingsprocedure
o verkenning mbv. redvoertuig en/of helikopter (KLPD/Defensie).
- Maatregelen ter verbetering van de repressieve fase van de
incidentbestrijding, zoals:
o protocollen voor de inzet van de brandweer en machinist
o locatiegebonden incidentbestrijdingsplan.
Zoals in de inleiding van het rapport gesteld wordt, biedt dit onderzoek geen handreiking voor operationeel optreden. Indien na bestuurlijk overleg besloten wordt extra maatregelen te treffen, zal voor de betreffende situatie aangepaste operationele planvorming plaatsvinden. Maatregelen gericht op extra blusvoorzieningen langs het spoor (zoals sprinklers) zijn niet geselecteerd, omdat de kosten hiervan als erg hoog worden ingeschat en het geruime tijd zal duren voordat een dergelijke maatregel kan worden geïmplementeerd. Ook is het effect van deze maatregelen op het plaatsgebonden risico (PR), groepsrisico (GR) en Invloed van geluidsschermen op de externe veiligheid en het optreden van de hulpverleningsdiensten bij treinincidenten op de Betuweroute resteffect niet zeker. Wel mag een positief effect op de beheersbaarheid worden verwacht.