Betuweroute: 'the never ending story'...

Auteur Topic: Betuweroute: 'the never ending story'...  (gelezen 8997 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #30 Gepost op: 27 januari 2008, 19:18:42
Betuwelijn dag en nacht bewaakt


De nieuwe Betuwelijn wordt 24 uur per dag streng bewaakt. Volgens exploitant Keyrail is dat nodig omdat koperdieven lange vertragingen veroorzaken.

Ze stelen koperen kabels. Treinen tussen Rotterdam en Duitsland kunnen vanwege reparaties soms urenlang niet rijden. Daarom zijn particuliere beveiligers ingezet die dag en nacht surveilleren.

Ook is er een detectiesysteem dat een signaal afgeeft als er aan de leidingen wordt geknoeid. Verder neemt het aantal diefstallen mogelijk in april af, als er meer treinen gaan rijden. Dan blijft er voor de dieven tussen de treinen door weinig tijd over om hun slag te slaan.

NOS.NL
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #31 Gepost op: 23 februari 2008, 19:15:13
Gevaar op Betuwelijn door kabeldieven

Gorinchem - 23/02/08 - Zaterdagmorgen 23 februari, omstreeks 9:35 uur, werd de brandweer van Gorinchem opgeroepen voor een buitenbrandje onder een viaduct van de Betuwelijn. Een voorbijganger had rook uit het viaduct, dat onder de rijksweg A27 door loopt, zien komen. In eerste instantie werd alleen een geëlektrocuteerde duif aangetroffen maar nader onderzoek leerde dat er ook stukken beton van het viaduct naar beneden waren gevallen. Deze stukken waren naar beneden gevallen door een kortsluiting in een kabel en waarbij de kabel ook in brand had gestaan. Verder bleek dat de kabel was doorgeknipt en dat er meters kabel verdwenen waren. Vermoedelijk zijn hier kabeldieven aan het werk geweest die een heel gevaarlijk spelletje hebben gespeeld. Door het ontbreken van het stuk kabel zou er volgens insiders gevaar zijn ontstaan onder het viaduct en mochten er voorlopig geen treinen onderdoor rijden. Op de leidingen van de Betuwelijn staat een spanning van 25.000 volt. Gelukkig rijden er nog weinig treinen op de Betuwelijn. Politie en Prorail onderzoeken de zaak. Verdere informatie volgt later.

Update: Later op de dag ontvingen wij een persbericht van de politie over dit voorval. Volgens dit bericht lijkt het hele voorval mee te vallen. Dit bericht luidt als volgt: "De politie en brandweer zijn op zaterdagmorgen 23 februari 2008 geweest bij het treinviaduct over de rijksweg A27 bij Gorinchem. Er kwam een melding van iemand die over de rijksweg reed dat hij vuur zag bij het viaduct. De brandweer stelde direct een onderzoek in maar vond in ieder geval geen vuur. Wel lag er een dode duif mogelijk doordat het dier in aanraking was geweest met hoogspanningskabel. Ook lag er een verschroeide kabel. Voor de zekerheid kwam er een meetploeg van de beheerder van het spoornet en werd de stroom van de baan gehaald. Maar er was verder gelukkig niets aan de hand want de verschroeide kabel had te maken met een incident van vorig jaar waar al reparaties voor waren verricht." (Tot zover het politiebericht)



Bron:  http://www.gorinchem-presenteert.nl/hulpdiensten.html

p2kflex
09:36:42 23-02-08-GROUP-Prio 2 Buitenbrand GOR809 betuwelijn tunnel a27 GORINCHEM
1403974BRW Gorinchem (Persoonlijke code)
1403979BRW Gorinchem (Persoonlijke code)
1403980BRW Gorinchem (Persoonlijke code)
1403982BRW Gorinchem (Persoonlijke code)
1403983BRW Gorinchem (Persoonlijke code)
1403985BRW Gorinchem (Persoonlijke code)
1403987BRW Gorinchem (Persoonlijke code)
1403991BRW Gorinchem (Persoonlijke code)
1403998BRW Gorinchem (Persoonlijke code)
1404008BRW Gorinchem (Persoonlijke code)
1404010BRW Gorinchem (Persoonlijke code)
1404015BRW Gorinchem (Persoonlijke code)
p2kflex
09:36:41 23-02-08-GROUP-Prio 2 Buitenbrand GOR809 betuwelijn tunnel a27 GORINCHEM
1403070BRW Zuid Holland Zuid (OvD Gorinchem)
1404021BRW Gorichem (Lichtkrant)
1404097BRW Gorichem (Monitorcode)
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #32 Gepost op: 14 mei 2008, 21:17:50
http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=/News%2FDefault%2F2008%2Fmei%2FTechnische%20beperkingen%20Betuweroute%20half%20juni%20opgeheven

Technische beperkingen Betuweroute half juni opgeheven

14 mei 2008

De technische beperkingen voor het gebruik van de Betuweroute worden op 15 juni opgeheven. Er kunnen dan meer treinen over de lijn rijden omdat de testen met de spoorbeveiliging klaar zijn.
Minister Eurlings van verkeer heeft dat woensdag aangekondigd in de Tweede Kamer. Hij sprak van een 'sprong vooruit' voor de Betuweroute.

De Tweede Kamer had veel kritiek op het geringe aantal goederentreinen dat over de lijn gaat.

Exploitant Keyrail verwacht dat er eind dit jaar 250 treinen per week van de spoorlijn gebruik zullen maken. Nu zijn dat er nog maar 70 tot 75 per week.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #33 Gepost op: 10 september 2010, 19:16:42
http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=/News%2FDefault%2F2010%2Fseptember%2FSP%20stelt%20Kamervragen%20na%20bijna-botsing%20Betuwelijn

SP stelt Kamervragen na bijna-botsing Betuwelijn

10 september 2010

Op 25 augustus hebben twee treinen op de Betuwelijn op hetzelfde spoor gereden. Door ingrijpen van de beveiligingssysteem kwamen de treinen bijtijds tot stilstand.

De goederentreinen waren tijdens werkzaamheden tussen Geldermalsen en Zevenaar door een fout van een treindienstleider van de centrale post op Kijfhoek (bij Zwijndrecht) op hetzelfde spoor gezet. Op 500 meter van elkaar greep het systeem in.

Beheerder Keyrail van de Betuwelijn heeft het voorval niet gemeld bij de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW). De inspectie noemt het incident net als Keyrail een logistiek probleem, ,,omdat het beveiligingssysteem ERTMS bijtijds heeft ingegrepen,’’ aldus een woordvoerder. ,,De fout werd niet gemaakt door één van de machinisten.’'
Wel wacht IVW op een volledig rapport van Keyrail alvorens een definitief oordeel te vellen.

Rood sein
SP-kamerlid Farshad Bashir gaat desondanks vragen stellen aan demissionair minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat. ,,Waarom moet dit niet worden gemeld aan de inspectie en het door een rood sein rijden op het ATB-systeem wel? Menselijk falen kan nog altijd twee treinen tegenover elkaar brengen. Dat moet toch uit te sluiten zijn.’’


MichaBen

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Reactie #34 Gepost op: 10 september 2010, 20:22:45
Bovenstaand verhaal lijkt echt zwaar opgeblazen te zijn. Volgens het bericht was hier sprake van twee treinen op hetzelfde spoor. Bepaalde beveiligingssystemen staan dit gewoon toe met volledige beveiliging. Beide treinen zullen dan uiteindelijk ergens halverwege tegenover elkaar voor een rood sein tot stilstand komen. Of, in geval van een systeem zonder seinen, een remcurve krijgen waarmee ze op enkele tientallen meters van elkaar tot stilstand komen. Waarschijnlijk is dit kamerlid in de war met andere incidenten met twee treinen op hetzelfde spoor en weet hij niet hoe de beveiliging van het spoor werkt en gaat er daarom vanuit dat twee treinen alleen op hetzelfde spoor kunnen komen als er een rood sein gepasseerd wordt. Dat is bij een aantal beveiligingssystemen ook zo, maar zeker niet bij alle systemen, en blijkbaar is de beveiliging van de Betuweroute zo'n systeem dat veilig twee rijwegen naar hetzelfde spoor kan instellen.