droog of nat verbinden bij brandwond

Auteur Topic: droog of nat verbinden bij brandwond  (gelezen 16655 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

leerling

  • Gast
Gepost op: 25 januari 2006, 19:49:01
puzzellaars,

Normaal gaan we naar de dokter met een gemetaliseerd kompressen ligt afgedekt bij tweede en derde graads brandwond Na het koelen. Maar wat nu als we een schone doek gebruiken of een theedoek. Moet deze nu nat zijn of moet die ook droog zijn als we naar de dokter gaan. De meeste kiezen vooor natte lappen. Maar  is dat  nu wel verstandig i.v.m infectiegevaar. 8)




Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 25 januari 2006, 20:29:15
"Eerst water, de rest komt later"

Infectiegevaar is een risico, maar koelen heeft meer prioriteit. Dus bij een brandwond een natte schone (thee)doek.
Metallinegaas of een burnshield heeft uiteraard de voorkeur. Brandzalf is uit den boze.


leerling

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 26 januari 2006, 13:11:08
"Eerst water, de rest komt later"

Infectiegevaar is een risico, maar koelen heeft meer prioriteit. Dus bij een brandwond een natte schone (thee)doek.
Metallinegaas of een burnshield heeft uiteraard de voorkeur. Brandzalf is uit den boze.

ik blijf het vreemd vinden omdat aangeleerd wordt dat je een brandwond steriel moet afdekken. en zoals ik het nu begrijp gaan we met een natte lap naar de dokter


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #3 Gepost op: 26 januari 2006, 13:44:02
ik blijf het vreemd vinden omdat aangeleerd wordt dat je een brandwond steriel moet afdekken. en zoals ik het nu begrijp gaan we met een natte lap naar de dokter
misschien een beetje "raar"gezegd : "een antibiotica kuur doet wonderen"

De infectie is nu niet je eerste prioriteit ;)


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #4 Gepost op: 26 januari 2006, 13:46:32
Kan je niet van die speciale gel erop doen (was verkrijgbaar bij Rescue Vlissingen) die ontzettend snel koelt met een doek er overheen?  ::)
343, never forget.


leerling

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 26 januari 2006, 14:24:01
misschien een beetje "raar"gezegd : "een antibiotica kuur doet wonderen"

De infectie is nu niet je eerste prioriteit ;)

het oranje kruis schrijft in haar boekje steriel afdekken en heeft het niet over natte lappen dus eigenlijk een verkeerd advies :'(


helm

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 26 januari 2006, 15:23:35
het oranje kruis schrijft in haar boekje steriel afdekken en heeft het niet over natte lappen dus eigenlijk een verkeerd advies :'(

Je moet nog veel leren.  ;)

Vel eens gehoord van een natverband? Dat geven wij nogal eens op de SEH bij infectiegevoelige wonden, zoals bijtwonden.


tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Reactie #7 Gepost op: 26 januari 2006, 15:46:32
het oranje kruis schrijft in haar boekje steriel afdekken en heeft het niet over natte lappen dus eigenlijk een verkeerd advies :'(

ehbo is ook improviseren
flappus  niet elke verandering is een verbetering


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 26 januari 2006, 16:34:31
het oranje kruis schrijft in haar boekje steriel afdekken en heeft het niet over natte lappen dus eigenlijk een verkeerd advies :'(

Och, het Oranje Kruis schrijft wel meer...

Het primaire doel is koelen om verergeren te voorkomen, infectie is daarbij ondergeschikt aan uitbreiding van de brandwond.
Je kunt er inderdaad ook gel opdoen, zoals Burnshield of Waterjel. Deze zijn in losse flacons te krijgen of in vorm van een steriel verpakt nat kompres.
In principe zou de gel uit het flesje ook steriel moeten zijn, maar ik denk dat dat alleen het geval is wanneer een onaangebroken flesje wordt gebruikt. (toch?)

Waterjel en Burnshield werken verkoelend en hebben een positief effect op de genezing van de brandwond. Bij eerstegraads brandwonden heb ik zelfs gezien dat de roodheid na één dag verdwenen was na gebruik van Burnshield. Ik meen dat Burnshield ook zonder problemen gebruikt mag worden indien je een slachtoffer naar de SEH stuurt of een ambulance afwacht.


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #9 Gepost op: 26 januari 2006, 16:48:06
Waterjel en Burnshield werken verkoelend en hebben een positief effect op de genezing van de brandwond. . Ik meen dat Burnshield ook zonder problemen gebruikt mag worden indien je een slachtoffer naar de SEH stuurt of een ambulance afwacht.
klopt  ;)

 eerste graads kan je vergelijken met ( en dat hebben we vast allemaal weleens ervaren ::)) verbranding door de zon,
aftersun, komkommers of yoghurt zijn dan evt. alernatieve (enkel bij alleen eerste graads!) en daar zie je idd. meestal de volgende dag weinig
roodheid meer ;)