houd afstand bij AED

Auteur Topic: houd afstand bij AED  (gelezen 5701 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Leon

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
  • EHV'er
Reactie #10 Gepost op: 24 maart 2006, 23:42:43
dan heeft hij geluk want heb al aardig wat artsen en verpleegkundigen gezien die een schokje meekregen en er bijvoobeeld een zwarte nagel oid aan over hielden  :D ;D

Dan hebben die artsen en verpleegkundigen ook geluk gehad...  ;)
Virus checking completed: All viruses functioning normally.


pros

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
    • ambulancecentrum
Reactie #11 Gepost op: 25 maart 2006, 11:54:10
Ik ben er toch van overtuigd dat het veiliger is om afstand te houden. Heb ooit ook een collega een "schok" zien krijgen doordat hij tegen de patiënt stond. Dit was wel met een gewone defibrillator (met paddles) en niet met een AED.
Hij heeft er niets aan overgehouden, maar zijn opmerking was toch dat het een alles behalve aangename ervaring was.

"Eigen veiligheid eerst" en "beter voorkomen dan genezen" blijven voor mij 2 belangrijke stelregels


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #12 Gepost op: 25 maart 2006, 12:17:26

Tijdens bungee jumpen op een jaarmarkt wilde de instructeur laten zien dat het veilig was om springen met maar een i.p.v. twee kabels vastgehaakt.
Helaas raakte tijdens de sprong ook een veiligheidskabel los en de man knalde daardoor 1 meter naast het veiligheidskussen op de grond.
Het heeft de stemming op de jaarmarkt niet bevorderd.

En wat heeft bungeejumpen met defibrilleren te maken? Ik moet toch zeggen dat deze vergelijking niet erg op gaat...
Arts  www.alphalog.nl


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 25 maart 2006, 17:34:05
Ondanks dat het ogenschijnlijk niet gevaarlijk is om de patiënt aan te raken tijdens het toedienen van de schok, kan je contact maar beter vermijden. Je weet nooit.
Waarom risico lopen?

Welles/nietes discussies hierover zijn niet bevorderlijk voor het toepassen van regel één van vijf.


Trophy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 223
  • keep the rubberside down
Reactie #14 Gepost op: 26 maart 2006, 01:28:03
Eigenlijk is de AED opleiding ook een opleiding veiligheid.

Veiligheid voor jezelf en voor de anderen. Voorkomen is beter dan genezen.
Er moet gewoonweg overdreven afgeweerd worden, om omstanders duidelijk te maken dat zij weg moeten blijven.

Dat er artsen en verpleegkundigen zijn die er behagen in scheppen om ook aan de stroom te gaan staan is voor hun rekening. Wat ik mij dan wel afvraag is bij welke stroomsterkte dat gebeurd.
VSAZ ambulancezorg


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #15 Gepost op: 26 maart 2006, 09:44:41
Wat ik mij dan wel afvraag is bij welke stroomsterkte dat gebeurd.

Ik ben bang dat het antwoord nooit zal komen. Het hangt van zoveel factoren af.
Gezien de beschrijvingen denk ik dat het om stromen rond de 20 mA gaat.


helm

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 26 maart 2006, 10:25:36
Op mijn site heb ik een onderzoek over dit onderwerp. Dit zal in een eindversie dit jaar in Circulation verschijnen.
klik hier voor het onderzoek


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #17 Gepost op: 26 maart 2006, 11:02:03
Op mijn site heb ik een onderzoek over dit onderwerp. Dit zal in een eindversie dit jaar in Circulation verschijnen.
klik hier voor het onderzoek
Hmm, dit onderzoek gaat alleen over reanimeren tijdens defibrillatie met... een bepaald hulpmiddel... waarom ben ik niet verbaasd?  ::)
Het ging geloof ik over het aanraken van iemand die gedefibrilleerd wordt met je blote handen. ;)
Arts  www.alphalog.nl


kader5701

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 5 april 2006, 10:23:30
mijn vader had altijd een verhaal van een collega bij het energiebedrijf, die altijd met een natgemaakte wijs-en middelvinger voelde of er ergens stroom op stond. Tot na een constatering "geen spanning" een opzichter dezelfde meetmethode toepaste, daarna werd hij verplicht een voltmeter te gebruiken.