Beheersbaarheid van Brand

Auteur Topic: Beheersbaarheid van Brand  (gelezen 21079 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Gepost op: 1 februari 2006, 19:01:13
Wie durft nog de optie 'binnen aanval' toe te staan bij BvB als je de volgende topic leest: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=11682.0

Als straks de bevelvoerder besluit om niet naar binnen te gaan en het bedrijf brand helemaal af......  :-X :-X :-X

Gast48368

• Gast
Reactie #1 Gepost op: 1 februari 2006, 20:02:45
Ik denk dat je sowieso geen vrijwilliger overhoudt met dit soort "grappen" :-X :-\ :'(

mus

• Forum gebruiker
  • veiligheid boven alles
Reactie #2 Gepost op: 2 februari 2006, 08:06:28
Ik demk dat de optie binnenaanval niet moet worden toegestaan. Hiermee leg je eigenlijk de verantwoording van een groot gebouw bij de brandweer en daar hoort deze niet thuis.
Vergeet niet te leven, meer is er niet.  Het leven is mooi, je moet het wel willen zien.

Coen

• Forum gebruiker
  • Brandweer 4 Life
Reactie #3 Gepost op: 2 februari 2006, 09:23:37
Klopt helemaal. Ik heb momenteel ook verzoek gedaan voor een gelijkwaardigheidsoplossing in een industriepand. Ze hebben daar een vuurlastberekening voor gemaakt. Ik heb deze afgewezen als gelijkwaardigheid omdat er in wordt gesteld dat er geen binnenaanval ujitgevoerd hoeft te worden. Maar er zitten diverse verblijfsruimtes in, dus bij brand en er zit iemenad binnen is het niet verantwoord om een redding uit te voeren.
Een domme leert van zijn eigen fouten, een slimme van de fouten van een ander. Deel daarom de kennis die je hebt!

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #4 Gepost op: 3 februari 2006, 16:53:09
Ik demk dat de optie binnenaanval niet moet worden toegestaan. Hiermee leg je eigenlijk de verantwoording van een groot gebouw bij de brandweer en daar hoort deze niet thuis.
Dus einde binnenaanval,en laat de brand maar naar buitenkomen.Zodat we het pand kunnen volhozen?  8)

Gast48368

• Gast
Reactie #5 Gepost op: 3 februari 2006, 18:01:41
Dus einde binnenaanval,en laat de brand maar naar buitenkomen.Zodat we het pand kunnen volhozen?  8)

Een heeeeeeeele vreemde zaak..........afdeling milieu wil een brand altijd zo snel mogelijk uit hebben..... ;D ;D ;D

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #6 Gepost op: 3 februari 2006, 19:39:21

Een heeeeeeeele vreemde zaak..........afdeling milieu wil een brand altijd zo snel mogelijk uit hebben..... ;D ;D ;D

En vergeet niet dat het schadebedrag met een nulletje hoger uitkomt,maar dat geeft niet daar hebben we de verzekering voor  8)

pompbediende

• Meerdere functies
  • Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 3 februari 2006, 19:42:58
En vergeet niet dat het schadebedrag met een nulletje hoger uitkomt,maar dat geeft niet daar hebben we de verzekering voor  8)
Overal  moet de schoorsteen ROKEN hé   ;D ;D ;D :D :D
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 3 februari 2006, 19:51:16
Overal  moet de schoorsteen ROKEN hé   ;D ;D ;D :D :D

Zodra de gemeente (preventie afdeling / bouw en woningtoezicht) instemt met de optie binnenaanval volgens BvB mag de aanvrager een 2x zo groot brandcompartiment bouwen al zonder deze optie. Bij een sprinkler installatie mag er 10x zo groot gebouwd worden.

De aanvrager moet dan wel RWA toepassen + de brand mag bij aankomst brandweer niet groter zijn dan 25 m2 en 10 meter hoog. Ook moet de aanvrager zorgen dat de brandweer 'snel' water op het vuur kan hebben.

Als de aanvrager dit nu allemaal regelt en de brandweer doet geen binnen aanval en het bedrijf brand tot zijn palen af...... Ik denk dat er dan een 'leuke' rechtzaak gaat ontstaan waarbij de bevelvoerder mag gaan uitleggen waarom hij niet naar binnen gegaan is!!
De brandweer zal dan moeten gaan bewijzen dat de brand groter is geweest dan 25 m2 en/of hoger dan 10 meter of dat de RWA niet gewerkt heeft. Lijkt me 'erg' gezellig worden!

Dit gaat de vrijwillige bevelvoerder meer dan 5 trainingsdagen kosten om het allemaal bij de juristen uit te gaan leggen.......

Coen

• Forum gebruiker
  • Brandweer 4 Life
Reactie #9 Gepost op: 6 februari 2006, 08:20:33
Dat is het vervelende van Nederland Regeltjesland.

Ik bedoel, weet elke bevelvoerder van elk korps voor welke panden er een BvB is gemaakt en of de optie Binnenaanval wel/niet is gekozen. Ik denk dat het een momentopname van de bevelvoerende is om te kiezen voor een binnenaanval. Hij blijft tenslotte eindverantwoordelijke!!!
Een domme leert van zijn eigen fouten, een slimme van de fouten van een ander. Deel daarom de kennis die je hebt!