CARDIOPOMP

Auteur Topic: CARDIOPOMP  (gelezen 22800 keer)

0 gebruikers (en 15 gasten bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #10 Gepost op: 8 februari 2006, 17:00:50
Haha die apparaten bestaan al zo'n 20 jaar, oude USA tijdschriften laten daar al  plaatjes en onderzoekjes van zien  :D
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


vpk bbt

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 18 februari 2006, 06:56:21
Heb onlangs congres bijgewoond van de Europese reanimatieraad.

Hier werd verteld dat een recente studie heeft uitgewezen dat de tegenhanger van de Lucas geen verbetering geeft, maar juist een verhoogde mortaliteit met zich mee brengt.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #12 Gepost op: 18 februari 2006, 08:13:13
We kunnen altijd wel negatief doen over alle "vernieuwende" ontwikkelingen in ons werkgebied, maar als we de proef niet op de som nemen, blijven we stil staan. En in mijn ogen is stilstand een direct achteruitgang. Dus sta ik positief tegenover de proef waar we hier eerdaags mee gaan beginnen. Een mooi voorbeeld blijft toch de inzet van Politie en Brandweer met een AED bij reanimaties. Ook hierover was "onze" beroepsgroep sceptisch in eerste instantie, maar nu . . . . . . Of wat dacht je van de invoering van het ABC verhaal, in plaats van diagnostisch optreden van de verpleegkundigen van de ambulance.

Het voordeel van de LUCAS ten opzichte van de Auto-pulse is, dat je de LUCAS ook mag gebruiken voor een traumatische reanimatie. Maar we weten allemaal wat de uitkomst van een traumatische reanimatie is. Daarnaast is de LUCAS onderhoudsvriendelijker en goedkoper in onderhoud. De Auto-pulse is inderdaad stiller, maar de banden moeten na 2 reanimaties vervangen worden, á €100,00 en is deze minder gemakkelijk in te zetten op plekken als het strand en in de regen op de openbare weg.

Volgend jaar weten we meer en tot die tijd . . . . . .

RR (die houdt van protocollen en richtlijnen waar hij van af kan wijken)
Elke hulpverlening start met communicatie.


helm

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 18 februari 2006, 09:30:43
De lucas blijkt overigens veel lichamelijke schade te geven volgens onderstaand artikel.

Englund E, Kongstad PC, Active compression–decompression CPR necessitates follow-up post mortem, Resuscitation, vol.68, 2006, 161-162


Kijk, hier hebben wij het er ook al eens over de lucas gehad http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=11117.0


helm

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 18 februari 2006, 09:40:17
Een mooi voorbeeld blijft toch de inzet van Politie en Brandweer met een AED bij reanimaties.

idd er is geen AED meer te vinden in de politiewagen.  ;D

Het voordeel van de LUCAS ten opzichte van de Auto-pulse is, dat je de LUCAS ook mag gebruiken voor een traumatische reanimatie.

dit moet onzin zijn,... hoe kom je erbij dat de autopulse niet bij alle reanimaties gebruikt mag worden en de lucas wel?
Of bedoel je dat de autopulse minder iatrogeen letsel veroorzaakt dan de lucas?


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #15 Gepost op: 19 februari 2006, 13:11:10
idd er is geen AED meer te vinden in de politiewagen.  ;D

Wat in mijn ogen een erg trieste zaak is...  :-\ :'(
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #16 Gepost op: 20 februari 2006, 11:13:19
idd er is geen AED meer te vinden in de politiewagen.  ;D

dit moet onzin zijn,... hoe kom je erbij dat de autopulse niet bij alle reanimaties gebruikt mag worden en de lucas wel?
Of bedoel je dat de autopulse minder iatrogeen letsel veroorzaakt dan de lucas?

Hey René,

zorg in elk geval dat je goed geďnformeerd bent, alvorens te reageren. In de regio Kennemerland blijft de AED behoren tot de basis uitrusting van de Noodhulpvoertuigen. Dat dat niet geldt in geheel Nederland is bekent. Helaas, omdat de afgelopen week wederom 2 mensen levens gered zijn door de inzet van een AED. Beide slachtoffers een "withnessed arrest", beide gedefibrilleerd, beide aanspreekbaar alvorens de ambulance ter plaatse was.

René, in de training van de LUCAS wordt vertelt dat de LUCAS 1 centraal compressie en de-comperssie punt heeft. Dezelfde plek welke gebruikt wordt bij de "manuele" thoraxcompressies. Dit in tegenstelling van de Auto-pulse. Hier wordt de gehele thorax in elkaar getrokken, alsof de gehele ribbeboog qua omtrek verkleind wordt. Vandaar mag je deze Auto-pulse niet gebruiken bij een traumatische reanimatie.

Na het begin van de proef zal uiteraard gekeken gaan worden of deze assisterende materialen een iatrogene uitwerking hebben. Daarintegen scheelt het wel in de beschikbare handen tijdens een reanimatie.

RR (eerst zien, dan geloven)
Elke hulpverlening start met communicatie.


helm

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 20 februari 2006, 19:00:56
Hoi RR,

In de regio Kennemerland blijft de AED behoren tot de basis uitrusting van de Noodhulpvoertuigen.

Dat is een goede zaak. Zijn dat gewone politiewagens? Want daar hadden we het over.

René, in de training van de LUCAS wordt vertelt dat de LUCAS 1 centraal compressie en de-comperssie punt heeft. Dezelfde plek welke gebruikt wordt bij de "manuele" thoraxcompressies. Dit in tegenstelling van de Auto-pulse. Hier wordt de gehele thorax in elkaar getrokken, alsof de gehele ribbeboog qua omtrek verkleind wordt. Vandaar mag je deze Auto-pulse niet gebruiken bij een traumatische reanimatie.

Ik kom dit nergens tegen in de informatie van de auto-pulse. Waar staat dat? Of is het alleen concurrent lucas die dit zegt?

De omtrek van de thorax blijft overigens bij elke massagetechniek hetzelfde hoor.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #18 Gepost op: 20 februari 2006, 23:01:29
noodhulpwagens zijn de wagens die de hulp aan burgers doen, ongevallen etc, dus de gewone wagens ja ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Flight Nurse

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 26 maart 2006, 04:19:14
Het automatische massage apparaat bestaat al meer dan 60 jaar.....! Natuurlijk niet zoals de moderne apparaten van nu, maar men ontwikkelde toendertijd al vele verschillende "machines" om cardio pulmonaire resuscitatie toe te passen. Op de SEH van het Erasmus MC staat  nog een apparaat uit de jaren '70 welke nog steeds wordt gebruikt! Men zal op zeer korte termijn waarschijnlijk de Lucas gaan aanschaffen. Ik ben zelf werkzaam op de afdeling anesthesiologie van het Erasmus MC als anesthesie verpleegkundige en in die hoedanigheid lid van het reanimatieteam. De Lucas is sinds januari 2006 op proef en is al vele malen ingezet. Persoonlijk heb ik de Lucas al bij 5 reanimaties gebruikt en ik moet zeggen dat het een fijn apparaat is om mee te werken. Snel en eenvoudig aan te sluiten en te bedienen en de output die het apparaat genereert is met manuele hartmassage niet te behalen. Bij de training dacht ik dat het geluid wat het apparaat produceert enorm storend zou zijn tijdens een reanimatie, met name voor de communicatie tussen de teamleden, maar dit valt me reuze mee.(in positieve zin!) Nadeel is wel dat op een openbare plaats in het ziekenhuis (centrale hal, gangen etc.) je geen centrale O2 aansluiting hebt zodat je afhankelijk bent van de O2 fles die op de crashkar zit......en die is snel leeg! Hierdoor KAN je een probleem krijgen gezien het feit dat de patient ook 15 liter O2 p/min. consumeert....... Betekent dat je de patient snel zal moeten verplaatsen naar een ruimte/afdeling waar een centrale O2 leiding is. Maar het apparaat op zich evenals de werking is naar mijn bescheiden mening een uitkomst! Mijn collega anesthesie broeders en zusters delen mijn mening en Lucas zal dan ook met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid vast op de crashkar komen te liggen cq hangen.  :)

Groeten,

Dave