CARDIOPOMP

Auteur Topic: CARDIOPOMP  (gelezen 22752 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #70 Gepost op: 25 juni 2006, 12:42:14
Deze week in Medisch Contact een samenvatting van twee recent verschenen studies met elkaar tegensprekende resultaten. Geïnterreseerden in beide artikelen uit Journal of American Medical Association moeten me maar even een PB-tje sturen als ze daar een pdf van willen.

Citaat
Waarde automatische hartmassage onduidelijk
Publicatie: Nr. 25 - 23 juni 2006
Rubriek: MediSein
Pagina: 1041


Patiënten met een hartstilstand hebben baat bij het gebruik van geautomatiseerde hartmassage. Dat blijkt uit een studie van de Virginia Commonwealth University onder leiding van Marcus Eng Hock Ong. Uit voortijdig afgebroken onderzoek van de University of Washington (penvoerder Al Hallstrom) blijkt daarentegen dat patiënten met een hartstilstand beter af zijn met goede handmatige hartmassage. Beide studies zijn gepubliceerd in Journal of the American Medical Association (JAMA) van 14 juni.
In beide onderzoeken is de waarde van het gebruik van het automatisch reanimatieapparaat de Autopulse door ambulancepersoneel onderzocht. Het apparaat van het bedrijf Zoll bestaat uit een kunststof plank waarop de patiënt wordt gelegd, waarna een band om de borstkas zorgt voor hartmassage door een pulserende constrictie. Een dergelijk hulpmiddel zou uitkomst kunnen bieden bij de huidige standaard om voorafgaande aan defibrillatie de patiënt gedurende minimaal 2 minuten een hartmassage te geven met een frequentie van 100 compressies per minuut. Dit om de intracellulaire adenosine-trifosfaatniveaus in het hart omhoog te krijgen waardoor de kans op een geslaagde defibrillatie groeit. Bij handmatige hartmassage is dat hoge tempo lastig vol te houden.

Uit laboratoriumproeven is duidelijk geworden dat het apparaat voor meer perfusie zorgt dan met handmassage. Uit de studies in JAMA zou moeten blijken of dit bijvoorbeeld opweegt tegen de vertraging die optreedt door het aanbrengen van de band.
De studie van Ong c.s is een retrospectief intention to treat-cohortonderzoek waarbij 499 patiënten die handmatige hartmassage kregen, zijn vergeleken met 284 patiënten bij wie het hartmassage­-apparaat ondersteuning moest bieden. Bij 210 patiënten is de Autopulse ook daadwerkelijk gebruikt. Van de patiënten in deze tak van het onderzoek had bijna 35 procent na defibrillatie weer een sinusritme, tegen 20 procent van de patiënten die handmatige hartmassage kregen. Een beduidend groter deel van de patiënten in de ‘Autopulse-groep’ kon bovendien levend het ziekenhuis verlaten (9,7 versus 2,9 procent).

De prospectieve gerandomiseerde multicenter-studie van Hallstrom c.s. geeft een ander beeld. Zowel op het primaire eindpunt van overleving 4 uur na de hartstilstand als op het secundaire eindpunt van levend ontslag uit het ziekenhuis was er geen significant verschil. De ontslagen patiënten in de Autopulse-groep hadden echter beduidend slechtere neurologische scores. Dit was reden voor de onafhankelijke data and safety monitoring board om de stekker uit het onderzoek te trekken.

In een uitgebreid commentaar trachten spoedeisende-hulpartsen Roger Lewis van Harbor University en James Niemann van University of California, allebei in Los Angeles, de tegenstrijdige resultaten in perspectief te zetten. Ze wijzen hierbij op de hiërarchisch hogere positie van het prospectieve onderzoek, maar benadrukken dat het geen dubbelblind onderzoek betreft. Wellicht hebben de hulpverleners vanwege het onderzoek extra hun best gedaan bij de handmatige hartmassage, opperen ze. Ook wijzen ze erop dat de negatieve neurologische score nagenoeg geheel afkomstig is van één van de centra in de studie, een centrum dat bovendien tijdens het onderzoek de manier van werken heeft aangepast.
Het is te vroeg voor conclusies, vinden Niemann en Lewis. Ze trekken er zelf wel één: de tegenstrijdige resultaten zijn in ieder geval reden om automatische hartmassage nog niet breed in te voeren. << EJP

JAMA 2006; 295: 2620-8, 2629-37 en 2661-4



strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #71 Gepost op: 26 juni 2006, 02:54:45
hmmmm  ::)

Maar hoe zijn de bevindingen bij de RAD Hollands-Midden, weet iemand dat?
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #72 Gepost op: 10 november 2006, 11:49:26
hmmmm  ::)

Maar hoe zijn de bevindingen bij de RAD Hollands-Midden, weet iemand dat?

Ja, dat weet ik.
Gisteravond een presentatie er over gehad.
Ik geef even wat algemene impressies uit deze presentatie.

Inmiddels zijn alle wagens uitgerust met Lucas en is al het personeel getraind.
Sinds begin september worden alle reanimaties met Lucas gedaan.
Zelfs sceptische ambu-vpk's zijn enthousiast over wat ze gezien en gehoord hebben bij de bedenkers van Lucas in Zweden.
Er worden allerlei onderzoeken gedaan.
De succesvolle reanimatiepatiënten worden minimaal nog een jaar gevolgd
Het streven is om de succesvolle reanimaties (lopend het ziekenhuis uit) te verhogen.
De resultaten van de reanimaties in de eerste maanden geven de indruk dat deze doelstelling haalbaar lijkt.

Voor de meer geïnteresseerden zal de RAD www.radhm.nl wellicht meer gegevens beschikbaar hebben.
Ze zijn ondertussen gewend aan de nodige (media)aandacht voor dit project.


helm

  • Gast
Reactie #73 Gepost op: 10 november 2006, 12:30:20
Zelfs sceptische ambu-vpk's zijn enthousiast over wat ze gezien en gehoord hebben bij de bedenkers van Lucas in Zweden.

Ze mochten naar Zweden? Daar zou ik ook enthousiast van worden.  ;D


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #74 Gepost op: 10 november 2006, 13:52:39
Ze mochten naar Zweden? Daar zou ik ook enthousiast van worden.  ;D

Niet iedereen, een aantal mensen van de dienst, die bij het project betrokken zijn en een aantal zijn daar als instructeur voor de eigen mensen opgeleid.


helm

  • Gast
Reactie #75 Gepost op: 10 november 2006, 17:43:34
Maar wel allemaal op kosten van de fabrikant zeker.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #76 Gepost op: 10 november 2006, 19:47:49
Als ik het zou weten,zou het dan nuttige informatie zijn?  :-\
Probeer je iets te suggereren?
Ik denk dat de cijfers over de gestegen succesvolle reanimaties meer zeggen.


helm

  • Gast
Reactie #77 Gepost op: 11 november 2006, 08:34:34
Als ik het zou weten,zou het dan nuttige informatie zijn?  :-\
Probeer je iets te suggereren?
Ik denk dat de cijfers over de gestegen succesvolle reanimaties meer zeggen.
Ik suggereer niks, ben alleen benieuwd naar de feiten/nuttige informatie. En snoepreisjes naar Zweden op kosten van de fabrikant kunnen een argument zijn om tot aanschaf over te gaan.  ;)

Waar staan overigens de cijfers over gestegen succesvolle reanimaties?
Ik ken wel (uit mijn hoofd) uit de ILCOR CoSTR 2005 waar staat dat onderzoek naar de LUCAS is gestaakt wegens het letsel dat het apparaat toebrengt, en in het artikel (een paar reacties terug) staat hetzelfde over de Autopulse, hetgeen is onderschreven met de publicatie dit jaar door Englund et.al.:
Englund E, Kongstad PC, Active compression–decompression CPR necessitates follow-up post mortem, Resuscitation, vol.68, 2006, 161-162


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #78 Gepost op: 11 november 2006, 16:15:29
Als ik het zou weten,zou het dan nuttige informatie zijn?  :-\
Probeer je iets te suggereren?
Ik denk dat de cijfers over de gestegen succesvolle reanimaties meer zeggen.
En alle LUCAS-reanimatie patienten uit regio Hollands-Midden moeten naar het LUMC...want dar is de regio-opvang vor de patienten die met een Lucas worden gereanimeerd. Das een lekker eindje rijden vanuit Bergambacht...(naast Gouda..) neem je lunch/diner/ontbijtpakketje dan maar mee. :o
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #79 Gepost op: 11 november 2006, 16:31:52
Verder ben ik wel beetje benieuwd hoe regio Hollands midden omgaat met de Lucaspatienten die tijden shet reanimeren (dreigen) bij bewustzijn te komen, ''fijne''gewaarwording kan dat toch niet zijn wanneer je als reanimatie patient af en toe wakker wordt tijdens de Lucas-reanimatie.

Daarnaast kan je ook de ethische discussie starten of het uberhaupt wel aanvaardbaar is omreanimatiepatienten(mensen) tijdens reanimatie, niet te sederen.
Uit de OK-literatuur is bekend dat patienten op de OK tijdens de operatie van alles onbewust 'kunnen meemaken'' en later herinneren wat er gezegd is door de dames en heren artsen en verpleegkundigen (en inderdaad, dat gebeurt ook ondanks de sedatie). Maarja, een overleden patient zal hierover niet (kunnen) klagen, - we hebben toch nooit ''nooit klachten gehad'' ?-
Er is nog veel grijs gebied in de prehospitale setting, en onderzoek wordt daar helaas niet veel gedaan.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod