zuurstofflow bij een non rebreathing masker

Auteur Topic: zuurstofflow bij een non rebreathing masker  (gelezen 23920 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

strongbow

• Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • Don't worry, be happy!
Reactie #10 Gepost op: 4 februari 2006, 17:23:58
dank je wel voor je duidelijke betoog!
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #11 Gepost op: 4 februari 2006, 19:04:02
Het valt me overigens wel op, dat wanneer ik zo'n masker zelf opzet ik er flink aan moet trekken om het zakje meer als half leeg te zuigen, aangezien ik dan toch ruim 2 liter inadem, moet er wel lucht van buiten het masker mee komen, simpelweg omdat dat halve zakje geen 2 liter bevat. het percentage zal op dat moment dus ook veel lager zijn als 100%.
Maar een goed pasvorm is wat dat betreft erg belangrijk en meestal is die niet ideaal.
Het is niet voor niets dat vele bronnen erg ruime toleraties opgeven voor het zuurstopfpercentage wat uieindelijk in de trachea gemeten wordt.
Dus alle beetjes helpen, goed pasvorm, hoge flow, lage weerstanden van klepjes, niet te groot AMV van de patient etc.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #12 Gepost op: 8 februari 2006, 17:07:36
Hmmmmmmm....

Het valt me op dat iedereen het met elkaar eens is. Ik moet zeggen: ik dus niet helemaal! Alhoewel ik ook de ervaring heb dat huisartsen het vaak bij het verkeerde eind hebben (ik mag het zeggen vind ik, ik geef zelf ook les aan huisartsen), is de discussie niet helemaal volledig!

Bij systemen zoals een zuurstofbrilletje is de gewenste concentratie zuurstof (FiO2) afhankelijk van het aantal liters dat je toedient. Bij een rebreathing systeem is dat ook het geval. Bij een non-rebreathing systeem (dus met bufferzakje) is het systeem gebaseerd op de inademing van zoveel mogelijk pure zuurstof, zonder al teveel  vermenging van de buitenlucht. De zuurstof vult het zakje (die gaat dus boller staan), en de patiënt ademt de lucht uit dat zakje in. Je ziet dan ook het zakje eventjes wat minder bol staan.

Waar het om gaat bij een non-rebreathingmasker, dat is dat het bufferzakje altijd gevuld moet zijn (zoals hierboven al vermeld). En in de praktijk zal je daarom al gauw een liter of 9 geven, vaak meer, om te voorkómen dat het zakje leeg raakt, en er dus geen "volle zuurstofmep" gegeven wordt.

Het is dus niet zo, dat minder dan 9 liter niet goed zou zijn bij een non-rebreathingsysteem, ondanks dat dit vaak beweerd wordt! Een patiënt met een laag ademminuutvolume heeft misschien voldoende aan 6 liter, dat is dus ook geen probleem, zolang het zakje maar gevuld blijft! Ook de zuurstofconcentratie heeft dus verder geen invloed: 15 liter met vol zakje is dus niet beter dan 7 liter met vol zakje! Voor de behandeling van de patiënt maakt het niet uit. Maar uiteraard zal in de praktijk uitwijzen dat de meeste patiënten zeker wel een liter of 9 of meer nodig hebben.

Overigens denk ik dat de huisarts die < 9 liter niet zou geven met bovenstaande overweging, maar waarschijnlijk slaat-ie helmaal de plank mis, maar dat terzijde  ;)

Helemaal mee eens, Als het bufferzakje voor de O2 maar gevuld wordt en er net zo veel O2 ingaat als de patient per ademteug inademt.
In de praktijk is 12 ltr per minuut vaak voldoende. Het lukraak 15 liter hanteren is niet altijd een handig uitgangspunt. Als de patient 12 liter per minuut inademt verbruik je 3 liter teveel die de patient niet eens inademt cq nodig heeft, en 3 ltr x 20 minuten is 60 liter O2 foetsie, zonde van t geld en vooral zonde voor de patient die afhankelijk is van de O2 die zich in het tankje bevindt....aan een lege O2 tank heeft die namelijk niet zo veel.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod