EHBO voertuigen

Auteur Topic: EHBO voertuigen  (gelezen 11303 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Gepost op: 27 juli 2002, 18:49:39
Zijn er EHBO of Rode Kruis afdelingen, die gebruik maken van een (bestel)auto of caravan als eerste hulp post?
Ik geloof dat ik zoiets ooit wel eens heb gezien in een tijdschrift, maar ik wil eens iets meer informatie hebben.

Iedereen die reageert: bedankt!

Christian

janvdr

• Junior gebruiker
  • **
  • Instructeur EHBO en AED, Hoofdbrandwacht
    • EHBOweb
Reactie #1 Gepost op: 27 juli 2002, 22:16:12
De meeste nrk afdelingen hebben een zogenaamde PRAM of PAM-bus en die werd bij de afdeling waar ik heb gezeten wel eens ingezet als mobiele EHBO-post.
Bijna  obm (allen nog examen repressie brand)

Ted

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 28 juli 2002, 02:04:44
In het verleden werden ze inderdaad PAM (Personeel Ambulance Materiaal) genoemd, maar gezien het feit dat ze niet als ambulance ingezet mogen worden is de afkorting PM geworden. Personeel Materieel. Deze voertuigen worden echter wel ingezet als mobiele Eerste Hulp post. Ook zijn er NRK-afdelingen welke een caravan hebben ingerischt als Mobiele Hulppost. Deze caravan is in eigen beheer omgebouwd of besteld bij een Caravan Leverancier. De ombouw is dan door de leverancier gedaan. Voorne Putten Rozenburg is zo'n NRK afdeling welke al jaren gebruik maken van een omgebouwde caravan. Het raam aan de achterzijde is vervangen door een "derde deur". Door deze deur kan men een brancard naar binnen brengen en op die wijze het slachtoffer in de caravan behandelen. Verder is de caravan voorzien van een mobilofoon (NRK) ten behoeve van het kontakt met de collega hulpverleners in het veld en/of de CPA )Centraal Post Ambulancevervoer). Verder heeft zo,n caravan nog het voordeel dat je "even" op je gemak kan zitten want de zithoek wordt uiteraard niet verwijderd. Al met al is dit een praktische en nuttige oplossing van een mobiele eerste hulp post.

Rolf

• Gast
Reactie #3 Gepost op: 28 augustus 2002, 23:59:46
Een PAM is nog wel een AMBU als de rampen wet in werking treed zittende/lopende gewonden of als de PAM voorzien is van brankaard klemmen word deze gebruikt als AMBU vandaar dat er op RK voertuigen nog een blauwe lamp en twee tonige hooren gevoerd mag worden al doen veelafdelingen dat nie uit het oogpunt van de kosten.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #4 Gepost op: 29 augustus 2002, 01:43:33
Is met het opheffen van het Rode Kruis Korps niet ook een einde gekomen aan de bepaling uit het "reglement verkeersborden verkeerstekens" dat voertuigen van het Rode Kruis Korps aangewezen zijn als voorrangsvoertuig. En als de passage uit de de rampenwet nog van kracht is, moeten de PAM's voorzien zijn van een drietonige hoorn omdat zij ingericht zijn voor het vervoer van patienten. De PM's moesten, net als de huidige GNK voortuigen, een tweetonige hoorn hebben.

ralpje

• Forum gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 29 augustus 2002, 10:32:57
Een PAM is een PAM en geen PM als er voldaan wordt aan de eisen die aan een ambulance gesteld worden m.b.t. inrichting, optische & geluidssignalen en personeel (AMBU personeel moet SOSA geschoold zijn!) én er toestemming is van de CPA. Dat betekend dat er mobilofooncontact mogelijk moet zijn met de CPA en dat er, als hij bijvoorbeeld bij een evenement ingezet wordt als 'stand by' ambulance, toestemming is van de CPA als daar gestaan wordt.
Alleen voertuigen die aan de voorwaarden van een ambulance voldoen mogen ook de optische en geluidssignalen voeren. Voldoe je niet aan de voorwaarden, dan is het zelfs verboden en strafbaar om deze dingen op je voertuig te hebben!

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #6 Gepost op: 29 augustus 2002, 14:25:56
Het Rode Kruis Korps c.q. de bloedbanken hebben/hadden toch ook voorrangsvoertuigen, die niet als ambulance zijn ingericht. Bijvoorbeeld voor het transport van personeel en/of materiaal.
Een mooi voorbeeld zijn de wagens van de bloedbank voor het spoedtransport van zakken bloed.  

Deze voertuigen mogen geen drietonige hoorn voeren, omdat zij niet ingericht zijn voor het vervoer van slachtoffers.

rick

• Senior gebruiker
  • ambu
Reactie #7 Gepost op: 29 augustus 2002, 17:03:35
zover ik weet had alleen de bloedbank die de zeeuwse eilanden verzorgd een ontheffing en mocht dus gebruik maken van opt en geluidssignalen

Emile

• Gast
Reactie #8 Gepost op: 29 augustus 2002, 18:29:41
Bij het Rode Kruis bij ons hebben we geen PAM

Bij de EHBO een caravan die een EHBO metarmorfose heeft moeten ondergaan!  ;)

janvdr

• Junior gebruiker
  • **
  • Instructeur EHBO en AED, Hoofdbrandwacht
    • EHBOweb
Reactie #9 Gepost op: 30 augustus 2002, 13:10:03
Volgens mij mag het Rode Kruis en Bloedbank voorrangsvoertuigen hebben. Is volgens mij weten omschreven in de wegenverkeersweg of zo. Echter als ze rijden met zwaailamp en sirene is toestemming van het CPA nodig. Ik heb ooit het artikel gezien waarin dit omschreven stond, maar ik heb geen idee meer waar het exact stond. ???
Bijna  obm (allen nog examen repressie brand)