Koplamp flitser??

Auteur Topic: Koplamp flitser??  (gelezen 11062 keer)

0 gebruikers (en 16 gasten bekijken dit topic.

pesje2

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 12 februari 2006, 13:14:55
Volgens mij is het gewoon legaal, want sommige bedrijven verkopen het voor veiligheid.
Ook voor op de motor. Wel handig in de mist, dan val je eerder op bij je tegenliggers.

Maar het blijft denk ik toch een "Boy Toy" ::) :D


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #11 Gepost op: 12 februari 2006, 13:55:36
Volgens mij mag je niemand verblinden.......  ::) ::) ;)


pesje2

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 12 februari 2006, 13:57:01
Word je hierdoor verblint dan? :o

Het is toch dat je hooflamp word gedimt en zo dit effect krijgt?? of begrijp ik het verkeerd ;)

Gr. Niels


Robin Hundman

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 12 februari 2006, 14:06:21
Word je hierdoor verblint dan? :o

Het is toch dat je hooflamp word gedimt en zo dit effect krijgt?? of begrijp ik het verkeerd ;)

Gr. Niels

Het is net zo fel als een groot licht!
Daarom hebben ze ze meestal 's avonds alleen in de stad aanstaan en niet op snelwegen en provinciale.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #14 Gepost op: 12 februari 2006, 14:07:46
Word je hierdoor verblint dan? :o

Het is toch dat je hooflamp word gedimt en zo dit effect krijgt?? of begrijp ik het verkeerd ;)

Gr. Niels

Dus je gaat maar met één lamp rijden.... is ook verboden....   ::) ::) ;D ;)


Gast

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 12 februari 2006, 14:12:55
Dus je gaat maar met één lamp rijden.... is ook verboden....   ::) ::) ;D ;)
Het is niets anders dan gewoon je grootlicht die je aandoet, dan gaan je dimlichten zelf ook niet uit tenslotte.

Alleen gaan ze nu niet tegelijk beide aan, maar knipperen ze om en om, of knipperen tegelijk.
Inderdaad mag je een tegenligger niet verblinden, dus het zal wel weer onder de noemer vallen "Hebben is niet verboden, gebruiken is een ander verhaal "


Jos v L

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
  • Dbbo & Vrw Brandweer
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #16 Gepost op: 12 februari 2006, 15:14:59
Het is niets anders dan gewoon je grootlicht die je aandoet, dan gaan je dimlichten zelf ook niet uit tenslotte.

Alleen gaan ze nu niet tegelijk beide aan, maar knipperen ze om en om, of knipperen tegelijk.
Inderdaad mag je een tegenligger niet verblinden, dus het zal wel weer onder de noemer vallen "Hebben is niet verboden, gebruiken is een ander verhaal "

Of het nou wel of niet mag, Ik denk gewoon dat men niet aan dit soort praktijken moet beginnen. Ik snap de meerwaarde niet. enigste wat je ermee bereikt is verwarring bij andere weggebruikers met alle gevaren van dien. Laat dit soort zaken behouden aan de diensten die moeten opvallen in het verkeer.

Indien men graag wil opvallen zou ik willen voorstellen om een sticker met de tekst ''kijk hoe belangrijk ik ben '' op de achterruit te plakken :P
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


pesje2

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 12 februari 2006, 15:32:21
Dan denk ik toch de volgende keer als ik zoiets zie bij een auto dat er iets mis is met z'n verlichting ;D

Gr. Niels


paul_hartog

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 12 februari 2006, 17:20:21
ik zeg toch dat het op je huidige lampen word aangesloten.
en het is idd zo dat je gewone grote licht het blijft doen.
als je info wil over de headlicht flasher stuur dan maar even een pm ::)
Niet helemaal, ook al is het een vorm van een relais, de zogenaamde Headlight Flasher module.
Die wordt voor het "grootlicht" geplaatst, afhankelijk van het knipperpatroon gaat het grootlicht links en rechts alterneren maar de "override" zorgt ervoor dat het gewone grootlicht blijft functioneren, zelfs als ze in de wigwag-mode staan


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #19 Gepost op: 12 februari 2006, 20:27:46
Volgens mij is het gewoon legaal, want sommige bedrijven verkopen het voor veiligheid.
Ook voor op de motor. Wel handig in de mist, dan val je eerder op bij je tegenliggers.

Maar het blijft denk ik toch een "Boy Toy" ::) :D

Ik zou zeggen lees het voertuigreglement er eens op na of daarin iets staat over knipperende lampen behalve je richtingaanwijzers... ::)

Citaat
Artikel 3.2.40
Personenauto’s die in gebruik zijn genomen na 31 december 1994 moeten zijn voorzien van verlichtings- en lichtsignaalinrichtingen die voldoen aan en zijn geïnstalleerd overeenkomstig het bepaalde in richtlijn 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262).
 
Onze Minister stelt regels vast met betrekking tot de verlichting, lichtsignalen en retroreflecterende voorzieningen van personenauto’s die in gebruik zijn genomen voor 1 januari 1995.


Artikel 3.2.41

Personenauto’s die in gebruik worden genomen na 31 december 1994, moeten zijn voorzien van:
grote lichten en dimlichten, die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 76/761/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262);
 
stadslichten die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 76/758/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262);
 
richtingaanwijzers en waarschuwingsknipperlichten, die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 76/759/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262);
 
zijrichtingaanwijzers die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 76/759/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262);
 
achterlichten die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 76/758/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262);
 
remlichten die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 76/758/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262), met dien verstande dat een derde remlicht slechts verplicht is indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 september 2000.
 
een installatie ter verlichting van de aan de achterzijde van het voertuig aangebrachte kentekenplaat, die voldoet aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 76/760/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262);
 
niet-driehoekige rode retroreflectoren aan de achterzijde van het voertuig, die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 76/757/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262);
 
een of twee mistlichten aan de achterzijde van het voertuig, die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 77/538/EEG (PbEG 29 augustus 1977, L 220);
 
een of twee achteruitrijlichten die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 77/539/EEG (PbEG 29 augustus 1977, L 220);
 
markeringslichten die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 76/758/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) indien het voertuig breder is dan 2,10 m;
 
zijmarkeringslichten die voldoen aan het bepaalde in richtlijnen 76/756/EEG en 76/758/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262), indien het voertuig langer is dan 6,00 m;
 
ambergele retroreflectoren aan de zijkanten van het voertuig, die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 76/757/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262), indien het voertuig langer is dan 6,00 m.


Artikel 3.2.46
Personenauto’s die in gebruik worden genomen na 31 december 1994, mogen zijn voorzien van:
   
mistlichten aan de voorzijde van het voertuig, die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 76/762/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262);
 
parkeerlichten die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 77/540/EEG (PbEG 29 augustus 1977, L 220), indien het voertuig niet langer is dan 6,00 m en niet breder dan 2,00 m;
 
zijmarkeringslichten die voldoen aan het bepaalde in richtlijnen 76/756/EEG en 76/758/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262), indien het voertuig niet langer is dan 6,00 m;
 
ambergele retroreflectoren aan de zijkanten van het voertuig, die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 76/757/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262), indien het voertuig niet langer is dan 6,00 m;
 
witte retroreflectoren aan de voorzijde van het voertuig, die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 76/757/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262);
 
markeringslichten die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 76/758/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262), indien het voertuig breder is dan 1,80 m, doch niet breder dan 2,10 m;
 
een derde remlicht dat voldoet aan het bepaalde in richtlijn 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262), indien het voertuig in gebruik is genomen voor 1 oktober 2000.
 
dagrijlichten die voldoen aan het bepaalde in richtlijnen 76/756/EEG en 76/758/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262).
 
Personenauto’s die in gebruik zijn genomen voor 1 januari 1996 mogen bovendien zijn voorzien van:
 
een richtlicht;
 
een bermlicht aan de voorzijde van het voertuig;
 
werklichten.
 
Personenauto’s mogen zijn voorzien van extra witte retroreflecterende voorzieningen aan de voorzijde, extra niet-driehoekige rode aan de achterzijde en extra ambergele aan de zijkanten van het voertuig, mits deze geen nadelige invloed hebben op de effectiviteit van de verplichte lichten en retroreflecterende voorzieningen.


Artikel 3.2.48
 
Het richtlicht en het bermlicht van personenauto’s die in gebruik zijn genomen voor 1 januari 1996 mogen naar voren niet anders dan wit of geel licht stralen.
Het derde remlicht mag niet anders dan rood stralen.


Artikel 3.2.50

Personenauto’s die in gebruik zijn genomen voor 1 januari 1996 mogen, met uitzondering van grote lichten, niet zijn voorzien van verblindende verlichting.


Artikel 3.2.51

Personenauto’s die in gebruik zijn genomen voor 1 januari 1996 mogen niet zijn voorzien van meer lichten en retroreflecterende voorzieningen dan in de artikelen 3.2.41 en 3.2.46 dan wel krachtens artikel 3.2.40, tweede lid, is voorgeschreven of toegestaan.


 en volgens mij staat er ook iets over het gebruiken van grootlicht in het RVV '90...
Citaat
Artikel 32
Gebruik van lichten 1 Bestuurders van een motorvoertuig, bromfietsers,
tijdens het rijden snorfietsers en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig
moeten bij dag, indien het zicht ernstig
wordt belemmerd, en bij nacht dimlicht voeren.
2 Het voeren van groot licht in plaats van dimlicht
is toegestaan behoudens in de volgende gevallen:
a. bij dag;
b. bij het tegenkomen van een andere
weggebruiker en
c. bij het op korte afstand volgen van een ander
voertuig.

Dus leg jij maar eens uit waarom het is toegestaan... ik kan het iig niet vinden ::) Nou ben ik maar een simpele algemeen opsporingsambtenaar, misschien dat jij het beter weet?
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-