Ik ben als eerste hulp verlener op evenementen vaak betrokken bij hyperventilatie, en onderschrijf wat de posters hierboven hebben geschreven.
Een paar handvaten die wellicht helpen:
Neem de tijd : heb je het geduld niet of de tijd niet, geef de hulp dan over aan een andere hulpverlener.
Ben zelf op je gemak: als jij niet rustig bent en je niet op je gemak voelt bij je slachtoffer dan wordt het ook moeilijker
Zoek eerst een rustige plek op : geen toeschouwers m.u.v. eventueel een bekende van het slachtoffer.
Maak contact: vraag of het s.o. je aankijkt en stel je voor, zo creër je een band.
Praat rustig: lage stem en langzaam, zo krijgen ze vertrouwen in jouw kunnen om ze te helpen
Indien bekend met Hyperventilatie, vraag aan s.o./begeleider hoe ze het normaal oplossen
Laat het s.o. ontspannen, tegen iemand aanzitten of liggen, dan ben je een deel van de spanning al kwijt
Ademhaling onder controle krijgen zijn vele manieren voor, door te tellen, te coachen, samen te ademen, zingen, streng zijn, handjeklap, rondjes lopen, bekertje water drinken, op een snoepje sabbelen, enz.
Coachen en samen ademen zijn voor mij de meest effectieve methoden, slachtoffers vinden het fijn als ik tegen ze praat, zeggen dat mijn stem geruststelt, maar dat is natuurlijk voor iedereen anders.
Laat je niet van je stuk brengen en blijf rustig, dan komen jullie er samen wel
Hyperventilanten kunnen buiten bewustzijn raken, dat is gewoon het lichaamsmechanisme om de controle terug te krijgen.