Waarschuwing voor dronken cardioloog

Auteur Topic: Waarschuwing voor dronken cardioloog  (gelezen 10999 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 26 februari 2006, 16:10:16
"Zuster, oh zuster..... wat een vreemd ritme   *hik*   "

"Ja dokter, dat komt omdat u het strookje ondersteboven houdt".

"ohhh *hik*   "

Dat is misschien wel een beetje overdreven maar ik vind na je 1e glas alcohol kan je niet meer optreden als 'hulpverlener'. Er komt dan een alcohol walm uit je mond en de patient  kan dan niet meer inschatten of het nu 1 versnapering is of 20.

Als ik zo'n arts (/ brandweerman / ambulance personeel / politieman) tegen zou komen zou ik hem (figuurlijk) aan de hoogste boom knopen!  >:( >:(

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #11 Gepost op: 26 februari 2006, 16:47:04
Palmpie, heb je een slechte ervaring met artsen die je met ons wilt delen ofzo?  ???
Arts  www.alphalog.nl

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 26 februari 2006, 17:00:03
Palmpie, heb je een slechte ervaring met artsen die je met ons wilt delen ofzo?  ???

Nee hoor, gelukkig niet!  ;D

Alleen vind ik het raar dat een beroepsgroep 'beschermt' wordt terwijl de rest van de wereld bij 'werk' fouten zich voor de rechtbank, openbaar, moet verantwoorden. Wat is nu het verschil tussen een binnen aanval van de brandweer om slachtoffers te redden en een arts die een operatie uitvoert....... Als ze beiden fout gaan mag een brandweerman zich publiekelijk verantwoorden voor de rechter terwijl een arts een besloten zitting krijgt van het medisch tuchtcollege....

Waarom moet een zuster voor 1 fout geen straf krijgen en wordt een brandweerchauffeur door de rechter schuldig bevonden als hij een (fatale) fout maakt.... (zie artikel volkskrant hier onder)

http://www.elsevier.nl/nieuws/nederland/nieuwsbericht/asp/artnr/84484/

http://www.avrogezondheid.nl/medischmeldpunt/afleveringen/20050117.asp

http://www.volkskrant.nl/binnenland/article182201.ece

'Laat arts schuldvrij fout melden'
Van onze verslaggever Marc Peeperkorn

DEN HAAG -  Artsen moeten grote medische fouten kunnen melden zonder dat dit direct leidt tot straf- of tuchtrechtelijke vervolging. De Inspectie voor de Gezondheidszorg verwacht dat het aantal meldingen hierdoor zal toenemen. Medici zullen van de gemelde fouten leren, stelt de inspectie. Jaarlijks overlijden naar schatting tussen de vijftienhonderd en zesduizend patiënten door medische fouten.
(....)

Inspecteur-generaal Kingma benadrukt dat zijn oproep in het vandaag te publiceren Jaarrapport 2003, geen vrijbrief is voor het afdekken van luie of incompetente artsen en verpleegkundigen. 'Maar moet een zuster met een smetteloze reputatie vanwege één fatale fout, omdat de ampullen valium en kalium verwisseld werden, uit haar ambt worden gezet?' Een dergelijke vermijdbare, maar niet verwijtbare fout zou blamefree ('schuldvrij') gemeld moeten worden, vindt Kingma.

(...)

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 26 februari 2006, 18:58:51
Prachtig voorbeeld van ethiek,
Heden tendagen moeten dit soort situaties bespreekbaar gemaakt worden
en niet elkaar de hand boven het hoofd gehouden worden
i.v.m. schade van (eigen/ collegea) carriëre

Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen daden
en wie z'n billen brand ...... ::) ::)

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #14 Gepost op: 26 februari 2006, 22:49:02
mee eens hoor dit soort zaken horen bespreekbaar te zijn.
Of je nu een dronken arts of een dronken creche medewerkster bent, in beide gevallen ben je goed fout en dat mag best vermeld worden. Juist door dit te willen voorkomen roepje reacties op.

Als de eerste reacte op het bericht was geweest "mee eens, dit kan echt niet"
dan was waarschijnlijk iedereen het er mee eens geweest en hadden we niet meer als 1 reactie gehad :-)

Wat betreft de zin/noodzaak en het nut van berichten op dit forum, als dat een criterium gaat worden vrees ik dat minimaal 90% van de berichten het forum niet meer zullen halen en de meesten vonden dat nu juist zo leuk ......
Maar eerlijk gezegd denk ik zelf ook wel eens...wat moet dit nu op het forum ....... >:(
Het heeft m.i. ook weinig zin om slechts de inhoud van een krantenartikel te kopieren als daar verder geen vraag oid op volgt, sterker nog, waarschijlijk overtreedt je de auteurswet op die manier.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Kanarie

• Gast
Reactie #15 Gepost op: 27 februari 2006, 00:52:51

Pas geleden was er ook een kranten artikel over co-assistenten gynecologie die bij patiënten onder narcose bepaalde zaken uitprobeerden zonder toestemming van de patiënt zelf. Blijkbaar was deze praktijk wel bekend onder de gynecologen maar werd er niets aan gedaan.... Pas toen de media er 'opsprong' werd het erkend....
Ik geloof niet dat iemand zijn / haar vriendin naar zo'n ziekenhuis wil sturen waar ze zaken doen zonder toestemming.... ;) Toch handig als zulke zaken in de media komen.... kan je er bij je gesprek er naar vragen of ze zulke dingen doen!  ;) :-X

Ken jij het hele verhaal of alleen het krantenartikel? Ik heb namelijk op www.geneeskundestudent.nl zowel een krantenartikel zien staan als de nuance voor zover mogelijk. Volgens het krantenartikel staan er 5 mensen in de rij om dingen zonder toestemming te doen. Volgens de originele verhalen gaat het per keer om 1 persoon die opgedragen wordt om iets te doen wat niet strikt noodzakelijk is voor de patient maar wel een (groot of klein) didactisch nut heeft. Ook dit valt niet goed te praten maar het maakt wel een groot verschil wat je reactie is op het onderwerp of je alleen de krant leest of ook de achtergrond uitzoekt. Uiteraard helpt zo'n krantenartikel wel om er wat aan te doen maar voor de informatievoorziening op zich kom je nog wel eens bedrogen uit.

Zo dacht ik bij jouw copy-paste van het krantenartikel over de chirurg die alcohol gedronken had (wat absoluut onverantwoord is maar daarom is het ook gemeld en voor het tuchtcollege gekomen) ook: wat is het doel van het plaatsen van dit bericht? We kunnen hem massaal af gaan zeiken of we kunnen zeggen dat we het helemaal geen probleem vinden als we door een dronken arts behandeld worden. Dus wat voor discussie hoopte je op gang te brengen (het is immers een forum hier dus je verwacht er reacties op neem ik aan)?

Over het voorbeeld van de zuster met de ampullen (alcohol nuttigen doe je bewust; ampullen verwisselen niet, dus voor mij is dat een ander soort fout), ik begin geneeskundige beroepen eng te vinden. Hoe erg ik mijn best ook doe, ik kan er tijdens mijn opleiding al vanuit gaan dat ik een paar keer voor de rechter gesleept word.... Of zie ik het te somber in?

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #16 Gepost op: 27 februari 2006, 08:04:39
Hoe erg ik mijn best ook doe, ik kan er tijdens mijn opleiding al vanuit gaan dat ik een paar keer voor de rechter gesleept word.... Of zie ik het te somber in?

Ik denk dat je het inderdaad te somber inziet, als je zorgvuldig blijft werken zul je niet snel door een rechter veroordeeld worden, niet iedere foute beslissing is immers verwijtbaar en dus strafbaar.
Maar ja, maak je je wel een behoorlijk grote verwijtbare fout, dan is natuurlijk de vraag wat je erger kunt/moet vinden en waar je banger voor moet zijn, het onnodig leed en letsel wat je je patient hebt aangedaan of het feit dat je verantwoording voor je daden draagt en moet afleggen ... Wil je dat laatste niet, dan moet je denk ik een beroep zonder verantwoording zoeken
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 27 februari 2006, 10:28:28

(...)

Kan je me uitleggen wat het verschil is tussen een brandweerchauffeur die in het verkeer een fatale fout maakt (en waar heel de media / justitie op duikt) bij een prio 1 uitruk en een doktor / verpleegkundige die een fatale fout maakt? Beiden met een blanco strafblad. ???

Kanarie

• Gast
Reactie #18 Gepost op: 27 februari 2006, 12:50:22
Kan je me uitleggen wat het verschil is tussen een brandweerchauffeur die in het verkeer een fatale fout maakt (en waar heel de media / justitie op duikt) bij een prio 1 uitruk en een doktor / verpleegkundige die een fatale fout maakt? Beiden met een blanco strafblad. ???
Ehm hangt van de berichtgeving af. Maar beide fouten op zich vind ik niet echt verschillend.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #19 Gepost op: 27 februari 2006, 13:53:52
Ik denk dat je het inderdaad te somber inziet, als je zorgvuldig blijft werken zul je niet snel door een rechter veroordeeld worden, niet iedere foute beslissing is immers verwijtbaar en dus strafbaar.
Maar ja, maak je je wel een behoorlijk grote verwijtbare fout, dan is natuurlijk de vraag wat je erger kunt/moet vinden en waar je banger voor moet zijn, het onnodig leed en letsel wat je je patient hebt aangedaan of het feit dat je verantwoording voor je daden draagt en oet afleggen ...

Helaas kun je ook door zorgvuldig en goed te handelen voor de tuchtrechter gesleept worden... iedere patient kan jou namelijk dagen als hij/zij ontevreden is. En zelfs als het volkomen duidelijk is dat je goed hebt gehandeld, ben je nog een heleboel tijd kwijt aan het opstellen van je verweerschrift(en) en andere papieren rompslomp. Ik ben opgegroeid in een artsenfamilie, en ik ken legio voorbeelden van patienten die volkomen 'onterecht' een klacht indienden bij het tuchtcollege, terwijl de arts(en) naar hun beste mogelijkheden hadden gehandeld, maar simpelweg iemand niet beter konden behandelen (en ook volledig in hun gelijk gesteld werden door het tuchtcollege).
Arts  www.alphalog.nl