Nu hebben we het al over copyright op foto's gehad, maar ik zit met een ander "probleem".
Afgelopen dinsdag heb ik geluidsopnames gemaakt van de reddings- en bergingactie naar het kapseizen van de HA38 op de Noordzee. Deze opnames heb ik verwerkt tot één audio-bestand (wat ongeveer een klus van circa 2 uur was). Deze kan kostenloos vanaf onze website gedownload worden voor privégebruik. Overal op onze website wordt vermeldt dat de downloads voor privégebruik zijn en niet zonder toestemming van ons mogen worden gebruikt in andere media.
Nu hebben enkele websites netjes gevraagd of ze het audio-bestand mogen gebruiken op hun site en uiteraard mag dat.
Nu zijn er twee omroepen (via radio, tv en websites) die ik ervan verdenk dat zij mijn bestand hebben gebruikt zonder toestemming te vragen. De audiofragmenten die zij gebruiken bij hun nieuwsitems zijn qua samenstelling en geluidseigenschappen identiek aan mijn opnames. Voor zover ik weet is er één andere partij die opnames heeft gemaakt, maar deze zijn anders qua sammenstelling en audio-eigenschappen.
Nu is het mijn vraag: wat kan ik hier tegen doen? Zijn er mensen hier die dezelfde ervaringen hebben en welke stappen kan ik ondernemen tegen deze twee omroepen?
Het gaat het er mij absoluut niet om om op enkele wijze aan deze tragische gebeurtenis te verdienen of ermee te scoren, maar ik vind het onrechtvaardig en onfatsoenlijk dat anderen (ook professionele media) zonder toestemming te vragen iets gebruiken waar ik het nodige werk van gehad heb. Een ieder die mij een e-mail stuurt over het gebruik van foto's en of bestanden, krijgt netjes een reactie en mag het gevraagde bestand (kostenloos) gebruiken. De enige voorwaarde die ik over het algemeen stel is een bronvermelding.
Groet,
Sebastiaan
(Scannernet.nl)