Tsja, zo zijn diverse forumleden hier in een fragment van 'Journaal op 3' hun foto's tegengekomen. Uiteraard wel dusdanig vertekend dat de copyright tekens niet zichtbaar waren. Dirk weet vast nog wel wat ik bedoel
Dus ja, de professionele media kunnen er soms ook wat van
Zelf hanteer ik tegenwoordig een ander 'copyrightbeleid'. Deel is dat vanuit prakrische overweging. Als ik copyright op m'n foto's moet zetten, duurt het langer voordat ik m'n foto's hier kan plaatsen. En daar maak ik geen tijd (meer) voor.
Een andere overweging is dat de foto's toch wel her en der terug te vinden zijn, dus dat het plaatsen van copyright weinig nut heeft.
Maar de belangrijkste overweging is het idee dat copyright in sommige gevallen een inperking betekent van de creativiteit van andere. Deels is dit ingegeven door de documentaire "RIP! A remix manifesto". Dat gaat over copyright in de muziekindustrie, waarin het hele copyright gebeuren plus bijbehorende claims absurde vormen heeft aangenomen. De documentaire is hier te zien (86 min.):
http://films.nfb.ca/rip-a-remix-manifesto/?ec=en20081015. Het is echt een aanrader, het geeft een hele andere kijk op de zaak. Neem bijvoorbeeld ook de geneeskundige wetenschap. In de de documenataire stellen de makers dat wanneer er minder patent zou worden aangevraagd op medische ontwikkelingen, wetenschappers veel beter zouden kunnen voortborduren op elkaars kennis en kunde en de ontwikkelingen in de geneeskunde sneller zouden gaan. Dat zou voor de mens beter zijn, maar de investeerders in dat soort onderzoeken (miljoenenprojecten) zien natuurlijk graag wat terug van hun investering.
Dat copyright gedachtegoed heb ik wat doorgeredeneerd naar dit hele fotogebeuren op internet en ik ben tot de conclusie gekomen dat ik er eigenlijk niet zoveel moeite mee heb als andere hobbyisten met mijn foto's aan de haal gaan. Ik kom ze dan ook regelmatig tegen op andere fora, al dan niet met bronvermelding. En ik heb besloten daar niet meer achteraan te gaan. Die hobbyisten beleven immers ook plezier aan mijn foto en hebben - net als ik - geen commercieel belang.
Zelf zal ik altijd toestemming vragen en/of de bron vermelden. Ere wie ere toekomt vind ik namelijk ook belangrijk. Maar in zo'n open medium als het internet, met een grote diversiteit aan gebruikers, kan je dat i.m.o. niet van iedereen verlangen. Overigens mag ik zelf ook graag een fotootje 'lenen', bijvoorbeeld tbv van een werkstuk. Dat zien alleen de docent en ik en dan vind ik het onzinnig om daar toestemming voor te vragen.
Waar ik wel problemen mee heb, is als commerciële instituten de foto's zonder toestemming of bronvermelding gebruiken. Dat heeft niets met creativiteit te maken, zij verdienen geld door dingen te gebruiken waarvoor ik geïnvesteerd heb om ze te maken (tijd, apparatuur, verwerking, etc.). Ze zullen van mij geen rekening krijgen, maar ik wil niet hebben dat een commercieel instituut gaat pronken met mijn veren
Wat een verhaal weer op de late avond