Eigenlijk is het vreemd en triest dat juist in het waterrijke Nederland de hulpverlening op de overgang van land en water slecht is geregeld.
Eigenlijk zouden ze per blusgroep gewoon 2 à 3 mensen een cursus reddend zwemmen geven en 2 à 3 droogpakken in een TS hebben. Dit is vrij duur, maar kan wel levens redden denk ik..
Waterongevallen eenheden zijn extreem duur als je de kosten afzet tegen de keren dat er door daadwerkelijk duiken levens worden gered.
De hulpverlening valt enorm te verbeteren door dat geld anders in te zetten.
En als je dan toch voor duikers gaat dan is het zaak om het gat dat er ligt tussen duiken en een handreiking vanaf het droge te dichten. Die paar redvesten zijn de kosten niet. Waar zit het probleem dan? Heeft brandweerpersoneel een rare relatie met water en weerstand tegen af en toe zwemmen om geoefend en getraind te zijn?
Een brandweerduiker heeft niet voor niets een hele opleiding moeten volgen, en is niet alleen "duiker"
De leiddraad waterongevallen alleen al beslaat 101 pagina's en geeft veel te weinig aandacht aan waar het om gaat, een effectieve redding uitvoeren.
In ieder geval zijn maar weinig noodsituaties identiek en dus moeten de brandweerredders de nodige vrijheid hebben om afhankelijk van de omstandigheden op te treden. De leidraad biedt die vrijheid onvoldoende, er is op detailniveau veel te veel verplicht gesteld.
Toch hebben duikers een belangrijke fuctie die onderbelicht is. Want als die omstanders, agenten en brandwachten in het water een redding uitvoeren kan dat tot meer drenkelingen leiden dan er waren. Dus is het belangrijk dat er duikers onderweg zijn als back up. En dat die er wat langer over doen is dan ook niet erg.
Als reddingsbrigademan en niet-brandweerman begeef ik me op glad ijs met bovenstaande aanmerkingen, ik hoop desalniettemin op zinnige reakties. En we hebben veel gemeen met elkaar. Allebei willen we op een zinvolle manier mensen redden. Het is goed als er meer over de schutting wordt gekeken, branweerpersoneel en reddingsbrigademensen kunnen volgens mij veel van elkaar leren. Is de tijd er inmiddels rijp voor of toch nog niet?