Maar het komt er dus op neer dat het grotendeels improviseren is? Er is geen procedure voor?
Maar voor elke procedure kan elke "gek" wel weer een casus bedenken, alwaar de gewenste inzet weer niet van toepassing is. Zo is het nu eenmaal in hulpverleningsland. Ik heb zelf recent nog bij een beknelling gestaan, waarbij ik dacht van:'"hoe kan dit?" en "hoe krijgen we hem hier uit?" Maar met veel improvisatie en overleg lukte het na anderhalf uur de persoon te bevrijden.
Nu zijn hulpverleningen op, in en rond het water altijd al moeizamer. Waarschijnlijk omdat ze niet standaard zijn en er een standaard procedure op wordt losgelaten. Edoch handelen alle hulpverleners naar beste kunnen en kennis. Aan de kennis ligt het meestal niet, maar aan het kunnen uitvoeren.
Zo ook bij incidenten waar een oppervlakte redding van toepassing kan zijn. De optie voor een redding middels redvoertuig is mij nieuw, of beter, nooit verder over nagedacht. Misschien kan er een drenkeling brancard aan de korf van het redvoertuig/ hoogwerker geplaatst worden, waarop/in een nr 4 plaats neemt en zo de drenkeling probeert veilig te stellen. Oke de praktische uitvoering door de beveiligingen van het redvoertuig kan problemen geven, maar tis een optie die veiliger is dan ongeoefend te water gaan of jezelf af te laten zakken in drijfzand.
RR
(uitrukvoorstel: rij de kazerne helemaal leeg.)