Als je dus je houdt aan de arbeidstijden en niet tekent voor de OPT-out ga je in loon gekort worden!!!....
Heet zoiets niet DOORDRUKKEN tot je stikt....
Ik heb het gevoel dat binnenkort het FNV/CNV tegenover de VNG/gemeente staan bij de rechter.....
Hoe zit dat dan met de dagdienst.... als die collega in de zelfde schaal zit.... gaat de uitruk dan minder verdienen dan de dagdienst collega met 36 urige werkweek?
Wie kan me dat uitleggen??
De ledenbrief van het VNG (voor een volledige versie klik op onderstaande link):
http://www.vng.nl/Documenten/vngdocumenten/Ledenbrief_MARZ-CvA-U200600297.pdfSamenvatting
Op 1 juni 2006 gaat een wijziging van het Arbeidstijdenbesluit in. Deze wijziging heeft mogelijk gevolgen voor de roosters bij de brandweer en ambulancediensten. Het gaat om een beperking van de maximale arbeidsduur per week voor werknemers die in aanwezigheidsdiensten werken. Daarnaast wordt het mogelijk gemaakt voor individuele werknemers om te kiezen voor een langere werkweek. Bij brandweerkorpsen met een 24-uursdienst kunnen de huidige roosters slechts worden voortgezet indien de werknemers individueel instemmen met een langere werkweek.
In deze brief wordt u op de hoogte gebracht van de wijziging van het Arbeidstijdenbesluit en de gevolgen ervan voor verschillende categorieλn van gemeentelijk personeel. We bespreken enkele mogelijke oplossingsrichtingen voor de gemeentelijke werkgever.
De brief bevat als bijlage een model-maatwerkregeling waarmee werknemers kunnen instemmen met een langere werkweek. De bijlage bevat daarnaast informatie voor de werknemers over deze maatwerkregeling.
(...)
1.2 Vrijwillige brandweer
Een lid van de vrijwillige brandweer dat naast de brandweer elders een voltijd betrekking heeft,
overschrijdt bij het draaien van aanwezigheidsdiensten snel het maximum van 48 uur.
Omdat
deelname aan de brandweer voor hen al van nature vrijwillig is, zijn zij echter over het algemeen
bereid aan de maatwerkregeling deel te nemen. (...)
2.1 Voortzetting van de huidige roosters: de maatwerkregeling
De regering vindt het van groot belang dat in sectoren waar men gebruikmaakt van
aanwezigheidsdiensten, de bestaande praktijk zo veel mogelijk kan worden gecontinueerd. De
wetswijziging is hierop aangepast. De meest voor de hand liggende en eenvoudigste oplossing is
daarom het voortzetten van de huidige roosters met gemiddeld 54 uur per week door gebruik van de
maatwerkregeling. Uit overleg met het veld blijkt, dat veel korpsen vooralsnog voor deze variant
kiezen en dat ze de kans van slagen redelijk hoog schatten. Dit om twee redenen.
Ten eerste zullen werknemers die met een 54-urige werkweek instemmen, het bijbehorende salaris
blijven verdienen. Werknemers die niet deelnemen aan de maatwerkregeling, kunnen slechts 48 uur
per week draaien. De beloning wordt dan afgestemd op het daadwerkelijke aantal gedraaide werk-,
wacht en slaapuren, met de respectieve beloningsfactoren zoals vastgesteld in de lokale rechtspositie.
Ten tweede kunnen de huidige roosters rekenen op een hoge waardering van het personeel, vanwege
de aanzienlijke vrije tijd tussen diensten en de grote regelmaat, waardoor het (vakantie)verlof lang van
tevoren is te plannen.
De maatwerkregeling is individueel. Iedere medewerker dient schriftelijk in te stemmen met een
arbeidstijd van gemiddeld meer dan 48 uur per week. Als een medewerker niet instemt met de
maatwerkregeling, dan blijft voor hem de algemene regeling voor aanwezigheidsdiensten, zoals
neergelegd in artikel 4:8:1 Arbeidstijdenbesluit, gelden. Zijn arbeidstijd bedraagt dan maximaal
gemiddeld 48 uur per week. In de nota van toelichting wordt expliciet vermeld dat een weigering om
mee te werken aan de maatwerkregeling niet kan leiden tot een eenzijdig ontslag. De werkgever die
de weigering om aan de opt-out mee te werken als grond aanvoert voor opzegging van de
arbeidsovereenkomst, zal daarom bij voorgenomen ontslag niet kunnen rekenen op instemming van de
Centrale organisatie werk en inkomen of de rechter, aldus de nota van toelichting.
Het niet meewerken aan de maatwerkregeling heeft wel andere gevolgen. De medewerker die hiervoor
kiest, hoeft wekelijks 6 uur minder (afhankelijk van de lokale situatie) te werken dan voorheen en
heeft in vergelijking met medewerkers die wel ingestemd hebben met de maatwerkregeling een lager
aantal arbeidsuren per week.
Een volledige betrekking van beroepsbrandweerpersoneel in 24-
uursdienst is gebaseerd op 54 aanwezigheidsuren per week. Wanneer dit aantal teruggebracht wordt
naar 48 uur per week, wordt de formele arbeidsduur per week daarop aangepast. Aanpassing van de
formele arbeidsduur heeft ook gevolgen voor de bezoldiging.Ook als gekozen wordt voor voortzetting van de huidige roosters, moeten werknemers die niet
deelnemen aan de maatwerkregeling een alternatief rooster aangeboden krijgen. Dat kan een rooster
met aanwezigheidsdiensten van wekelijks maximaal 48 uur zijn of andere roosters, zoals plaatsing in
dagdienst.
Het individuele karakter van de maatwerkregeling betekent, dat deelname van de werknemers niet met
de vakbonden of de ondernemingsraad kan worden overeengekomen. Voordeel van de
maatwerkregeling is, dat de roosters op een kostenneutrale wijze voortgezet kunnen worden: voor
iedere werknemer die deelneemt aan de maatwerkregeling, hoeft men geen extra personeel te werven.
Het nadeel is, dat instemming met de maatwerkregeling telkens voor een halfjaar wordt gegeven. Dit
leidt tot onzekerheid over de bezetting op lange termijn.
(...)