Arbeidstijdenbesluit Brandweer 1 Juni definitief

Auteur Topic: Arbeidstijdenbesluit Brandweer 1 Juni definitief  (gelezen 70565 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #120 Gepost op: 17 september 2006, 16:03:24
Waarschijnlijk weinig.........ik geloof niet als gemeenten niet betalen ze dan de post gaan sluiten ;D

De AI kan wel een bekeuring uitschrijven die overéénkomstig het geldelijk gewin is + een opslag.... (volgens mij)  ;) ;D ;D


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #121 Gepost op: 17 september 2006, 16:24:37
http://arbeidsinspectie.szw.nl/index.cfm?fuseaction=dsp_document&link_id=46468

Het aanpakken van misstanden

(m.b.t. arbeidsomstandigheden, arbeidstijden en arbeidsmarktfraude)

De kern van de werkwijze van de AI is dat zij zich met nadruk op de aanpak van misstanden richt. Met andere woorden: de AI houdt zich bezig met hoofdzaken.

Onder misstanden verstaat de AI:

    * ernstige schending van de wet- en regelgeving, waardoor onaanvaardbare risico’s voor de veiligheid of gezondheid van werknemers en aanwezige ‘derden’ (kunnen) ontstaan;
    * stelselmatige overtreding (recidive) van wet- en regelgeving, waardoor het rechtsgevoel van de maatschappij wordt aangetast;
    * stelselmatige overtreding (recidive) van arbeidsbeschermende wetten, waardoor de eerlijke concurrentieverhoudingen tussen marktpartijen wordt verstoord, of de overheid financieel wordt benadeeld (illegale arbeid/arbeidsmarktfraude);
    * uitbuiting van ‘zwakke’ groepen werknemers (bij illegale arbeid); ;D :-X
    * vormen van (dreigende) risico's of uitbuiting, die maatregelen of politiek-maatschappelijke aandacht vereisen wanneer regelgeving ontbreekt of tekortschiet.

Oog- en oorfunctie (Het leveren van relevante beleidsinformatie)

Een belangrijke taak van de AI is het informeren van de SZW-bewindslieden en de -beleidsmakers over de door de AI aangetroffen situaties en de trends in de bedrijfstakken. De AI-inspecteurs die jaarlijks bij veel bedrijven en instellingen over de (werk)vloer komen, doen een schat aan ervaringen, informatie en indrukken op. Zij verkrijgen zo een actueel en breed beeld van de situatie op de werkvloer en de wijze waarmee bedrijven en instellingen omgaan met arbeidsomstandigheden, arbeidstijden en illegale tewerkstelling. Zij signaleren daarbij: misstanden, trends, de mate waarin de wetgeving wordt nageleefd, best practices, learned lessons en de uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid van de wet- en regelgeving. Dit levert informatie op die de beleidsmakers en SZW- bewindslieden ondersteunt in het respectievelijk ontwikkelen, bepalen en zo nodig aanpassen van het beleid.


    



http://arbeidsinspectie.szw.nl/index.cfm?fuseaction=dsp_document&link_id=2903#696900

De Arbeidsinspectie ziet er wel op toe dat de uiterste grenzen van de overlegregeling worden nageleefd. Werknemers mogen niet meer werken of minder rusten dan in de normen van de overlegregeling is aangegeven. Om de naleving van de regels te controleren, voert de Arbeidsinspectie regelmatig werkplekinspecties uit. Constateert zij een overtreding dan zal in bepaalde gevallen eerst een schriftelijke waarschuwing worden gegeven. De werkgever krijgt dan de gelegenheid de fout binnen een bepaalde termijn te herstellen. Het handelen van de Arbeidsinspectie bij het constateren van beboetbare feiten is weergegeven in het hoofdstuk handhaving.
Zie: Bestuurlijke boetes in het kader van de Arbeidsomstandighedenwet en de Arbeidstijdenwet http://arbeidsinspectie.szw.nl/index.cfm?fuseaction=dsp_document&link_id=54526


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #122 Gepost op: 17 september 2006, 16:26:34
Ik geloof niet dat zolang er geen duidelijkheid is over het rooster de AI op zal treden............tenzij werknemers zelf aan de bel gaan trekken 8)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #123 Gepost op: 17 september 2006, 16:30:49
Ik geloof niet dat zolang er geen duidelijkheid is over het rooster de AI op zal treden............tenzij werknemers zelf aan de bel gaan trekken 8)

 8)


http://arbeidsinspectie.szw.nl/index.cfm?fuseaction=dsp_document&link_id=46471

Het onderzoeken van klachten m.b.t. arbeidsomstandigheden


Klachten en tips zijn belangrijke signalen voor de Arbeidsinspectie (AI).
Een werknemer kan een klacht bij de AI indienen als het bedrijf waar hij/zij werkt de wettelijke voorschriften op het gebied van de arbeidsbescherming niet naleeft, en het niet mogelijk blijkt de problemen binnen het bedrijf in redelijk overleg met de werkgever op te lossen.

In de regel zal de AI zo spoedig mogelijk na de melding een onderzoek instellen. Als de inspecteur een overtreding constateert zal hij handhavend optreden. Als uit het onderzoek blijkt dat er ernstige arbeidsrisico’s zijn, dwingt de AI de werkgever tot het nemen van adequate maatregelen ter opheffing of voorkoming hiervan. Afhankelijk van de ernst van de overtreding zal een waarschuwing worden gegeven of een boeterapport worden opgemaakt. Soms worden nog zwaardere handhavingsinstrumenten ingezet.

Meer informatie: Hoe dien ik een klacht over mijn of iemand anders arbeidsomstandigheden in?
http://arbeidsinspectie.szw.nl/index.cfm?fuseaction=dsp_document&link_id=3011


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #124 Gepost op: 5 oktober 2006, 21:29:07
http://www.refdag.nl/artikel/1275334/Recht+op+dertien+vrije+zondagen+gehandhaafd.html

Recht op dertien vrije zondagen gehandhaafd

DEN HAAG - Brandweerlieden, politieagenten en verplegend personeel behouden het recht op dertien vrije zondagen per jaar. Minister De Geus van Sociale Zaken toonde zich donderdagavond bereid dat in de nieuwe Arbeidstijdenwet te regelen.

De aanpassing is de verdienste van de SGP. De partij kreeg, na intensief lobbywerk, een meerderheid van de Tweede Kamer achter zich: naast ChristenUnie en CDA ook PvdA en GroenLinks.

Volgens de huidige wet kunnen individuele werknemers weigeren meer dan 39 zondagen per jaar te werken. Maar op advies van de werkgevers en de vakbeweging in de Sociaal Economische Raad (SER) worden de regels voor arbeidstijden en rusttijden per 1 januari versoepeld.

Dat betekent dat in de zogeheten barmhartigheidsberoepen als brandweer, politiek en verpleging bij cao-onderhandelingen het recht zou vervallen om minimaal dertien zondagen per jaar vrij te hebben. In die beroepen geldt niet het individuele weigeringsrecht zoals dat wel in bedrijfssectoren geldt. Op aandrang van de SGP gaat het individueel weigeringsrecht ook in de barmhartigheidsberoepen gelden.

SGP-fractievoorzitter Van der Vlies is „erg dankbaar.” De sleutel lag bij de PvdA. Nu die partij zich achter het voorstel van de SGP schaarde, ontstond een Kamermeerderheid. „Wij hebben godsdienstige motieven. De PvdA had meer sociale overwegingen.”

Van der Vlies: „Als er ergens een koe in de sloot ligt of iemand rookt een pijp bij de brandmelder, dan moet de brandweer al uitrukken. Het is een positieve situatie dat een gelovige brandweerman nu in elk geval het recht op dertien vrije zondagen behoudt.”

Ook RMU-directeur Schalk is blij met het resultaat. „Het is jammer dat het aantal van zestien vrije zondagen al is teruggebracht naar dertien. Maar het is erg fijn dat de wet toch een stukje bescherming gaat bieden voor mensen die door cao-onderhandelingen gedwongen konden worden elke zondag te werken.”

Christenen hadden wel eens voor onverwachte problemen kunnen komen te staan, denkt Schalk. „In de cao was dat vast heel omfloerst omschreven. Zo van: onder bijzondere omstandigheden kan het zijn dat de werknemer op een gegeven moment op zondag moet werken. De meeste mensen lezen hun cao niet eens.”

Zelf was hij de afgelopen twee weken ook nauw betrokken bij de kwestie. Afgelopen dinsdag, op Prinsjesdag, schoot hij op een bijeenkomst van VNO-NCW nog minister De Geus en Kamerleden aan. Maar hij heeft vooral „bewondering” voor de SGP. „In een lastige zaak hebben ze beweging kunnen krijgen.”


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #125 Gepost op: 13 oktober 2006, 10:43:19
http://www.ad.nl/binnenland/article708241.ece

Klachtenregen over brandweerrooster
Door GERT ONNINK


DEN HAAG

Honderden brandweermensen protesteren tegen hun werkrooster.

Volgens hen overtreden hun werkgevers (de gemeenten) massaal het zogeheten Arbeidstijdenbesluit, waarin staat dat werknemers in aanwezigheidsdiensten gemiddeld niet langer dan 48 uur per week mogen werken. In de praktijk maken deze beroepsbrandweerlieden werkweken van 54 uur of langer.

Een woordvoerster van de Arbeidsinspectie, onderdeel van het ministerie van Sociale Zaken, liet gisteren weten tot nu toe zeshonderd klachten te hebben ontvangen. Nederland telt circa vierduizend beroepsmedewerkers bij de brandweer.

Sinds 1 juni moet de Nederlandse overheid voldoen aan de richtlijn van de Europese Hof op het gebied van de arbeidstijden. ,,Eigenlijk overtreedt de overheid al vier maanden lang haar eigen wet en nog veel langer de Europese wet. Terwijl de overheid toch het goede voorbeeld moet geven,'' moppert een brandweerman. ,,Door niets te doen zet ze bewust de veiligheid van de burgers op het spel.''

SP-kamerlid Jan de Wit heeft bij minister De Geus van Sociale Zaken om opheldering gevraagd. ,,Maar De Geus wil wachten op lopende rechtszaken. Dat kan lang gaan duren, zeker als we ook nog op Europa moeten wachten. De minister handelt in strijd met de wet, maar er gebeurt niets. Ook de VNG doet niets,'' zegt De Wit. Hij hoopt dat de Arbeidsinspectie optreedt. De dienst heeft de zaak in onderzoek.

Het brandweerpersoneel voorziet nieuwe onrust zolang duidelijkheid uitblijft. ,,Straks gaan de mensen zeggen: genoeg is genoeg. Er zijn al sinds 2002 problemen. De arbeidsvoorwaarden zijn uitgekleed, er is veel gedoe geweest over het vroegpensioen FLO en nu weer het eindeloze tijdrekken met de dienstroosters.''

Om te kunnen voldoen aan de Europese regels zijn er in Nederland ongeveer vijfhonderd beroepsmensen extra nodig, schat een brandweerman. Die personeelsuitbreiding zou zo'n twintig miljoen euro kosten.

De brandweerlieden eisen een oplossing. ,,Na een incident als de Schipholbrand worden alle regels weer aangescherpt. Maar de brandweermensen, die vuil en gevaarlijk werk doen, laten ze rustig te veel uren draaien. Als een verkeersofficier roept dat we best wat harder mogen rijden, staat de politiek op de achterste benen. Nu de VNG oproept de Nederlandse én Europese wet aan de laars te lappen, blijft het verdacht stil in Den Haag. Alsof de zaak in de doofpot moet...''


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #126 Gepost op: 21 oktober 2006, 23:18:43
http://www.vng.nl/smartsite.dws?id=21608&it=2

Stand van zaken proefprocedure arbeidstijden bij de brandweer

De gemeente Den Haag en ABVAKABO FNV zijn medio 2006 gestart met een proefprocedure over de arbeidstijden bij de brandweer. Doel van deze procedure is een gerechtelijke uitspraak te verkrijgen over de vraag of de werkgever financiële gevolgen mag verbinden aan de keuze van de werknemer om zijn arbeidsduur per week te verminderen naar 48 uur. Een uitspraak in deze zaak is van groot belang omdat veel gemeenten bezig zijn met de roosters bij de brandweer aan te passen aan de nieuwe regels van het Arbeidstijdenbesluit. De procedure vindt plaats in overleg met en met coördinatie van het College voor Arbeidszaken.

Per 1 juni 2006 is het Arbeidstijdenbesluit gewijzigd naar aanleiding van jurisprudentie over de interpretatie van de EG-richtlijn over arbeidstijden. De maximale arbeidstijd bedraagt nu 48 uur per week wanneer er aanwezigheidsdiensten worden verricht. Maar in de meeste Nederlandse gemeenten werkt de beroepsbrandweer gemiddeld 54 uur per week.

Maatwerkregeling
Om de huidige praktijk zo veel mogelijk te kunnen voortzetten heeft de regering in het gewijzigde arbeidstijdenbesluit de zogeheten maatwerkregeling opgenomen (opt out). Deze regeling maakt het mogelijk dat een werknemer 54 uur per week blijft werken. De werknemer moet dan wel schriftelijk verklaren dat hij hiermee instemt. Als de werknemer hier niet mee instemt, wordt de arbeidsduur teruggebracht naar ten hoogste 48 uur.

Vakbonden en ondernemingsraden zijn in meerderheid van mening dat de huidige bezoldiging hoort bij een rooster van 48 uur en dat de keuze voor 48 uur dus geen financiële consequenties zou moeten hebben voor de werknemer. Maar indien gemeenten breed gehoor zouden geven aan deze wens dan zou dat vele miljoenen kosten.

Wijziging richtlijn
In Europees verband wordt al lange tijd gesproken over wijziging van de richtlijn, waardoor de bestaande praktijk bij de lidstaten gehandhaafd zou kunnen blijven; Nederland is hier (evenals de VNG) een groot voorstander van. Op 7 november 2006 komt de Sociale Raad bijeen, onder Fins voorzitterschap. Doel van deze bijeenkomst is tot een snelle oplossing te komen voor de arbeidstijdenproblematiek. Het CvA houdt u op de hoogte van de voortgang.

Klachten over toepassing
Via persberichten bereikte het CvA het signaal dat de Arbeidsinspectie veel klachten heeft gekregen van brandweerpersoneel over de toepassing van de nieuwe regels van het Arbeidstijdenbesluit. Het CvA onderhoudt nauwe contacten met het Ministerie van SZW over deze aangelegenheid. De Arbeidsinspectie zal op korte termijn met een schriftelijke reactie op deze klachten komen; zoals het er nu naar uitziet is er thans nog geen sprake van overtreding van de regels door gemeenten en is er dus nog geen aanleiding voor het opleggen van sancties.


Uitspraak nog dit jaar
De verwachting is dat de rechter nog in 2006 een uitspraak doet. De proefprocedure vindt plaats in de vorm van een versnelde bodemprocedure; de rechter heeft daarmee enerzijds voldoende gelegenheid om zich een oordeel te vormen over deze feitelijk en juridisch complexe kwestie, terwijl anderzijds binnen een aanvaardbaar tijdsbestek een uitspraak verwacht kan worden.

Zie ook onze ledenbrief Proefprocedure arbeidstijden van 18 augustus 2006.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #127 Gepost op: 22 oktober 2006, 18:51:13
Uitspraak Rechtbank van Arnhem: OR RAV-Gelderland Zuid vs Directie RAV-Gelderland Zuid (02-10-2006):

http://www.bac-brandweer.nl/Uitspraken%20rechtbank/Nijmegen%2002-10-2006/nijmegen-02102006.htm


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #128 Gepost op: 22 oktober 2006, 19:19:32
"Déhora Consultancy Group: Verslag sectorbijeenkomst ATB aanwezigheidsdiensten 2006"

http://www.bac-brandweer.nl/publicaties/Dehora/Verslag%20sectorbijeenkomst%20ATB%20aanwezigheidsdiensten%202006.pdf

(...)

Vraag en antwoorden

Stel dat de ene medewerker de opt-out regeling wel tekent en de ander niet. Krijgt iemand die 54 uur werkt dan meer betaald dan iemand die 48 uur werkt?
In de wetswijziging zijn geen uitspraken gedaan over de arbeidsvoorwaardelijke invulling van de aanwezigheidsdiensten. De ATB zegt dus niets over de beloning hiervan. Het zegt alleen dat men een aantal uren per week minder op de kazerne aanwezig kan zijn, tenzij men de opt-out regeling ondertekent. Indien de werknemer niet instemt met de opt-out mag de werknemer hiervan geen enkel nadeel ondervinden, dus mag hij niet gekort worden op zijn salaris.

Zitten er knelpunten aan het tekenen van de opt-out regeling?

Er kleeft een bedrijfsmatig knelpunt aan de opt-out regeling. Als niet iedereen tekent voor de regeling dan zal het korps allerlei werktijdregelingen moeten maken en deze planmatig op elkaar moeten passen.
Als iedereen tekent, kan in principe elk half jaar een aantal mensen hun opt-out regeling opzeggen, waardoor er nieuwe werktijdregelingen opgesteld dienen te worden. Dit is niet bevorderlijk voor de consistentie van de bedrijfsvoering.

Wat zijn de consequenties van de ATB-wijziging voor de vrijwillige brandweer?
De aanpassing van de ATB heeft grote gevolgen voor de personele inzet van vrijwilligers. Bij het niet tekenen van de opt-out wordt arbeidsinzet van de vrijwilliger sterk beknot. Een vrijwilliger die bij zijn hoofdwerkgever een arbeidscontract van 40 uur heeft, kan in dit geval nog slechts een keer in de drie weken een aanwezigheidsdienst van 24 uur draaien. Indien de vrijwilliger wel de opt-out regeling tekent, kan hij maximaal een arbeidsinzet bij zijn hoofdwerkgever hebben van 36 uur in het geval hij iedere week een aanwezigheidsdienst van 24 uur draait.

De brandweer is voor de vrijwilligers de secundaire werkgever. Is de brandweer dan evengoed verantwoordelijk voor zijn overtredingen van de Arbeidstijdenwet?

Beide werkgevers zijn verantwoordelijk voor het naleven en registreren van de arbeidstijden van de vrijwilliger. Beide moeten op de hoogte zijn van alle uren die de vrijwilliger, dus ook bij de andere werkgever, werkt.

Hoe zit dit eigenlijk met betrekking tot zelfstandigen die tevens vrijwilliger zijn bij de brandweer?
Zelfstandigen werken niet onder gezag en zijn dus zelf verantwoordelijk voor hun eigen uren. Voor de uren bij de brandweer moeten zij wel aan het Arbeidstijdenbesluit voldoen.

Vallen leidinggevenden ook binnen deze regeling?
Iemand die minimaal meer dan tweemaal het minimumloon verdient en minimaal 75% van de tijd leiding geeft, valt buiten de regeling, tenzij deze persoon risicovol of nachtelijk werk verricht. Dan valt hij weer binnen de regeling. De CAO moet hierover in ieder geval duidelijkheid verschaffen. De redenatie hierachter is dat iemand die tweemaal het minimumloon verdient én 75 procent van de tijd leiding geeft, genoeg invloed heeft om zijn eigen boontjes te doppen.
NB. In het voorstel van de vereenvoudigde Arbeidstijdenwet is de grens van minimaal tweemaal het minimum loon aangepast naar driemaal het minimaal loon.

Is een bevelvoerder dan een leidinggevende?
Waarschijnlijk komt hij niet aan minimaal 75 procent van de tijd leiding geven. Het hangt natuurlijk ook van af zijn functieomschrijving. Bevelvoerders zijn voor het Arbeidstijdenbesluit geen leidinggevenden, ploegchefs zijn dat wel. Een meewerkend voorman wordt niet gezien als een leidinggevende.

Hoe gaat men binnen het nieuwe ATB eigenlijk om met 55-plussers en nachtarbeid?
De wet zegt niets over leeftijd. Er kan echter extra regelgeving in de CAO zijn opgenomen aangaande de maximale leeftijd voor nachtarbeid.

Moeten wij als korpsen overgaan tot actie nu de ATB gewijzigd is?
De uitgangspunten van de brandweerkorpsen zijn veiligheid van collega’s, veiligheid van burgers en kwaliteit van de brandweer. Gezien de patstelling die er in Europa heerst op het gebied van de aanwezigheidsdiensten, wacht men, dat wil zeggen VNG, de gemeenten en de brandweerkorpsen zelf, op beslissingen van hogerop. Er wordt met andere woorden gewacht wat er uit Europa komt. Er wordt dan ook regelmatig verschillende informatie van verschillende partijen gegeven, maar het is nog niet duidelijk welke informatie de juiste is.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #129 Gepost op: 24 oktober 2006, 20:19:45
http://www.perssupport.nl/Home/Persberichten/Actueel?itemId=85788

Dit is een origineel persbericht.

Brandweerlieden dienen massaal klacht in bij arbeidsinspectie

De huidige werkroosters van brandweerlieden zijn in strijd met Europese en Nederlandse
arbeidswetgeving. Brandweerlieden moeten nu structureel 6 uur langer werken dan de 48 uur
die gemiddeld per week is toegestaan. Omdat de werkgevers zelf niet met een oplossing
komen, hebben de brandweerlieden nu massaal klachten gestuurd naar de arbeidsinspectie.
De actie is een initiatief van Abvakabo FNV. In de afgelopen weken ontving de inspectie
honderden brieven uit het hele land.

Verplichte aanwezigheid op de werkvloer wordt door het Europese Hof als arbeidstijd
aangemerkt. Maar dat is nog niet doorgevoerd in de roosters van brandweerlieden.  Die
zijn daardoor in strijd met de Europese Regelgeving en het Arbeidstijdenbesluit dat op 1
juni van kracht werd. Het is dus zeker dat de roosters uiteindelijk moeten worden
aangepast. Maar werkgevers komen niet in actie, niet om de roosters aan te passen en ook
niet om tekorten aan personeel op te lossen die hierdoor zullen ontstaan.

De VNG is van mening dat de nieuwe roosters ook gevolgen moeten hebben voor de beloning
van brandweerlieden. ABVAKABO is het daar niet mee eens. In de regelgeving is bepaald dat
werknemers geen nadelen mogen ondervinden van de aanpassing. De bond is tegen de gemeente
Den Haag al een procedure gestart over de gevolgen van beloning. De Rotterdamse rechtbank
deed al eerder uitspraak in een zaak die bandweerlieden daar hadden aangespannen over het
werken volgens de nieuwe roosters. De rechter besliste toen dat werkgevers verplicht zijn
om over te stappen op het nieuwe rooster, maar gaf de werkgever daarvoor nog even wat
tijd. Dat is inmiddels een half jaar geleden. Er is nu opnieuw een zaak ingediend, omdat
de OR in Rotterdam vindt dat er nu voldoende tijd verstreken is.