Arbeidstijdenbesluit Brandweer 1 Juni definitief

Auteur Topic: Arbeidstijdenbesluit Brandweer 1 Juni definitief  (gelezen 70566 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #160 Gepost op: 13 december 2006, 21:44:35
VERVOLG


2. Achtergrond

In deze paragraaf wordt achtereenvolgens ingegaan op de inhoud van de wijzigingen van het
Arbeidstijdenbesluit en de achtergronden daarvan, de proefprocedure, de ontwikkelingen in Europa en
de recente uitspraak van de kantonrechter te Rotterdam.
2.1. Wijziging van het Arbeidstijdenbesluit
Op 1 juni jl. is het Arbeidstijdenbesluit gewijzigd. Deze wijziging was noodzakelijk om het Nederlandse
recht in overeenstemming te brengen met het Gemeenschapsrecht. De Nederlandse wet- en
regelgeving over arbeidstijden is gebaseerd op de Europese richtlijn betreffende een aantal aspecten
van de organisatie van de arbeidstijd. In deze richtlijn, die bindend is voor de lidstaten, wordt geen
definitie gegeven van aanwezigheidsdiensten; er wordt alleen onderscheid gemaakt tussen arbeidstijd
en rust. In het Jaeger-arrest (9 september 2003 C-151/02) is door het Hof van Justitie van de
Europese Gemeenschappen bepaald dat alle tijd die doorgebracht wordt in aanwezigheidsdiensten
aangemerkt moet worden als arbeidstijd. Bepalingen in het nationale recht - zoals in de Nederlandse
wetgeving - die delen van de in de aanwezigheidsdienst doorgebrachte tijd aanmerken als rust zijn in
strijd met het Gemeenschapsrecht.


2.2 Gevolgen voor de brandweer

De nieuwe regels in het ATB beperken de tijd die doorgebracht mag worden in een
aanwezigheidsdienst tot gemiddeld maximaal 48 uur per week. Dit kan grote gevolgen hebben voor de
roosters bij de brandweer. Bij de brandweer wordt gewerkt in aanwezigheidsdiensten van 24 uur met
een gemiddelde arbeidsduur per week van 54 uur. Op grond van de gewijzigde regels wordt bij de
brandweer dus gemiddeld 6 uur per week teveel gewerkt.

2.3 Maatwerkregeling

De regering heeft het van groot belang geacht dat in sectoren waar gewerkt wordt met
aanwezigheidsdiensten de bestaande roosters zoveel mogelijk gecontinueerd kunnen worden zonder
(grote) financiële of organisatorische problemen. Bij de wijziging van het ATB is daarom de zogeheten
maatwerkregeling (opt out) opgenomen; dit is de enige mogelijkheid waardoor bij de brandweer
geoorloofd doorgewerkt kan worden met roosters van gemiddeld 54 uur per week.
Wanneer gebruik gemaakt wordt van de maatwerkregeling mag de medewerker die
aanwezigheidsdiensten verricht ten hoogste gemiddeld 60 uur per week arbeid verrichten. De
medewerker dient schriftelijk te verklaren in te stemmen met de maatwerkregeling en deze instemming
geldt voor een periode van 26 weken. Deze periode wordt telkens stilzwijgend verlengd wordt met
eenzelfde periode, tenzij de medewerker tijdig te kennen geeft niet te kunnen instemmen met de
verlenging.

2.4 Proefprocedure arbeidstijden

De gemeente Den Haag en ABVAKABO FNV zijn een proefprocedure gestart om een rechterlijke
uitspraak te verkrijgen over de vraag of de keuze om 48 uur te werken ook gevolgen mag hebben voor
de bezoldiging van de medewerker. De verwachting is dat de uitspraak van de rechter op korte termijn
(februari 2007) bekend zal zijn.
Het lag in de bedoeling van partijen om een spoedige uitspraak te bewerkstelligen via het voeren van
een procedure in de vorm van een voorlopige voorziening. De rechtbank heeft deze kwestie evenwel te
complex bevonden om te behandelen in een spoedprocedure; om die reden hebben partijen gekozen
voor een versnelde bodemprocedure. De mondelinge behandeling van deze zaak zal eind januari
2007plaatsvinden.

2.5 Stand van zaken in Europa

De Nederlandse regering heeft lange tijd de hoop en verwachting gehad dat het probleem op
Europees niveau zou worden opgelost. Op 7 november jl. is de Raad voor Werkgelegenheid en
Sociaal Beleid bijeen geweest. De verwachting was dat er die dag een akkoord bereikt kon worden
over de herziening van de Arbeidstijdenrichtlijn. De oplossing die wordt nagestreefd, op basis van het
voorstel van de Europese Commissie van 31 mei 2005 en de uitkomst van de tot nu gevoerde
onderhandelingen, houdt in dat de lidstaten de mogelijkheid krijgen om op nationaal niveau te bepalen
in hoeverre de wachturen tijdens een aanwezigheidsdienst als arbeidstijd worden aangemerkt.
Hiermee zouden de belangrijkste gevolgen van de jurisprudentie van het Hof van Justitie van de EG
ongedaan worden gemaakt en zou het mogelijk worden de bestaande roosters te handhaven. De
Raad is er echter niet in geslaagd een akkoord te bereiken. Op dit moment is onduidelijk wanneer er
een herziening van de richtlijn tot stand zal komen maar de betrokken deskundigen van het Ministerie
van Sociale Zaken en Werkgelegenheid voorzien in Europees verband voorlopig geen oplossing.

2.6 Uitspraak Kantonrechter Rotterdam

De Kantonrechter te Rotterdam heeft op 13 november jl. een uitspraak gedaan in een procedure
tussen de OR van de Gemeentelijke Brandweer Rotterdam en de Veiligheidsregio Rotterdam-
Rijnmond. De OR had de Kantonrechter verzocht om de werkgever te verbieden uitvoering te geven
aan het dienstrooster van 2006. Dit dienstrooster zou volgens de OR in strijd zijn met de Europese
richtlijn en het Arbeidstijdenbesluit. In deze zaak is de OR door de kantonrechter in het gelijk gesteld.
De rechter oordeelde dat de ondernemer en de OR zich horen te houden aan het objectief geldende
recht. Van de OR kan niet geëist worden in te stemmen met een dienstrooster waarvan duidelijk is dat
dit strijdig is met het recht.
De jurisprudentie is op het terrein van de arbeidstijden bij de brandweer nog niet eenduidig. De
Voorzieningenrechter in Rotterdam oordeelde in een eerder geschil tussen deze partijen anders. De
rechter was toen van oordeel dat de brandweer in een onmogelijke positie zou komen wanneer zij het
huidige rooster niet zou mogen gebruiken terwijl er nog geen nieuw uitvoerbaar rooster is.
De rechter overwoog daarbij dat
- het rooster zoals dat nu geldt al jaren gehanteerd wordt en dat gesteld noch gebleken is
dat zich hierbij feitelijke problemen voordoen op het gebied van gezondheid en veiligheid;
- het merendeel van de werknemers, in wiens belang de regelingen (mede) zijn getroffen,
geen bezwaar heeft tegen het huidige rooster;
- niet valt in te zien waarom de OR het rooster niet nog enige tijd kan gedogen, zodat de
brandweer in de gelegenheid gesteld wordt om op een verantwoorde wijze over te gaan op
een nieuw rooster.

3. Conclusie

In veel gemeenten wordt bij de brandweer gewerkt met dienstroosters waarin de nieuwe regels van het
Arbeidstijdenbesluit nog niet zijn verwerkt. Hoewel de jurisprudentie op dit gebied nog niet een
duidelijke lijn laat zien kan deze situatie niet nog lange tijd voortduren; deze roosters zijn immers niet in
overeenstemming met het geldende recht. De enige wijze om geoorloofd door te werken met de
huidige dienstroosters, die gebaseerd zijn op een arbeidsduur van gemiddeld 54 uur per week, is door
middel van de toepassing van de maatwerkregeling. Het College voor Arbeidszaken raadt gemeenten
aan hiervan gebruik te maken en alle medewerkers van de brandweer individueel de maatwerkregeling
aan te bieden.

Hoogachtend,
College voor Arbeidszaken van de VNG
Drs. mr. C.M. Sjerps
secretaris


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #161 Gepost op: 14 december 2006, 19:42:26
http://www.blikopnieuws.nl/bericht/39294

Mogelijk acties bij brandweer wegens dienstrooster

De brandweer gaat mogelijk voor het eind van het jaar actie voeren tegen het 54-uurs dienstrooster. Dit heeft vakbond ABVAKABo vandaag bekend gemaakt. De acties volgen wanneer het overleg tussen de vakbond met de brandweerkorpsen en de Arbeidsinspectie zonder resultaat blijven.

Brandweerlieden in het hele land werken al maandenlang 6 uur per week meer dan de wetgeving toestaat. Na maandenlang vruchteloos overleg met brandweerkorpsen en de
arbeidsinspectie wil ABVAKABO FNV nu een eind maken aan deze illegale situatie. De bond onderneemt drie stappen:
1. ABVAKABO FNV wil een procedure aanspannen tegen de arbeidsinspectie, omdat deze niet optreedt tegen de overtreding van de arbeidstijdenwetgeving;
2. De bond spant een procedure namens (een) individuele brandweerman(nen) aan waarin wordt afgedwongen dat hij of zij volgens een 48 uurs rooster mag werken;
3. ABVAKABO FNV stuurt een ultimatum aan werkgevers, dit loopt eind december af. Komen werkgevers daar niet aan tegemoet, dan kunnen nog voor nieuwjaar acties volgen.

Een vertegenwoordiging van meer dan honderd brandweerlieden kwam vandaag bijeen om zich te
beraden over de weigering van werkgevers om aan Europese en Nederlandse arbeidswetgeving te voldoen. Ze werken 54 uur, terwijl volgens regelgeving 48 uur het maximum is. Meer dan een half jaar nadat het nieuwe arbeidstijdenbesluit is ingegaan, nemen werkgevers nog steeds geen maatregelen om eraan te voldoen. ABVAKABO FNV overlegde de afgelopen maanden met lokale brandweerkorpsen, maar dat leidde in geen enkele stad tot voldoende resultaat.

In Rotterdam deed de rechter al uitspraak: de werkgever moet onmiddellijk zorgen voor roosters van 48 uur. Maar de werkgevers zetten geen stappen om hieraan te kunnen voldoen. In plaats daarvan zetten zij individuele brandweerlieden onder druk om vrijwillig te tekenen voor de oude roosters. Er is zo al meer dan een half jaar sprake van een illegale situatie. Volgens ABVAKABO bestuurder Ruud Kuin is dat onverantwoord. ‘Werkgevers zetten zo de veiligheid en
kwaliteit van de brandweer op het spel’ aldus Kuin.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #162 Gepost op: 14 december 2006, 20:11:22
http://www.perssupport.anp.nl/Home/Persberichten/Actueel?itemId=88280

Dit is een origineel persbericht.

Arbeidsinspectie treedt niet op tegen te lange werkweek brandweer, acties volgen

Brandweerlieden in het hele land werken al maandenlang 6 uur per week meer dan de
wetgeving toestaat. Na maandenlang vruchteloos overleg met brandweerkorpsen en de
arbeidsinspectie wil ABVAKABO FNV nu een eind maken aan deze illegale situatie. De bond
onderneemt drie stappen:
1. ABVAKABO FNV wil een procedure aanspannen tegen de arbeidsinspectie, omdat deze niet
optreedt tegen de overtreding van de arbeidstijdenwetgeving
2. De bond spant een procedure namens (een) individuele brandweerman(nen) aan waarin wordt
afgedwongen dat hij of zij volgens een 48 uurs rooster mag werken
3. ABVAKABO FNV stuurt een ultimatum aan werkgevers, dit loopt eind december af. Komen
werkgevers daar niet aan tegemoet, dan kunnen nog voor nieuwjaar acties volgen.

Een vertegenwoordiging van meer dan honderd brandweerlieden kwam vandaag bijeen om zich te
beraden over de weigering van werkgevers om aan Europese en Nederlandse abreidswetgeving
te voldoen. Ze werken 54 uur, terwijl volgens regelgeving 48 uur het maximum is. Meer dan
een half jaar nadat het nieuwe arbeidstijdenbesluit is ingegaan, nemen werkgevers nog
steeds geen maatregelen om eraan te voldoen. ABVAKABO FNV overlegde de afgelopen maanden
met lokale brandweerkorpsen, maar dat leidde in geen enkele stad tot voldoende resultaat.

In Rotterdam deed de rechter al uitspraak: de werkgever moet onmiddellijk zorgen voor
roosters van 48 uur. Maar de werkgevers zetten geen stappen om hieraan te kunnen voldoen.
In plaats daarvan zetten zij individuele brandweerlieden onder druk om vrijwillig te
tekenen voor de oude roosters. Er is zo al meer dan een half jaar sprake van een illegale
situatie. ABVAKABO bestuurder Ruud Kuin: 'Dat is onverantwoord. Het arbeidstijdenbesluit
ligt er niet voor niets, dat is er gekomen zodat mensen voldoende rust hebben om een
goede brandweerinzet te kunnen garanderen. Werkgevers zetten zo de veiligheid en
kwaliteit van de brandweer op het spel. We zoeken al maanden naar een oplossing. Alle
formele wegen hebben we nu bewandeld. We zijn naar de rechter gestapt, we hebben bij de
arbeidsinspectie aan de bel getrokken en we zijn zelfs bereid een overgangsperiode te
hanteren. Honderden brandweerlieden stuurden klachten naar de arbeidsinspectie, maar deze
weigert vooralsnog in te grijpen.' Kuin vindt dat onbegrijpelijk: 'Het lijkt zo wel of de
ene overheid de andere de hand boven het hoofd houdt. Dat kan natuurlijk niet.'


fireman-77

  • Gast
Reactie #163 Gepost op: 15 december 2006, 20:01:48
Ik ben benieuwd of onze vrienden van de abvakabo de acties nu wel willen ondersteunen en niet zoals december 2005 toen ze ze lekker vanaf de zijlijn zaten toe te kijken!


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #164 Gepost op: 15 december 2006, 22:59:40
Er komt dus, voorlopig, geen extra uit Den Haag...... :-X :-X :-X :-X :-X :-X


http://docs.szw.nl/pdf/34/2006/34_2006_3_10096.pdf

De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Binnenhof 1 A
2513 AA S GRAVENHAGE
2513AA22XA
Postbus 90801
2509 LV Den Haag

Onderwerp
Kamervraag/vragen van het lid De Wit

Datum
12 december 2006

Hierbij zend ik u de antwoorden op de Kamervragen van het lid De Wit (SP) over het onmiddellijke verbod op 54-uursdiensten bij de Rotterdamse brandweer.


Vragen van het lid De Wit (SP) aan de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
over het onmiddellijke verbod op 54-uurs-diensten bij de Rotterdamse brandweer. (Ingezonden 22 november 2006)

1
Heeft u kennisgenomen van de beschikking van de Rechtbank Rotterdam waarbij het rooster van de Rotterdamse brandweer voor 2006, dat is gebaseerd op een 54-urige werkweek, met onmiddellijke ingang is verboden op grond van schending van de Europese richtlijn ?

Antwoord
Ja.

2
Is het redelijk om te veronderstellen dat de gang van andere ondernemingsraden dan die van de Rotterdamse brandweer naar de rechter tot een zelfde beschikking zal leiden ? Zo neen, waarom niet?

Antwoord
Ik kan geen uitspraak doen over de vermoedelijke uitkomsten van een rechtsgang.

3
Deelt u de constatering van de rechtbank dat de 48-uurs roosters feitelijk door de gemeenten en overheden niet worden toegepast omdat kennelijk binnen de overheid uitgevochten dient te worden hoe een wetsconforme toepassing van de arbeidstijden betaald moet worden ?
Zo neen, waarom niet ?

Antwoord
Neen. Per 1 juni 2006 zijn de nieuwe normen voor de arbeids- en rusttijden voor aanwezigheidsdiensten ingevoerd. Daarbij is de mogelijkheid om een (begrensde) verlenging van de arbeidstijd af te spreken. Daardoor kunnen op dezelfde wijze en onder dezelfde condities als in het verleden de bestaande roosters worden voortgezet in beginsel zonder dat extra personeel benodigd is. Met gebruikmaking van deze opt out of maatwerkregeling kunnen werkgevers de bestaande roosters op een juridisch toelaatbare wijze continueren mits de werknemers hiermee (individueel) instemmen. Dit instemmingsvereiste lijkt te worden gebruikt om extra druk te zetten op beloningseisen. De arbeidstijdenregelgeving stelt evenwel slechts grenzen aan de maximale toegestane arbeidsduur en biedt waarborgen ten aanzien van de minimale noodzakelijke rust. De regelgeving bepaalt niets over de beloning van arbeidstijd.

4
Welke maatregelen gaat u treffen om gemeenten de financiële mogelijkheden te bieden om de invoering van de 48-uursroosters snel mogelijk te maken ?
Of deelt u de mening dat de gemeenten voor de kosten moeten opdraaien omdat in Europa geen overeenstemming over een nieuwe arbeidstijdenrichtlijn is bereikt ?

Antwoord
Het aangepaste Arbeidstijdenbesluit de mogelijkheid om in beginsel zonder extra personele capaciteit de 54-roosters te continueren. Van meerkosten behoeft naar mijn oordeel dus geen sprake te zijn.
Wel is het van belang dat er ook daadwerkelijk gebruik wordt gemaakt van de mogelijkheden die de regelgeving biedt.

5
Bent u van mening dat de gemeenten en brandweerkorpsen de 48-urige werkweek nu zo snel mogelijk moeten invoeren omdat de 48-urige werkweek een gezondheidskundige grens is die niet mag worden overschreden? Zo neen, waarom niet?

Antwoord
Zoals ik u eerder heb meegedeeld is het aan de gemeenten om te bepalen op welke wijze zij de roosters voor de brandweerzorg organiseren binnen de daartoe gestelde normen van regelgeving voor de arbeids- en rusttijden. Indien zij bij het organiseren van de arbeid gebruik maken van aanwezigheidsdiensten dan bestaat de mogelijkheid tot verlenging van de gemiddelde arbeidstijd per week. De Europese richtlijn 2003/88/EG biedt ruimte voor een dergelijke verlenging (opt out) die als tijdelijke oplossing voor de problemen rond aanwezigheidsdiensten opgenomen is in het Arbeidstijdenbesluit.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #165 Gepost op: 15 december 2006, 23:03:12
:-X :-X :-X :-X :-X :-X :-X :-X :-X Daar hebben ze wel tijd voor.... ;)

http://home.szw.nl/actueel/dsp_persbericht.cfm?jaar=2006&link_id=109196

Minder overtredingen bij vakantiewerk
     

Bij controles van de Arbeidsinspectie op de veiligheid van vakantiewerkers was er afgelopen zomer minder mis dan vorig jaar. Bij een kwart van de gecontroleerde 1600 bedrijven en instellingen constateerde de dienst een of meer overtredingen. Daarbij was geen sprake van misstanden. Vorig jaar was 44 procent van de bedrijven in overtreding. Toen zijn 1350 bedrijven en instellingen geïnspecteerd.

In slechts vier gevallen is deze zomer het werk stilgelegd omdat er acuut gevaar was voor de veiligheid van vakantiewerkers. In twee gevallen werd meters hoog gewerkt zonder beveiliging, in de andere twee gevallen waren draaiende machines niet goed afgeschermd. De meeste andere overtredingen hadden te maken met te lange werktijden of werk dat niet bij de leeftijd van het kind paste.

Vooral de zorginstellingen hadden de werkomstandigheden van kinderen en jongeren goed voor elkaar. Bij supermarkten daarentegen waren relatief veel overtredingen. De landbouw deed het beter dan in 2004, toen de inspectiedienst er voor het laatst controleerde. De Arbeidsinspectie is verder langs geweest in de detailhandel en de recreatiesector.

De Arbeidsinspectie zal ook volgend jaar inspecties houden bij werkgevers die vakantiewerkers in dienst hebben. Daarnaast zal de dienst tot april volgend jaar controleren op de werkomstandigheden van jongeren met een bijbaan.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #166 Gepost op: 16 december 2006, 18:50:01
http://www.ad.nl/rotterdam/article913111.ece

Spuitgasten willen scalp van hun baas

ZEVENKAMP - De boodschap aan het adres van Don Berghuijs, directeur van Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond...

http://www.ad.nl/multimedia/archive/00036/brandweer_36981h.jpg
FOTO ERWIN BAKKER
, liegt er niet om. ’Wanted wegens verraad en bedrog tegen het personeel’. De pamfletten met deze tekst, voorzien van een foto, hangen op het pleintje voor zijn woning aan de Zevenkampse Ring.

Ze zijn opgehangen door boze brandweermannen. Zij verwijten Berghuijs dat hij vasthoudt aan het ’oude’ dienstrooster voor brandweerlieden. Zij werken nu 54 uur, terwijl 48 uur het maximum zou moeten zijn. De rechter heeft al bepaald dat er een werkweek van 48 uur moet komen, maar de werkgever - Berghuijs - geeft geen krimp.

De actie in Zevenkamp is wellicht een voorbode voor meer. Abvakabo FNV gaat maandag een ultimatum stellen aan de werkgever. Voor het eind van het jaar moet er een oplossing komen, anders volgen er acties. De problematiek speelt in heel het land.

De pamfletten hebben er in ieder geval voor gezorgd dat Berghuijs in een klein deel van de wijk een bekende Zevenkamper is geworden.

Hij hangt op een telefooncel, op een hekje bij de metroovergang, op een paal, op een reclamezuil en op een fietsenstalling. Berghuijs, oud-brandweercommandant en als directeur van de Veiligheidsregio de directe baas van de spuitgasten, was gisteren niet bereikbaar voor commentaar.

Of de boze brandweermannen de steun krijgen van het publiek, is de vraag. Een passerende vrouw met een volle boodschappenkar trekt een bedenkelijk gezicht als zij naar het pamflet kijkt. ,,Een beetje flauw en kinderachtig,’’ bestempelt zij de actie.

,,Dit gaat ook te ver. Laten ze het lekker binnen het bedrijf houden. Het winkelend publiek heeft hier geen boodschap aan.’’


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #167 Gepost op: 20 december 2006, 08:11:41
http://www.abvakabofnv.nl/cao/bericht/akkoord_brandweer_rotterdam_over_48_urige_werkweek/

Akkoord brandweer Rotterdam over 48-urige werkweek
Na weken van onderhandelen heeft ABVAKABO samen met de ondernemingsraad, bij de brandweer Rotterdam op maandag 18 december jongstleden een principeakkoord bereikt over de invoering van de 48-urige werkweek per 1 januari 2007. Tijdens twee bijeenkomsten, op 18 en 19 december, wordt de achterban geraadpleegd. Op de eerste bijeenkomst stemden de aanwezigen unaniem in met het bereikte akkoord.

De inhoud van het principeakkoord:

1. per 1 januari 2007 wordt de 48-urige werkweek ingevoerd
2. er wordt een rooster overeengekomen voor 1 jaar, gebaseerd op het huidige drie ploegensysteem
3. het loon, inclusief toeslagen, blijft gelijk
4. de veiligheid van de medewerkers is gegarandeerd op dezelfde wijze.
5. de komende 10 maanden worden 60 medewerkers geworven en opgeleid volgens dezelfde normen
6. de geoefendheid van de medewerkers blijft op peil; de komende zes maanden gaat de werkgever de organisatie van het oefenen op door-de-weekse dagen verbeteren (er gaat nu heel veel mis in de organisatie van de oefeningen); als dat is gerealiseerd en er is op door-de-weekse dagen onvoldoende tijd voor oefenen, dan kan dit ook op zaterdag plaatsvinden, uiteraard binnen de 48 uur gemiddeld per week.
7. Nies/Den Haag: deze rechtszaak gaat over de vraag of de werkgever het loon mag verlagen als de medewerker terug gaat van gemiddeld 54 uur per week (huidige werkweek) naar 48 uur gemiddeld per week. Als de werknemer Nies deze zaak verliest, behouden de medewerkers in Rotterdam toch hun volledige inkomen. Zij gaan immers, door het oefenen op zaterdag, meer productieve uren werken binnen de 48-urige werkweek. Als de werknemer deze zaak wint, krijgen de medewerkers in Rotterdam de oefenuren op zaterdag extra gecompenseerd.
8. Van Hengst/Rotterdam: deze rechtszaak gaat met name over de vraag tot hoever terug in de tijd het recht op een 48-urige werkweek bestaat. Rotterdam zal met terugwerkende kracht compenseren als de rechter daartoe besluit.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #168 Gepost op: 22 december 2006, 14:31:20
http://www.ad.nl/binnenland/article932711.ece

Rotterdam gebeten hond bij VNG

Door GERT ONNINK ROTTERDAM - Het akkoord dat de gemeente Rotterdam heeft afgesloten bij de brandweer over een nieuw werkrooster is bij de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) niet goed gevallen.
De werkgevers van de gemeentebesturen adviseert de overeenkomst niet over te nemen. Volgens de VNG is de optie te duur en zijn er andere oplossingen denkbaar.

Volgens het nieuwe rooster in Rotterdam, dat de steun heeft van vakbond Abvakabo FNV en de ondernemingsraad van de brandweer, werken de medewerkers van de uitrukdienst gemiddeld 48 uur per week in plaats van 54 uur. Daarmee voldoen zij aan de wetgeving op het gebied van arbeidstijden die geldt sinds 1 juni van dit jaar.

Volgens Ina Sjerps van de VNG kiest Rotterdam voor de duurste variant. Het rooster kan in haar ogen dan ook niet dienen als model-oplossing voor de al jaren slepende brandweerkwestie, zoals Abvakabo FNV heeft voorgesteld. ,,Er zijn ook andere oplossingen mogelijk, met uitzonderingen op de Europese regels, die bovendien minder geld kosten. Een individuele werknemer kan zelf voor een langere werkweek kiezen. Abvakabo FNV is gewoon voorbarig.

Directeur Don Berghuijs van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond heeft aangegeven dat het brandweerkorps zestig mensen extra gaat aantrekken om te kunnen voldoen aan de Europese regels. Dat kost de gemeente ongeveer 3,5 miljoen euro extra. De brandweer moet op 1 oktober 2007 weer op sterkte zijn, verwacht Berghuijs.

Rotterdam hoeft hiermee landelijk geen navolging te krijgen, meent Sjerps. ,,Wij vinden dat niet nodig en ook niet wenselijk. De VNG wil wachten op een proefproces dat eind januari dient voor de Haagse rechtbank. Daarin zal duidelijk moeten worden in hoeverre de extra gewerkte uren alsnog moeten worden uitbetaald.

Toch dreigen al voor die tijd werknemers in actie te komen voor een beter werkrooster. In Amsterdam heeft Abvakabo FNV de gemeente een ultimatum gesteld. Er wordt gedacht aan het draaien van zondagdiensten begin januari.

De Arbeidsinspectie heeft laten weten geen onderzoek te doen naar de enkele honderden klachten die brandweermensen over het rooster hebben ingediend. De dienst zegt zich niet te willen mengen in het conflict, omdat ze alleen over werk- en rusttijden gaat en niet over beloning.



 :-X :-X :-X :-X :-X :-X :-X :-X


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #169 Gepost op: 22 december 2006, 15:56:01
>:( >:( >:( >:( :-X :-X :-X :-X Je kan dus als werkgever je personeel te lang laten werken (volgens het ATB) door hun niet te belonen voor het meerdere werk. Als je dit dan meld aan de AI heb je een financieel geschil met je werkgever en treed de AI niet op...... Wie is er nu gek.... ??? ??? :-X :-X :-X

http://www.vng.nl/Documenten/Extranet/Marz/CVA/Brandweer/2006_arbeidstijden_34_2006_3_10149.pdf

Afhandeling brandweerklachten over werktijden
Ons kenmerk
AV/IR/06/98555
Datum
19 december 2006

De afgelopen weken zijn bij de Arbeidsinspectie enkele honderden klachten ontvangen van het brandweerpersoneel uit verschillende gemeentelijke korpsen over het feit dat zij een langere werkweek hebben dan zij met hun werkgever zijn overeengekomen.

De klagers geven aan dat hun werkgever zich niet zou houden aan de toepassing van het Arbeidstijdenbesluit met betrekking tot de gemiddelde arbeidstijd gerekend over 26 weken.
Meer specifiek gaat het om de voortzetting van de 54 uursdiensten terwijl slechts een gemiddelde arbeidstijd van 48 uur per week is toegestaan indien de werknemers niet met een verlengde werkweek hebben ingestemd (opt out).

Het grote aantal ingediende klachten houdt verband met een collectief arbeidsvoorwaardenconflict dat al geruime tijd loopt en waarin onder meer beloningsafspraken in het geding zijn. Omdat de Arbeidsinspectie als toezichthouder op de arbeids- en rusttijdenregelgeving zich buiten dit conflict dient te houden, is besloten dat de klachten vooralsnog niet nader zullen worden onderzocht. Dit zal aan de klagers gemotiveerd worden meegedeeld.

Per 1 juni 2006 zijn de nieuwe normen voor de arbeids- en rusttijden voor aanwezigheidsdiensten ingevoerd. Daarbij is de mogelijkheid om een (begrensde) verlenging van de arbeidstijd af te spreken. Daardoor kunnen op dezelfde wijze en onder dezelfde condities als in het verleden de bestaande roosters worden voortgezet in beginsel zonder dat extra personeel benodigd is.

Met gebruikmaking van deze opt out of maatwerkregeling kunnen werkgevers de bestaande roosters op een juridisch toelaatbare wijze continueren mits de werknemers hiermee (individueel) instemmen. Dit instemmingsvereiste lijkt te worden gebruikt om extra druk te zetten op beloningseisen.
De arbeidstijdenregelgeving stelt evenwel slechts grenzen aan de maximale toegestane arbeidsduur en biedt waarborgen ten aanzien van de minimale noodzakelijke rust. De regelgeving bepaalt niets over de beloning van arbeidstijd.

De implementatie van deze nieuwe regelgeving over aanwezigheidsdiensten bij de brandweer is nog niet afgerond. Voorzover de brandweerkorpsen de bij de brandweer gangbare 54-uursdiensten willen continueren is daarvoor instemming van het personeel vereist. Zeer recentelijk heb ik de G 4 en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten gewezen op dit vereiste dat zij in onderling overleg met het brandweerpersoneel dienen af te spreken.

De Minister van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,


(mr. A.J. de Geus)