Rugnummers voor ME'ers??

Auteur Topic: Rugnummers voor ME'ers??  (gelezen 6129 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #10 Gepost op: 18 maart 2006, 11:41:02
ik zie het zo, als je een klap krijgt van een ME 'er heb je iets fout gedaan, er word altijd meerdere malen gezegt:

Wilt u zich verwijderen of geweld zal worden gebruikt, dus als je dan nog blijft staan, dan vraag je volgens mij om een klap?
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Target77

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 18 maart 2006, 12:52:36
Maar zou het inderdaad geen optie zijn om een 'nummer' op je overall te bevestigen. Natuurlijk niet te groot zodat het van een afstand leesbaar is. Als iemand dan 'onterecht' (?) klappen gehad heeft kan hij dit nummer doorgeven. ???

Moet je niet te hard klappen van bijv. nr. 2 hebben gehad....anders geef je nummer 22 door als dader.  :P ;D ;D


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #12 Gepost op: 18 maart 2006, 12:57:11
Je doelt denk ik op de "state of emergency". Die kennen we in Nederland ook. We hebben namelijk de Wet buitengewone bevoegdheden burgerlijk gezag en de Coördinatiewet uitzonderingstoestanden (en daarbij hoort ook vervolgens de Oorlogswet). Wordt die noodtoestand afgekondigd, dan blijft de identificatiebepaling echter wel geldend. Schiet dus niet op.

Ik doel inderdaad op de noodtoestand, maar dan zou er duws een wetswijziging doorgevoerd moeten worden, zodat de identificatieplicht vervalt.
Maar ik vind het zowieso onzin, zoals hier al gezegd is, er wordt drie maar gevorderd weg te gaan, als je dat niet doet kies je daar toch zelf voor? Je weet wat de risico's zijn. Eigen schuld, en die dikke bult zal ook wel komen 8)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Michelle1983

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 19 maart 2006, 11:01:41
Ik denk sowieso dat op dit punt een wijziging van de Ambtsinstructie wel op zijn plaats zou zijn :)


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #14 Gepost op: 19 maart 2006, 17:21:02
"hey jongens, nummer 17 heeft me een klap gegeven, die gaan we ff met z'n allen in elkaar slaan!"
Arts  www.alphalog.nl


Filip

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 20 maart 2006, 09:22:26
Ik zie het nut er ook niet van in.
Lijkt me niet bevoordelijk voor de veiligheid van de MEer.
Het feit dat iemand klappen krijgt is in mijn ogen altijd een gevolg van het feit dat een persoon zich op een plek bevind waar hij/zij zich niet behoort te bevinden.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #16 Gepost op: 10 september 2006, 18:37:41
Kamer voor herkenningsteken ME'er

HILVERSUM - Een meerderheid van de Tweede Kamer wil de herkenbaarheid van leden van de Mobiele Eenheid (ME) van de politie vergroten. Dat kan door een klein nummer of ander teken op bijvoorbeeld de helm. Als een ME'er zich zou hebben misdragen, wordt het op die manier makkelijker om te achterhalen wie hij of zij precies was.

Het CDA en de PvdA lieten zondag weten dit pleidooi van de Nationale Ombudsman, Alex Brenninkmeijer, te delen. Voor mensen die te maken hebben gehad met excessief geweld van de politie, is het volgens Brenninkmeijer moeilijk een klacht in te dienen omdat ze de identiteit van de betrokken agenten niet kennen.

Hij pleitte er daarom in het tv-programma Buitenhof opnieuw voor identificatie van ME'ers mogelijk te maken. Die zouden op de helm een klein nummer kunnen dragen.

Zo'n herkenningsteken mag er echter niet toe leiden dat relschoppers zich op basis daarvan storten op een specifieke ME'er, waarschuwde PvdA-Kamerlid Piet Straub. Ook vindt hij dat acties van de ME standaard moeten worden opgenomen vanuit de commandowagen zodat de beelden achteraf zijn terug te zien.

Geweldspiraal

Brenninkmeijer zei in Buitenhof dat de politie soms te hard optreedt en dan bijdraagt aan de geweldspiraal. "Hooligans maken het de politie erg moeilijk, maar van de politie mag je professionaliteit verwachten", aldus de ombudsman. "In sommige gevallen was dat optreden niet professioneel." Hij gaf als voorbeelden het politieoptreden bij twee voetbalwedstrijden, een in Arnhem (Vitesse-FC Den Bosch) en een in Amsterdam (Ajax-Feyenoord).

Voorzitter Aad Meijboom van de Raad van Hoofdcommissarissen is ontstemd over de uitspraken van Brenninkmeijer. Ook is Meijboom verbaasd dat de ombudsman zijn uitspraak via de media speelt en geen contact heeft opgenomen met de beroepsgroep zelf. Dat liet Meijboom zondag bij monde van zijn woordvoerder weten.

Hij wees erop dat de politie zeer terughoudend omgaat met geweld. Uit onderzoek is volgens de voorzitter gebleken dat het geweld in de samenleving toeneemt, ook tegen de politie, maar dat de politie daar niet meer geweld tegenover zet.

Meijboom bestrijdt niet dat er gevallen zijn waarbij de politie buitenproportioneel is opgetreden. Mensen kunnen daarover een klacht indienen bij de ombudsman en ook de Raad van Hoofdcommissarissen treedt er tegen op. Brenninkmeijer veralgemeniseert de incidenten nu en doet alsof de politie er maar op losslaat, aldus Meijboom. "Dat beeld bestrijden wij."

Veiligheid

Minister Johan Remkes (Binnenlandse Zaken) liet eerder dit jaar naar aanleiding van hetzelfde pleidooi van de ombudsman om identificatie al weten de herkenbaarheid van ME'ers omwille van hun eigen veiligheid niet te willen vergroten. Zo denkt de minister er nog steeds over, aldus zijn woordvoerder zondag.

De wedstrijd Vitesse-FC Den Bosch waar de ombudsman naar verwees, werd overigens al in februari 2002 gespeeld. Afgelopen april verscheen zijn kritische rapport over het optreden van de politie destijds. Na afloop van het duel had de politie ongecontroleerd en excessief geweld gebruikt, aldus Brenninkmeijer.

Bron: http://www.nu.nl/news/822235/14/Kamer_voor_herkenningsteken_ME%27er.html



Hoe kijken de dienders hier daar nu tegenaan? Maakt het jullie niet uit of zien jullie er voor- en/of nadelen aan?
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #17 Gepost op: 10 september 2006, 19:30:56
[misschien kan dit topic even gekoppeld worden met dit topic: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=12211.0]
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #18 Gepost op: 10 september 2006, 22:06:59
Kamer voor herkenningsteken ME'er

HILVERSUM - Een meerderheid van de Tweede Kamer wil de herkenbaarheid van leden van de Mobiele Eenheid (ME) van de politie vergroten. Dat kan door een klein nummer of ander teken op bijvoorbeeld de helm. Als een ME'er zich zou hebben misdragen, wordt het op die manier makkelijker om te achterhalen wie hij of zij precies was.

Het CDA en de PvdA lieten zondag weten dit pleidooi van de Nationale Ombudsman, Alex Brenninkmeijer, te delen. Voor mensen die te maken hebben gehad met excessief geweld van de politie, is het volgens Brenninkmeijer moeilijk een klacht in te dienen omdat ze de identiteit van de betrokken agenten niet kennen.

Hij pleitte er daarom in het tv-programma Buitenhof opnieuw voor identificatie van ME'ers mogelijk te maken. Die zouden op de helm een klein nummer kunnen dragen.

Zo'n herkenningsteken mag er echter niet toe leiden dat relschoppers zich op basis daarvan storten op een specifieke ME'er, waarschuwde PvdA-Kamerlid Piet Straub. Ook vindt hij dat acties van de ME standaard moeten worden opgenomen vanuit de commandowagen zodat de beelden achteraf zijn terug te zien.

Geweldspiraal

Brenninkmeijer zei in Buitenhof dat de politie soms te hard optreedt en dan bijdraagt aan de geweldspiraal. "Hooligans maken het de politie erg moeilijk, maar van de politie mag je professionaliteit verwachten", aldus de ombudsman. "In sommige gevallen was dat optreden niet professioneel." Hij gaf als voorbeelden het politieoptreden bij twee voetbalwedstrijden, een in Arnhem (Vitesse-FC Den Bosch) en een in Amsterdam (Ajax-Feyenoord).

Voorzitter Aad Meijboom van de Raad van Hoofdcommissarissen is ontstemd over de uitspraken van Brenninkmeijer. Ook is Meijboom verbaasd dat de ombudsman zijn uitspraak via de media speelt en geen contact heeft opgenomen met de beroepsgroep zelf. Dat liet Meijboom zondag bij monde van zijn woordvoerder weten.

Hij wees erop dat de politie zeer terughoudend omgaat met geweld. Uit onderzoek is volgens de voorzitter gebleken dat het geweld in de samenleving toeneemt, ook tegen de politie, maar dat de politie daar niet meer geweld tegenover zet.

Meijboom bestrijdt niet dat er gevallen zijn waarbij de politie buitenproportioneel is opgetreden. Mensen kunnen daarover een klacht indienen bij de ombudsman en ook de Raad van Hoofdcommissarissen treedt er tegen op. Brenninkmeijer veralgemeniseert de incidenten nu en doet alsof de politie er maar op losslaat, aldus Meijboom. "Dat beeld bestrijden wij."

Veiligheid

Minister Johan Remkes (Binnenlandse Zaken) liet eerder dit jaar naar aanleiding van hetzelfde pleidooi van de ombudsman om identificatie al weten de herkenbaarheid van ME'ers omwille van hun eigen veiligheid niet te willen vergroten. Zo denkt de minister er nog steeds over, aldus zijn woordvoerder zondag.

De wedstrijd Vitesse-FC Den Bosch waar de ombudsman naar verwees, werd overigens al in februari 2002 gespeeld. Afgelopen april verscheen zijn kritische rapport over het optreden van de politie destijds. Na afloop van het duel had de politie ongecontroleerd en excessief geweld gebruikt, aldus Brenninkmeijer.

Bron: http://www.nu.nl/news/822235/14/Kamer_voor_herkenningsteken_ME%27er.html



Hoe kijken de dienders hier daar nu tegenaan? Maakt het jullie niet uit of zien jullie er voor- en/of nadelen aan?
Dus omdat het in 4 jaar tijd bij 2 wedstrijden van de dik 2500 die er gespeeld zijn fout is gegaan moet er uiteraard met draconische maatregelen gereageerd worden... herkenbaar zijn is namelijk helemaal niet prettig bij het optreden in ME-verband..... zoals hiervoor al is aangegeven....  "met z'n allen op nummer 4!!!"  "nummer 34 heeft me veel te hard geslagen, ik heb er nog steeds last van" ...  ::)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #19 Gepost op: 10 september 2006, 22:08:57
Even een andere insteek.... In een PV komt toch ook altijd de naam te staan van de verbalisant.... Het lijkt me sterk dat dat ook allemaal 'tevreden' klanten zijn...... ;) ;D ;D ;D

Of gaat die vergelijking niet op..... ??? ::)