Onderscheidingstekens en 'nette' pakken

Auteur Topic: Onderscheidingstekens en 'nette' pakken  (gelezen 8622 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

wicher

• Gast
Gepost op: 17 maart 2006, 13:46:55
Vanmorgen gelezen in het blad van de BVA:
UMCG ambulancezorg kiest voor sterren en balken.
het systeem is even simpel als duidelijk,. De chauffeur ende verpleegkundigen hebben beiden hun functie aanduiding op de groene werkkleding. De niet
verpleegkundige centralist heeft epauletten met de STOL en de letters UMCG, de verpleegkundige centralist combineert de STOL met de letters UMCG en een gouden streep eronder. Een plaatsvervangend clustermanager/OVDG is te herkennen aan de epauletten met de STOL de letters UMCG een ster en een gouden balk eronder, de clustermanager/OVDG zijn te herkennen aan de stol met umcg eronder twee sterren en een gouden balker onder.
Volgens een OVDG van het UMCG is er met het dragen van tekens , voor het publiek nu veel duidelijker te zien hoe de verhoudingen in elkaar zitten ??? ;

Ook zijn ze voorstander van om naast het groene pak een net pak ;D
net als bij de brandweer en de politie. Naast het groenpak ook een 'net'pak voor ons personeel zoals bij defensie het DT , het dagelijks tenu, en bij de brandweer het uitgaansuniform
Krijgen we dan ook weer de barret en gaan we salueren als er een 'meerdere' langs ons heen loopt? ;D ::)

Volgens de OVDG van het UMCG maken 'de kleren nog steeds de man of de vrouw'!!!!! ???
Tja als kleren je al "de man of de vrouw "moeten maken, is er denk ik in die organisatie iets flink mis :-X :D

Binnen het UMCG is er als voor gekozen voor die duidelijke uniformen voor verschillende onderdelen. Het' 'rijdend'personeel heeft de landelijke groene kleding, de leidinggevenden/OVDG's zijn gekleed in een donkerblauwe broek met een witoverhemd met epauletten en rang onderscheidingstekens, voor representatieve taken hebben leidinggevenden een donkerblauw pak. Het meldkamer personeel is gekleedin een wit overhemd met epauletten en een donkerblauwe broek 8)

Nou ik zie het al helemaal voor mij dat dit dus in heel ambulance nederland doorgevoerd gaat worden. Volgens het UMCG zou dit dus in heel ambulance Nederland door gevoerd moeten worden!!!!! ;D ;D ;D

Tja moeten we dit nu serieus nemen of zijn dit weer een paar mensen die elkaar een beetje 'gek'aan het maken zijn, en die hun vak bij Bv defensie zijn misgelopen?  :o ::)

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #1 Gepost op: 17 maart 2006, 14:07:20
Ik kan me er iets bij voorstellen, omdat ik weet dat bij politie en brandweer niet de kleren maar de strepen de man maken.
Hoewel ik liever functie aanduidingen dan rangen zie staat los van het feit dat ze zeker zinnig kunnen zijn.
Ik vind het naief als men dit doet zodat het publiek kan zien hoe de verhoudingen in elkaar zitten.

Wat betreft het nette pak, ook dat heeft zeker zijn voordelen bij representatieve taken.
De vraag is of iedereen zo'n pak moet krijgen. Ik herrinner me de tijd dat het RK ook nette pakken had.
Ik heb 3 keer in het nette pak gelopen. 2x voor een begrafenis en een keer tijdens examens.
Dus ik hoefde geen pak, die paar keer kon ik het wel lenen.

Karim

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 17 maart 2006, 14:19:57
Ik heb op mijn eigen goeie pak 'n klein speldje van de SOL.

Zoiets (maar dan niet zo vaal) :

En krijg er vrijwel altijd wel leuk commentaar op.

Maar echte dienstpakken voor onze sectoren, met stepen en symbooltjes en weet-ik-veel wat nog meer lijkt mij onnodig, zou niet weten wanneer we dat zouden moeten dragen dan.

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 17 maart 2006, 22:05:29
Die is leuk, oude tijden herleven weer :D   een chauffeurswieltje op de epauletten voor de ambulancechauffeurs, een esculaap voor de ambulanceverpleegkundigen, vraag me alleen nog af wat de managers voor logo nodig hebben,  een PDA logo?

En hoe gaan we dan de instructeurs, regionaal oplediingscoordinatoren, planners en logistieke medewerkers onderscheiden??? Bij het UMCG is zeker een kolonel buiten dienst (met of zonder vooruitzichten) als manager aangenomen??
Bij de brandweer/politie en defensie zijn er al genoeg stars en stripes. Ik vind een functieaanduiding relevanter maar goed, een leidinggevende in gewoon pak tussen al die geuniformeerde bobo's van defensie politie en brandweer tijdens een congres of overleg, voelt natuurlijk ook een beetje kaal, of iedereen in uniform, of iedereen niet in uniform zou een goede optie zijn  ;)

En met een vooruitziende blik heb ik nog steeds (als erfenis aan de vrijwillige brandweer en oude ambulanceuniform) een aantal witte uniformoverhemden, 2 donkerblauwe broeken, en blauwe commandotrui in mn kast hangen...je weet maar nooit of iemand in Ambulance Nederland wil dat we in plaats van geelgroen weer wit en donkerblauw gaan dragen  ;) :D ;D
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #4 Gepost op: 17 maart 2006, 22:10:07
Vanmorgen gelezen in het blad van de BVA:
UMCG ambulancezorg kiest voor sterren en balken.
het systeem is even simpel als duidelijk,. De chauffeur ende verpleegkundigen hebben beiden hun functie aanduiding op de groene werkkleding. De niet
verpleegkundige centralist heeft epauletten met de STOL en de letters UMCG, de verpleegkundige centralist combineert de STOL met de letters UMCG en een gouden streep eronder. Een plaatsvervangend clustermanager/OVDG is te herkennen aan de epauletten met de STOL de letters UMCG een ster en een gouden balk eronder, de clustermanager/OVDG zijn te herkennen aan de stol met umcg eronder twee sterren en een gouden balker onder.
Volgens een OVDG van het UMCG is er met het dragen van tekens , voor het publiek nu veel duidelijker te zien hoe de verhoudingen in elkaar zitten ??? ;

Ook zijn ze voorstander van om naast het groene pak een net pak ;D
net als bij de brandweer en de politie. Naast het groenpak ook een 'net'pak voor ons personeel zoals bij defensie het DT , het dagelijks tenu, en bij de brandweer het uitgaansuniform
Krijgen we dan ook weer de barret en gaan we salueren als er een 'meerdere' langs ons heen loopt? ;D ::)

Volgens de OVDG van het UMCG maken 'de kleren nog steeds de man of de vrouw'!!!!! ???
Tja als kleren je al "de man of de vrouw "moeten maken, is er denk ik in die organisatie iets flink mis :-X :D

Binnen het UMCG is er als voor gekozen voor die duidelijke uniformen voor verschillende onderdelen. Het' 'rijdend'personeel heeft de landelijke groene kleding, de leidinggevenden/OVDG's zijn gekleed in een donkerblauwe broek met een witoverhemd met epauletten en rang onderscheidingstekens, voor representatieve taken hebben leidinggevenden een donkerblauw pak. Het meldkamer personeel is gekleedin een wit overhemd met epauletten en een donkerblauwe broek 8)

Nou ik zie het al helemaal voor mij dat dit dus in heel ambulance nederland doorgevoerd gaat worden. Volgens het UMCG zou dit dus in heel ambulance Nederland door gevoerd moeten worden!!!!! ;D ;D ;D

Tja moeten we dit nu serieus nemen of zijn dit weer een paar mensen die elkaar een beetje 'gek'aan het maken zijn, en die hun vak bij Bv defensie zijn misgelopen?  :o ::)

Kom kom Wicher,het is even wennen die krakende nette schoenen en die stropdas.Die constant te strak zit,maar het oog wil ook wat hoor  8) ;D ;D :D

Trophy

• Forum gebruiker
  • keep the rubberside down
Reactie #5 Gepost op: 18 maart 2006, 00:10:35
Wat is er verkeerd aan een "pakkie net" en onderscheidingstekenen?

In Engeland is het gemeengoed en ik moet zeggen dat het wel duidelijk is wie wie is.
En het is maar net wat je gewend bent: onze huidige uniformen werden ook niet bepaald met open armen ontvangen, maar zijn nu ook aanvaard.
Waarom zou je niet mogen laten zien wat je bent? Schaam je je ervoor dat je verpleegkundige of chauffeur bent?
En als OvDG onderscheidt je je in ieder geval al door anders gekleurde kleding te dragen met opschrift OVDG. Wat maken dan een paar extra epauletten dan uit?

Onderscheidingstekens voor allemaal, maar "pakkie net"zal niet iedereen nodig hebben. Is wel aan te bevelen juist voor die mensen die representatieve taken te doen hebben (o.a. overleg met brandweer en politie, inderdaad).

Ik ben voor, of komt dat door mijn militaire achtergrond (nee, ik ben geen kolonel geweest en ik heb ook niet mijn baan bij defensie misgelopen, hoewel het wel leuk werken was).
VSAZ ambulancezorg

benbuijvoets

• Gast
Reactie #6 Gepost op: 18 maart 2006, 01:38:05
Hoi, vraag me af welk net pak de LOTUS krijgt?

Karim

• Gast
Reactie #7 Gepost op: 18 maart 2006, 01:46:56

Waarom zouden die 'n net pak moeten krijgen dan  ::)

Bart S

• Gast
Reactie #8 Gepost op: 18 maart 2006, 09:40:16

Maakt niet uit, zolang we het maar kapot mogen knippen ;D

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 18 maart 2006, 16:50:58
Wat is er verkeerd aan een "pakkie net" en onderscheidingstekenen?

In Engeland is het gemeengoed en ik moet zeggen dat het wel duidelijk is wie wie is.
En het is maar net wat je gewend bent: onze huidige uniformen werden ook niet bepaald met open armen ontvangen, maar zijn nu ook aanvaard.
Waarom zou je niet mogen laten zien wat je bent? Schaam je je ervoor dat je verpleegkundige of chauffeur bent?
En als OvDG onderscheidt je je in ieder geval al door anders gekleurde kleding te dragen met opschrift OVDG. Wat maken dan een paar extra epauletten dan uit?

Onderscheidingstekens voor allemaal, maar "pakkie net"zal niet iedereen nodig hebben. Is wel aan te bevelen juist voor die mensen die representatieve taken te doen hebben (o.a. overleg met brandweer en politie, inderdaad).

Ik ben voor, of komt dat door mijn militaire achtergrond (nee, ik ben geen kolonel geweest en ik heb ook niet mijn baan bij defensie misgelopen, hoewel het wel leuk werken was).

Misschien is een enquete onder de ongeveer 3500 werknemers in deze kleine zorgsector te overwegen om te zien welke motivatie en argumenten er voor en tegen zijn voordat er weer ''top down'' iets wordt op gelegd.  ;)  En bij bijvoorbeeld de brandweer is het diploma sinds langere tijd uitgangspunt voor de rang. En of bijv. de HBO-(V)diploma's momenteel binnen de ambualncezorgsector gewaardeerd heb ik ernstig mijn twijfels.
Een professionele uitstraling met goede functieaanduiding is altijd mooi meegenomen.

En een wat stringenter beleid wie in een Star of Life uitmonstering mag lopen lijkt me ook wel raadzaam, er is al genoeg inflatie van het star of life logo. Misschien kan er dan ook eens een duidelijker functieaanduiding voor de ambulancezorgverleners worden gevonden, veel ambulancechauffeurs vinden hun functiebenaming niet echt van deze tijd(. Misschien een idee:  ambulancezorgverlener, zorgassistent , ambulanceassistent, ambulanceverzorgende, (stuurkundige ;) )

Maar met een beroepsgroep die zich lastig laat organiseren en een managersgroep die niet altijd evenveel feeling met de werkvloer heeft is overeenstemming bereiken ook niet makkelijk.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod