ja ik snap ook niet hoe het werkt! ze allarmeren wel op 42226 42224 42250 etc etc
Dat heeft er in dit geval mee te maken dat mensen (vaak P2000 site's) twee dingen door elkaar gooien. Het getal 31 voor het roepnummer 226 of 250 is onzin. De 31 is namelijk het oude regionummer van de regio Noordwest-Veluwe. Dit regionummer is niet meer dan een administratief nummer voor het Ministerie van BZK.
Het nummer 42 heeft van oorsprong te maken met de radioverbindingen. Het zijn in het geval van de oude regio Noordwest-Veluwe namelijk de eerste twee cijfers van de oude 5TVO's. Deze eerste twee cijfers van de 5TVO's waren voor de Noordwest-Veluwe altijd 42 (en dus niet 31).
Voor de duidelijkheid geef ik hier even de oude regionummers en de eerste twee cijfers van de 5TVO’s zoals deze in de jaren 80 aan de toenmalige regio’s zijn verstrekt. Ik beperk mij even tot de regio’s die tegenwoordig de regio Noord- en Oost-Gelderland vormen.
Noordwest-Veluwe Regionummer: 31
5TVO: 42xxx
Oost Veluwe (later opgegaan in
Stedendriehoek)
Regionummer: 8
5TVO: 38xxx
Midden-IJssel (later opgegaan in
Stedendriehoek)
Regionummer: 32
5TVO: 26xxx
Oost-Gelderland (later
Achterhoek genoemd)
Regionummer: 45
5TVO: 40xxx
Tegenwoordig heeft de regio Noord- en Oost-Gelderland het regionummer 32 (voorheen van Midden IJssel en Stedendriehoek). De ander nummers worden niet meer gebruikt.
De roepnummers in de regio Noord- en Oost-Gelderland zijn tot op heden in principe nog steeds gebaseerd op de oude analoge nummering. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de oude 5TVO's.
Omdat de regio Noord- en Oost-Gelderland is ontstaan uit drie oude regio's (ooit waren het er zelfs 4!) bestaan er een aantal dubbele nummers waardoor men niet met driecijferige roepnummers kan werken. Een voorbeeld hiervan zijn de 26748 en 40748. In de loop van volgend jaar zal Noord- en Oost-Gelderland overgaan op het nieuwe landelijk nummerplan. Dan vervallen roepnummers als 42226 en 40656.