Star of Life , nu wel of niet beschermd

Auteur Topic: Star of Life , nu wel of niet beschermd  (gelezen 55946 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

ltdoka

  • Gast
Reactie #110 Gepost op: 16 mei 2006, 18:20:31
En een team hulpverleners die met een geel busje met opschrift ambulance maar zonder ten tonele verschijnt, wekt wel degelijk ook een al of niet terechte zorgvraag en verwachting bij de gemiddelde leek.

Die SOL maakt het verschil niet bedoelt ie, lees het nog maar eens rustig na...
 

Henk snapt ten minste waar ik heen wil.

Gooien jullie die oogkleppen nu eens af en vraag je zelf eens af hoeveel mensen buiten de HV weten wat die sol inhoud (de meeste weten verkeersborden niet eens de juiste betekenis te geven)
Zoals ik al aangaf heb IK als LEEK nooit geweten wat de SOL betekent, erger misschien nog, dat ding is me op een ambu nooit wezenlijk opgevallen.
Daarom dus geeft ik aan dat ik als LEEK afga op het bekende uiterlijk van een voertuig, voor mij stappen sinterklaas en zwartepiet uit die wagen, het uiterlijk van de wagen vertelt mij 100x meer dan enkel en alleen een SOL (maar goed ik ben een SUL)
Toch denk ik dat je een heel andere discussie krijgt wanneer iedereen door de ogen van een SUL zou kijken en niet door de ogen van een HV.
Pas wanneer je dat doet kun je oordelen welke meerwaarde de SOL heeft en in mijn optiek is die meerwaarde voor het publiek nihil, en dus hoef je hem m.i. niet te beschermen.

@Target... Ikweet niet eens hoe het nieuwe logo eruit ziet maar omdat je dat logo enkel op brandweerwagens ziet denk ik dat het wel meer waarde heeft en daarmee terecht wordt beschermd. Hetzelfde zou m.i. gelden voor het politie logo en wanneer men dan een nieuw soort logo zou ontwerpen wat exlusief voor de medische hulpverlening is bestemd zou je het ook moeten c.q. kunnen beschermen


Target77

  • Gast
Reactie #111 Gepost op: 16 mei 2006, 22:36:39
Alleen is het gebruik van de SOL niet beschermd en daar ging de vraagstelling over....  ;)


Kanarie

  • Gast
Reactie #112 Gepost op: 16 mei 2006, 22:52:51
Toen ik nog leek was, (of misschien ben ik dat nog wel, maar daar gaat het nu even niet over) was me de SOL (wist ook niet dat ie zo heette) al wel opgevallen, maar ik koppelde hem toen enkel aan ambulances. (En als hij op een boot staat, verwacht ik dat dat die boot dezelfde functie heeft als een ambulance maar dan op plekken waar je alleen te water kunt komen).


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #113 Gepost op: 17 mei 2006, 00:13:57
Toen ik nog leek was, (of misschien ben ik dat nog wel, maar daar gaat het nu even niet over) was me de SOL (wist ook niet dat ie zo heette) al wel opgevallen, maar ik koppelde hem toen enkel aan ambulances. (En als hij op een boot staat, verwacht ik dat dat die boot dezelfde functie heeft als een ambulance maar dan op plekken waar je alleen te water kunt komen).

In grote lijnen zal het daar wel op neerkomen, maar dan "bij gebrek aan beter".

De KNRM is juist van mening dat medische hulp op het water door anderen dan hen zal moeten worden verzorgd. De KNRM faciliteert alleen. De KNRM vaart dan ook met opzet niet met een SOL. Dat is de keus van een grote organisatie, in het andere geval zal een grote omslag in opleidingen en materiaal gemaakt moeten worden en men staat ook niet te juigen over de bijkomende verantwoordelijkheid.

Juist om je te onderscheiden van de "reddingsboten zonder bijzondere medische taak" biedt een SOL uitkomst. Een SOL maakt je nog niet een volwaardige water ambulance, maar verwijst naar een wat hoger dan doorsnee medisch niveau. Geen varende operatiekamer, maar wel de nodige kennis en apparatuur voor -vooral in verband met water- de eerste levensreddende handelingen te kunnen verrichten. Fixatie, zuurstof, AED. Dat zijn de drie hoofdpunten waarop wij ons onderscheiden en menen op grond waarvan wij terecht een SOL kunnen voeren.

Wij hebben als een van de weinigen ook de moeite genomen om deze bijzondere mogelijkheden bij de kustwacht bekend te maken zodat dit nu aangevinkt staat bij de bijzonderheden van reddingboot Seeker in het computerprogramma wat de kustwacht gebruikt, een soort GMS zal ik maar zeggen.

Er zijn meer die in deze omstandigheid verkeren en ik vind het de duidelijkheid ten goede komen als ook zij zich onderscheiden (door bv een SOL) als "tussen oplossing" tussen de reddingboten die snel even iemand uit het water halen en naar de kant brengen en de ambulance met hoogstaande ALS zorg niveau.

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #114 Gepost op: 17 mei 2006, 09:04:54
Dit topic was bedoeld om de wettelijke kaders vast te stellen..  Het is hier tot nu toe komen vast te staan dat de SOL niet beschermd is, en bewust niet beschermt is. En dat daartoe ook geen mogelijkheden meer zijn. Ook niet door de NAI of andere organisaties, ook niet door onze wetgever...

De wenselijlkheid en het gebruik daarvan door anderen dan de ambulancedienst word bediscusseerd in een ander topic, en dat is daar speciaal voor gemaakt. Het gebruik van de SOL op boten kunnen we beter daar bespreken.

Het jammer is dat deze vervuiling dit topic minder geschikt maakt om juist alle discussie hier om trent de kop in te drukken, door naar dit Topic te verwijzen. Ik zou graag hier nieuwe inzichten hebben waarom de SOL dan WEL beschermt is en op basis van welke regelgeving..

Dit was de oorspronkelijke doelstelling van dit Topic !!


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #115 Gepost op: 17 mei 2006, 09:09:11
Alleen is het gebruik van de SOL niet beschermd en daar ging de vraagstelling over....  ;)

Maar daar waren we ongeveer 8 pagina's geleden ook al achter. Alleen de Nederlandse WVW omschrijft het symbool en heeft er een marginale invulling aan gegeven, namelijk "het rijden in opdracht van de MKA".

RR (kort en bondig)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #116 Gepost op: 17 mei 2006, 10:56:38
Henk snapt ten minste waar ik heen wil.

Gooien jullie die oogkleppen nu eens af en vraag je zelf eens af hoeveel mensen buiten de HV weten wat die sol inhoud (de meeste weten verkeersborden niet eens de juiste betekenis te geven)
Zoals ik al aangaf heb IK als LEEK nooit geweten wat de SOL betekent, erger misschien nog, dat ding is me op een ambu nooit wezenlijk opgevallen.
Daarom dus geeft ik aan dat ik als LEEK afga op het bekende uiterlijk van een voertuig, voor mij stappen sinterklaas en zwartepiet uit die wagen, het uiterlijk van de wagen vertelt mij 100x meer dan enkel en alleen een SOL (maar goed ik ben een SUL)
Toch denk ik dat je een heel andere discussie krijgt wanneer iedereen door de ogen van een SUL zou kijken en niet door de ogen van een HV.
Pas wanneer je dat doet kun je oordelen welke meerwaarde de SOL heeft en in mijn optiek is die meerwaarde voor het publiek nihil, en dus hoef je hem m.i. niet te beschermen.

@Target... Ikweet niet eens hoe het nieuwe logo eruit ziet maar omdat je dat logo enkel op brandweerwagens ziet denk ik dat het wel meer waarde heeft en daarmee terecht wordt beschermd. Hetzelfde zou m.i. gelden voor het politie logo en wanneer men dan een nieuw soort logo zou ontwerpen wat exlusief voor de medische hulpverlening is bestemd zou je het ook moeten c.q. kunnen beschermen

Je bewering dat een ambulancelogo niet en een brandweerlogo en poltiie logo wel meerwaarde heeft is echt flauwekul en ook nog eens onhoudbaar als je de logica erop los laat. Bij de weg, het ambulance SOL logo is gemiddeld genomen een behoorlijk stuk groter dan de logos van de andere diensten, dat het logo goed zichtbaar is heeft dus een doel; herkenbaarheid. En dat een burger niet snapt waar een esculaap voor staat, tja daar kan ik ook nietveel aan doen, misschien denkt de gemiddelde burger ook wel dat een agent of brandweerman met zijn logo een soort ''gaswacht'' is...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


ltdoka

  • Gast
Reactie #117 Gepost op: 17 mei 2006, 19:09:43
Brandweer en politie logo zijn exlusief voor deze doelgroepen. De SOL is een ander verhaal daar wordt schijnbaar volop mee geSOLt in die optiek hebben de eerste twee logo's dus meerwaarde en de SOL, door toedoen van de HV-ers zelf geen enkele, anders was de SOL evenals andere exlusieve beeldlogo's WEL bescherm geweest.
Door de wild groei van het gebruik van de SOL is het daarmee door de HV zelf geregeld dat jullie SOL niet eens meer beschermd kan worden. Dat ten eerste.

Ten tweede heb ik de SOL nevers uitgemaakt voor een ambulogo, dat jij dat wel doet verduidelijkt het aangegeven feit dat menig hulpverlener alleen door zijn eigen brilletje kijkt praat eens niet zo naar je eigen straatje maar denk eens in het algemeen (het denken als iemand die van buiten de HV komt) mede door de geschetste tunnelvisie binnen de HV krijg je dergelijke vormen van "misbruik" van een bepaald logo, in dit geval de SOL

Ik zal speciaal voor joffry de bedoeling van een logo / symbool nogmaals trachten weer te geven:
- een symbool dient er voor om eenvoudig vast te kunnen stellen waarmee men te maken heeft, dit kan een vorm van hulpverlening zijn maar ook van een automerk (bijvoorbeeld de ster van MB of de C van CORUS) maar even zo makkelijk een stukje technisch vernuft (bijvoorbeeld in 2/3 ventiel in de hydraulijk, in dit geval een ventiel met 2 aansluitingen en 3 standen) daarvoor is een symbool of logo ontworpen. Deze symbolen en logo's zijn exclusief voor een bepaald merk of een bepaald onderdeel. Ingeval van een technisch symbool dient het bijvoorbeeld in een oogopslag aan te geven wat de bedoeling / werking van het component is waarvoor het symbool is ontwikkeld hierdoor geeft het vaak een schematische voorstelling van het component.
Door de wijze waarop en het onderdeel / displine waarvoor het ontworpen is kun je dus eenvoudig herkennen welke eigenschappen je kunt en mag verwachten van datgene wat / diegene die zich achter het symbool verschuilt.

Om die reden is de SOL dus GEEN ambulogo want er kunnen meerdere medische disipline achter de SOL schuil gaan


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #118 Gepost op: 19 mei 2006, 01:14:24
Brandweer en politie logo zijn exlusief voor deze doelgroepen. De SOL is een ander verhaal daar wordt schijnbaar volop mee geSOLt in die optiek hebben de eerste twee logo's dus meerwaarde en de SOL, door toedoen van de HV-ers zelf geen enkele, anders was de SOL evenals andere exlusieve beeldlogo's WEL bescherm geweest.
Door de wild groei van het gebruik van de SOL is het daarmee door de HV zelf geregeld dat jullie SOL niet eens meer beschermd kan worden. Dat ten eerste.

Ten tweede heb ik de SOL nevers uitgemaakt voor een ambulogo, dat jij dat wel doet verduidelijkt het aangegeven feit dat menig hulpverlener alleen door zijn eigen brilletje kijkt praat eens niet zo naar je eigen straatje maar denk eens in het algemeen (het denken als iemand die van buiten de HV komt) mede door de geschetste tunnelvisie binnen de HV krijg je dergelijke vormen van "misbruik" van een bepaald logo, in dit geval de SOL

Ik zal speciaal voor joffry de bedoeling van een logo / symbool nogmaals trachten weer te geven:
- een symbool dient er voor om eenvoudig vast te kunnen stellen waarmee men te maken heeft, dit kan een vorm van hulpverlening zijn maar ook van een automerk (bijvoorbeeld de ster van MB of de C van CORUS) maar even zo makkelijk een stukje technisch vernuft (bijvoorbeeld in 2/3 ventiel in de hydraulijk, in dit geval een ventiel met 2 aansluitingen en 3 standen) daarvoor is een symbool of logo ontworpen. Deze symbolen en logo's zijn exclusief voor een bepaald merk of een bepaald onderdeel. Ingeval van een technisch symbool dient het bijvoorbeeld in een oogopslag aan te geven wat de bedoeling / werking van het component is waarvoor het symbool is ontwikkeld hierdoor geeft het vaak een schematische voorstelling van het component.
Door de wijze waarop en het onderdeel / displine waarvoor het ontworpen is kun je dus eenvoudig herkennen welke eigenschappen je kunt en mag verwachten van datgene wat / diegene die zich achter het symbool verschuilt.

Om die reden is de SOL dus GEEN ambulogo want er kunnen meerdere medische disipline achter de SOL schuil gaan

Bespaar me maar de uitleg over het woord symbool, dat kan ik zelf ook opzoeken als ik dat al zou willen.  ;)

Bij de weg, over tunnelvisie gesproken...menigeen hier dramt zijn zin door met eigen verzonnen logica;  bijv jouw quote: ''Door de wijze waarop en het onderdeel / displine waarvoor het ontworpen is kun je dus eenvoudig herkennen welke eigenschappen je kunt en mag verwachten van datgene wat / diegene die zich achter het symbool verschuilt.
""
Dat gaat ook niet op voor brandweer en politie; verschillende functionarissen aldaar met verschillende bevoegdheden van arrestantenbewaker tot politiecommissaris en van preventiemedewerker tot commandant brandweer, en dat allemaal met hun identieke logo...         zo zie je maar weer, logica is toch n aparte wetenschap. ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


pros

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
    • ambulancecentrum
Reactie #119 Gepost op: 19 mei 2006, 18:39:23
Mensenlief wat een discussie over een internationaal teken.
een SOL wordt internationaal toch erkend en aanvaard als medisch.
Het ene land maakt er meer gebruik van dan het andere, dat is zeker
In Belgie een paarse sol voor kinesitherapeuten een blauwe voor ambulance een groene voor verpleegkundigen en een rode voor artsen

Er zijn veel varianten maar altijd met een "medische" achtergrond
Je kan een patent hebben op een logo met een sol in zoals het rechtse logo van de banner. Hierop hebben wij een patent genomen en dit mag dus niet gewoon gekopieerd worden


Als de slager om de hoek een sol in zijn logo zet ga ik er persoonlijk toch niet van uit dat hij medisch geschoold is
Mag het?
het lijkt me niet logisch, maar wat is er logisch in de hedendaagse maatschappij
en dit is zowel in Nederland als in België het geval
Misschien herhaal ik een aantal dingen, maar na 5 pagina's had ik echt geen zin meer om de discussie verder te lezen.

samengevat
SOL beschermd.
Ik denk wettelijk gezien niet, maar in mijn ervaring wordt het alleen gebruikt in medisch gebonden disciplines zowel in Nederland als in België (en de rest van europa)

greetz

pros