Star of Life , nu wel of niet beschermd

Auteur Topic: Star of Life , nu wel of niet beschermd  (gelezen 56889 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #50 Gepost op: 19 april 2006, 21:08:25
Dat bewijs is er dus niet. Zoals ik al eerder heb aangehaald is de SOL een kenmerk voor hulpverleningsdiensten welke in opdracht rijden/ werken van de Meldkamer Ambulance.

Artikel 1.2.b regeling optische en geluidssignalen
Andere hulpdiensten wordt verder niet omschreven, dus . . . . Of je dus nu in opdracht van de Meldkamer Ambulance ter plaatse gaat met een boot, auto, fiets of step, volgens deze regeling mag je een SOL aan beide zijde van je voertuig plaatsen. Verdere eisen aan het voertuig worden niet gesteld. Ook de Wet ambulancezorg is nogal ruim van opzet.

Artikel 1 derde alinea
Oke de fiets en de step vallen bij deze af, maar ook hier blijft de SOL vrij op te plakken, als men in opdracht van de MKA te werk gaat. Maar ik denk dat de lokale EHBO-vereniging niet opdracht werkt en de reddingsbrigades langs Neerlands strand dat wel doen. Zij hebben immers ook toegang tot C2000 communicatie en worden gealarmeerd via P2000.

Is de SOL dus beschermd? Nee, het is meer een kenmerk voor hulpverleningsdiensten welke op medische gronden rijden. En het verwachtingspatroon is flexibel. Als jij 112 belt en je verwacht dat er een ambu komt, omdat je mogelijk je been breekt, verwacht je dan een motor om te kijken of je je been echt gebroken hebt? Nee, maar ook deze motor voert de SOL ter kennis geving dat hij/ zij onder opdracht van de MKA ter plaatse gaat.

RR (Dit is uitsluitend een verkeerstechnische uitleg)
Als jeteksten goed leest ligt er enige bescherming op de SOL,je mag em immers alleen maar voeren als je in OPDRACHT van het MKA rijdt.Dus iedere andere mag dat ding niet voeren,of zie ik nu iets over het hoofd  ???

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #51 Gepost op: 19 april 2006, 21:52:59
Een koe is een beest met 4 poten, maar niet elk beest met 4 poten is koe..

Een SOL is verplicht voor een aantal type voertuigen, dat wil niet zeggen dat een SOL uitsluitend gebruikt mag worden door die voertuigen..  Een SOL is verplicht voor ambulances, of voertuigen ter medische assistentie.. Dat is zeker verplicht voor voertuigen die rijden voor de MKA, maar daarmee niet uitgesloten voor andere voertuigen ter medische assistentie.

Zoals je kan lezen is de SOL niet meer beschermt..  Echter om helder te zijn.  Er rijden diverse ambulances in nederland, die niet in opdracht rijden van een MKA of RAV maar wel de vergunning hebben en zelfs conform de wegenverkeersregelement verplicht zijn een SOL te dragen.

De redenering geld wel de ene kant om, maar dus niet de andere kant om..

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #52 Gepost op: 19 april 2006, 21:56:14
Een koe is een beest met 4 poten, maar niet elk beest met 4 poten is koe..

Tjeempie,er gaat een wereld voor me open  :o ;D ;D
Maar je verhaal is duidelijk  ;)

7194

• Senior gebruiker
Reactie #53 Gepost op: 19 april 2006, 22:02:00
Je kan de vraag ook andersom stellen. Waarom zou iemand een SOL willen voeren? Ik bedoel maar, wees eens creatief en verzin een leuk logo?

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #54 Gepost op: 19 april 2006, 22:15:53
Je zou je ook kunen afvragen.......
wat doet de aesculaap in die ster..... 8)
die staat toch alleen voor geneeskunde? (lees: artsen, maar wordt ook door jan en alleman gebruikt)

Het woord esculaap verwijst naar de Griekse god van de geneeskunde, Asklepios (Latijn: Aesculapius).
De slang staat in de esculaap symbool voor de genezing, omdat dit dier zijn huid kan afwerpen, hetgeen staat voor herboren worden en genezing.
;)

zo kunnen we wel even door gaan denk ;)

Trophy

• Forum gebruiker
  • keep the rubberside down
Reactie #55 Gepost op: 19 april 2006, 22:19:33
Rescue Ranger,even over de motorambulance (of auto): deze rijd voor de ambulance uit om alvast hulp te verlenen. Bovendien is deze Rapid Responder een wezenlijk onderdeel van de ambulancehulpverlening en valt dientengevolge onder de werkingssfeer van de ambulance wetgeving.

Betreffende  het rijden met OGS: er staat duidelijk geschreven “overige voertuigen die zich in opdracht van de Centrale Post Ambulancevervoer als bedoeld in de Wet Ambulancevervoer”,
Dat betekend in principe een geel gekleurd voertuig met ambulance kenmerken, er zijn wel degelijk eisen omschreven waaraan het voertuig dient te voldoen.
En zo vult een ieder het naar eigen visie in, maar er moet eens echt worden gelezen wat er in de wettekst staat.

Betreffende de SOL is al veel geschreven. Ondanks dat er personen zijn die vinden dat het een teken moet zijn voor hulpverlening in het algemeen, is het voorbehouden aan ambulancehulpverleners of daaraan gelieerden.
EHBO verenigingen hebben hun eigen logo’s, evenals het rode kruis. Als het slachtoffer deze logo’s in beeld krijgt weet men ook wat men kan verwachten.
Wat dat betreft ben ik het met Ger@rd eens: waarom niet een eigen logo ontwerpen.
In de VS is het gebruik van de SOL voorbehouden . “Who may use the "Star of Life" symbol? NHTSA has exclusive rights to monitor its use throughout the United States. Its use on emergency medical vehicles certifies that such vehicles meet the U.S.Department of Transportation standards and certify that the emergency medical care personnel who use it have been trained to meet these standards.”
Eventuele uitzonderingen worden beschreven (administratief personeel, als identificatie van materiaal, mits bij een gecertificeerde ambulancedienst behorende). En zo zou het in Nederland ook moeten zijn. Als we kijken naar de symboliek van de SOL, dan blijkt dat veel zich van dit embleem bedienende bedrijven dit niet waar kunnen maken, met name “Care in Transit” en  “Transfer to Definitive Care”. Bovendien verwijst de esculaap naar medisch ingrijpen, ook al iets wat een gemiddeld EHBO bedrijf niet doet.

Het verhaal SOL is nog lang niet ten einde. Ditzelfde probleem speelt ook over de landsgrenzen bij onze buren. Wie mag nu wel en wie mag niet gebruik maken van de SOL?

In een eerdere posting heb ik al eens aangegeven dat er een octrooi op is aangevraagd. Er wordt wat dat betreft enigszins moeite gedaan om dit beeldmerk te beschermen. En dat is terecht. Of er nu een ambulance voor komt rijden of een motor, de SOL staat voor een bepaald kwaliteit niveau, dat door een ambulancedienst geleverd kan worden.

Dat Peter geen argumenten ziet om het logo te beschermen is inherent aan zijn visie. Ik denk dat velen het wel met hem eens zullen zijn. Maar vreest niet. Er wordt aan gewerkt. Er zal een uitspraak op deze prangende vraag komen.
Dus dat proefproces kan even wachten. Misschien later?
VSAZ ambulancezorg

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #56 Gepost op: 19 april 2006, 22:21:18
Je kan de vraag ook andersom stellen. Waarom zou iemand een SOL willen voeren? Ik bedoel maar, wees eens creatief en verzin een leuk logo?

Een van de redenen kan zijn, dat internationale richtlijnen van bijvoorbeeld motorcross of auto sport organisaties dat verplicht stellen ?  Een andere reden kan zijn dat er een relevantie is met de  doelstellingen van de organisatie die daar voor kiest ?
Vaak zie je dan een logo waarin een versie van de SOL is in verwerkt.
Misschien zijn er nog wel tig redenen te vinden..  Maar de essentie van de vraag is dat of dit strafbaar, buiten de wet of andere regeling is...  En er zijn nog steeds mensen die hier van overtuigd zijn.. !! Echter dit niet kunnen aantonen !!

En dat is meestal gebasseerd op de klok en klepel, maar dat is nog al hardnekkig..

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #57 Gepost op: 19 april 2006, 22:30:15
Betreffende de SOL is al veel geschreven. Ondanks dat er personen zijn die vinden dat het een teken moet zijn voor hulpverlening in het algemeen, is het voorbehouden aan ambulancehulpverleners of daaraan gelieerden.
 Waar staat dit  ? Voorbehouden door wie ? Wie is de licentie houder ?

In de VS is het gebruik van de SOL voorbehouden . “Who may use the "Star of Life" symbol? NHTSA has exclusive rights to monitor its use throughout the United States. Its use on emergency medical vehicles certifies that such vehicles meet the U.S.Department of Transportation standards and certify that the emergency medical care personnel who use it have been trained to meet these standards.”
Eventuele uitzonderingen worden beschreven (administratief personeel, als identificatie van materiaal, mits bij een gecertificeerde ambulancedienst behorende).
 Dit was de regeling VOOR 1998 !!!

In een eerdere posting heb ik al eens aangegeven dat er een octrooi op is aangevraagd. Er wordt wat dat betreft enigszins moeite gedaan om dit beeldmerk te beschermen.
 Er bestaan geen octrooien op beeldmerken, Welke organisatie is daar mee bezig..

Verder is mijn mening niet relevant in deze, Het gaat om waar staat in nu actuele regeling dat de SOL beschermt is voor bepaalde doelgroep, en welke doelgroep is dat dan..  Bron, wetteksten, adres van merkenbureau, of licentie houder.. !!

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #58 Gepost op: 19 april 2006, 22:36:59
Volgens mij heeft Rescue inderdaad een punt.

Als het nergens vast ligt in wettekst, octrooien, beeldmerken, enz (wat je aan 'wetten' kunt verzinnen) is het dus niet beschermt en mag ik het ook op mijn privé-auto plakken!

Waarom zou anders de striping van de ambu, pol en brw vast gelegd zijn als beeldmerk.....  ;) ;)

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #59 Gepost op: 19 april 2006, 22:46:06
De slang staat in de esculaap symbool voor de genezing, omdat dit dier zijn huid kan afwerpen, hetgeen staat voor herboren worden en genezing.

Of het verhaal uit het bijbelboek Exodus waarin het volk Israël als straf op hun ongehoorzaamheid gebeten werd door giftige slangen.
Mozes moest toen een koperen slang maken en die op een stok zetten.
Door een blik op de koperen slang werd gebeten Israëlieten genezen.