Rescue Ranger,even over de motorambulance (of auto): deze rijd voor de ambulance uit om alvast hulp te verlenen. Bovendien is deze Rapid Responder een wezenlijk onderdeel van de ambulancehulpverlening en valt dientengevolge onder de werkingssfeer van de ambulance wetgeving.
Betreffende het rijden met OGS: er staat duidelijk geschreven “overige voertuigen die zich in opdracht van de Centrale Post Ambulancevervoer als bedoeld in de Wet Ambulancevervoer”,
Dat betekend in principe een geel gekleurd voertuig met ambulance kenmerken, er zijn wel degelijk eisen omschreven waaraan het voertuig dient te voldoen.
En zo vult een ieder het naar eigen visie in, maar er moet eens echt worden gelezen wat er in de wettekst staat.
Betreffende de SOL is al veel geschreven. Ondanks dat er personen zijn die vinden dat het een teken moet zijn voor hulpverlening in het algemeen, is het voorbehouden aan ambulancehulpverleners of daaraan gelieerden.
EHBO verenigingen hebben hun eigen logo’s, evenals het rode kruis. Als het slachtoffer deze logo’s in beeld krijgt weet men ook wat men kan verwachten.
Wat dat betreft ben ik het met Ger@rd eens: waarom niet een eigen logo ontwerpen.
In de VS is het gebruik van de SOL voorbehouden . “Who may use the "Star of Life" symbol? NHTSA has exclusive rights to monitor its use throughout the United States. Its use on emergency medical vehicles certifies that such vehicles meet the U.S.Department of Transportation standards and certify that the emergency medical care personnel who use it have been trained to meet these standards.”
Eventuele uitzonderingen worden beschreven (administratief personeel, als identificatie van materiaal, mits bij een gecertificeerde ambulancedienst behorende). En zo zou het in Nederland ook moeten zijn. Als we kijken naar de symboliek van de SOL, dan blijkt dat veel zich van dit embleem bedienende bedrijven dit niet waar kunnen maken, met name “Care in Transit” en “Transfer to Definitive Care”. Bovendien verwijst de esculaap naar medisch ingrijpen, ook al iets wat een gemiddeld EHBO bedrijf niet doet.
Het verhaal SOL is nog lang niet ten einde. Ditzelfde probleem speelt ook over de landsgrenzen bij onze buren. Wie mag nu wel en wie mag niet gebruik maken van de SOL?
In een eerdere posting heb ik al eens aangegeven dat er een octrooi op is aangevraagd. Er wordt wat dat betreft enigszins moeite gedaan om dit beeldmerk te beschermen. En dat is terecht. Of er nu een ambulance voor komt rijden of een motor, de SOL staat voor een bepaald kwaliteit niveau, dat door een ambulancedienst geleverd kan worden.
Dat Peter geen argumenten ziet om het logo te beschermen is inherent aan zijn visie. Ik denk dat velen het wel met hem eens zullen zijn. Maar vreest niet. Er wordt aan gewerkt. Er zal een uitspraak op deze prangende vraag komen.
Dus dat proefproces kan even wachten. Misschien later?