Brandpreventie nieuwtjes

Auteur Topic: Brandpreventie nieuwtjes  (gelezen 390004 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #310 Gepost op: 20 februari 2008, 20:00:02
http://www.nhd.nl/nieuws/stadstreek/denhelder/article3154919.ece?secId=529

City House moet snel brandtrap plaatsen

Gepubliceerd op 20 februari 2008, 14:22
Laatst bijgewerkt op 20 februari 2008, 14:23
den helder -

City House, het complex aan de rotonde bij de watertoren, moet snel een brandtrap plaatsen. Blijft eigenaar Huib Broeke in gebreke, dan kan hij van de gemeente dwangsommen tegemoet zien.


De gemeente heeft het imposante gebouw al zo'n anderhalf jaar op de korrel als het om brandveiligheid gaat. Eind 2006 ontdekt Den Helder dat enkele brandpreventieve maatregelen niet genomen waren. Het betrof onder meer het impregneren van gordijnen, versieringen en kunstplanten. Bij een tweede bezoek bleken de meeste knelpunten opgelost. Alleen ontbrak er een brandtrap vanaf de verdiepingen.

Die moest er uiterlijk op 1 juni 2007 zijn. Kortgeleden bleek de trap er nog steeds niet te zijn. Vandaar dat de gemeente nu heeft besloten om Broeke dwingender aan te schrijven en zijn zaken snel te regelen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #311 Gepost op: 29 februari 2008, 17:56:51
http://www.enschede.tctubantia.nl/231853/munsterhuis_niet_brandveilig

geplaatst: 29-2-2008, 06:58 door TCTubantia
Munsterhuis niet brandveilig
HENGELO/ENSCHEDE - Noodmaatregelen bij verhuizing sportwagens Enschede naar Hengelo.

De fotograaf van de krant was al besteld. Want het zou een spectaculair gezicht worden: een stoet bontgekleurde Italiaanse sportwagens die in colonne van Enschede naar Hengelo zou rijden. Maar de geplande verhuizing van Munsterhuis Sportscars naar de nieuwe vestiging aan de Goudstraat is even uitgesteld. Want de brandveiligheid van het nieuwe pand aan de Goudstraat is niet in orde. De sprinklerinstallatie bijvoorbeeld en alle brandwerende deuren zijn ook nog niet gemonteerd. Eerder waren er al problemen met het ontbreken van een brandwerende coating op een deel van de staalconstructie van het pand. Dat de verhuizing van Munsterhuis vertraging oploopt door problemen met de brandveiligheid is extra wrang. In oktober 2004 brandde het oude pand van Munsterhuis Sportscars aan de Goudstraat in Hengelo tot de grond af. Daarbij gingen tientallen exclusieve auto's verloren. De schade liep in de miljoenen. Het is donderdag een komen en gaan van bouwvakkers bij de nieuwbouw in Hengelo. Overal in en rond het pand wordt koortsachtig gewerkt. Eigenaren Frans en Jochen Munsterhuis schitteren door afwezigheid: ze zijn een paar dagen skiën, meldt een medewerker. De bouwvakkers lopen flink achter op schema. Eigenlijk had het pand al een maand geleden moeten zijn opgeleverd. Munsterhuis had begin deze maand al willen verhuizen naar het nieuwe pand. De huur van het pand aan de Westerval in Enschede is per 1 maart opgezegd. Het pand is inmiddels leeg. Op 1 april opent in het oude pand van Munsterhuis in Enschede Divoza Horseworld, een speciaalzaak op het gebied van paardensport. Alle exclusieve sportwagens van Munsterhuis zijn inmiddels overgebracht naar een tijdelijke - geheime - locatie. De gemeente voert vandaag een nieuwe controle uit in het pand. "Maar er zijn best veel dingen nog niet in orde", aldus een woordvoerster van de gemeente.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #312 Gepost op: 1 maart 2008, 16:37:48
http://www.pzc.nl/regio/zeeland/2731725/Vergunningen-evenementen.ece

Vergunningen evenementen

donderdag 28 februari 2008 | 17:22

WISSENKERKE - Burgemeester Van der Zaag van Goes voelt er weinig voor adviesvragen aan de politie over 'publieksevenementen', voortaan ook standaard bij de Veiligheidsregio Zeeland neer te leggen.
De VRZ blijft nu verstoken van die informatie, terwijl volgens directeur Captijn ook bij andere disciplines (brandweer, meldkamer, geneeskundige hulp en coördinerend gemeentesecretaris) behoefte bestaat daar naar te kijken. De politie mag de gegevens uit het oogpunt van privacy niet doorgeven, aldus Captijn. "Uiterst merkwaardig", vindt Van der Zaag. "Het gaat toch om publieke manifestaties." En wanneer de gemeente dat nodig acht, worden brandweer en andere instanties toch al om een oordeel gevraagd, voerde de Goese burgemeester vandaag aan in de vergadering van het algemeen bestuur in Wissenkerke. Hij is bang dat de Veiligheidsregio op deze manier de bureaucratie in handen werkt. Waarnemend burgemeester Dijkstra van Vlissingen, ziet het probleem niet. Volgens hem is er niets makkelijkers dan aan het begin van het jaar een lijst met alle bekende evenementen naar één centraal adres te sturen, met het verzoek waar nodig van advies te voorzien in relatie tot de veiligheid. Omdat verder geen van de andere burgemeesters bezwaar maakte, ging ook Van der Zaag uiteindelijk akkoord met het voorstel.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #313 Gepost op: 3 maart 2008, 18:16:44
http://engineeringnow.nl/redactie/redactie_detail.asp?iNID=12990

VROM pakt bouwproducten zonder CE-markering aan

3 maart 2008 - 15:21 / bouw & architectuur
De inspectie van het ministerie van VROM heeft voor het eerst een last onder dwangsom opgelegd aan twee Nederlandse bedrijven die de regels voor de verplichte CE-markering van bouwproducten overtreden.

De CE-markering geeft aan dat een bouwproduct volgens Europese productspecificaties is getest en voldoet aan de fundamentele voorschriften van de Richtlijn Bouwproducten met betrekking tot sterkte en stabiliteit, brandveiligheid, hygiëne, gezondheid en milieu, geluidhinder, energiebesparing en warmtebehoud. Overal in Europa gelden dezelfde testmethoden. Sinds oktober 2002 is het verboden bepaalde bouwproducten op de markt te brengen die niet zijn voorzien van een CE-markering.

De zaak tegen de twee bedrijven, die volgens de VROM-inspectie producten zonder CE-markering op de markt brengen, is aangezwengeld door Nophadrain BV, fabrikant van dakbegroeiingssystemen uit Kerkrade. ,,Ik heb anderhalf jaar geleden al verzocht om onderzoek en handhaving, maar nu treedt de VROM-inspectie pas op. Het belang van deze stap is dat de overheid nu eindelijk, ruim 5 jaar na de verplichting tot CE-markering, optreedt tegen bedrijven die producten op de markt brengen die volgens Europese regelgeving voorzien moeten zijn van een CE-markering", legt directeur mr. S. Droog uit.

De VROM-inspectie pleit sinds 2004 voor het zelfreinigend vermogen van de bedrijfstak en roept het bedrijfsleven op actief op zoek te gaan naar vermeende freeriders in hun branche. Zij kunnen signalen over het onjuist vermelden of het ontbreken van CE-markeringen melden bij de VROM-inspectie.

De inspectie heeft twee bedrijven die dakbegroeiingssystemen leveren een last onder dwangsom opgelegd omdat zij sinds 1 oktober 2002 producten op de markt brengen die niet zijn voorzien van CE-markering. De bedrijven hebben steeds weersproken dat een CE-markering nodig is voor hun producten. De VROM-inspectie ziet dit anders en heeft herhaaldelijk verzocht om de markering. De bedrijven bleven weigerachtig.

Wanneer de bedrijven hun producten zonder CE-markering op de markt blijven brengen, overtreden ze artikel 1.8 van het Bouwbesluit en riskeren ze een boete van 4.000 euro per product per week, met een maximum van 52.000 euro. Volgens VROM kunnen de bedrijven alleen onder de dwangsom uit komen door de handel te stoppen of te zorgen voor een volledige certificering.

Bron: ANP


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #315 Gepost op: 5 maart 2008, 20:55:27
http://www.blikopnieuws.nl/bericht/70674

Brandblusalarm op het Binnenhof

Den Haag - De Brandwonden stichting heeft woensdag 5 maart aan de leden van de Tweede Kamer een aantal brandblussers overhandigd waarvan één op de drie niet werkt. De parlementariërs, waaronder bijna alle woordvoerders 'brandveiligheid', testten hun blusser tijdens een professionele training.

Met de actie wil de stichting aandacht vragen voor het gevaar dat er volgens haar in schuilt als de motie inzake de controle op brandblussers door minister Vogelaar wordt uitgevoerd. Een meerderheid in de Tweede Kamer heeft minister Vogelaar verzocht haar beleid te wijzigen en de controle op brandblussers te halveren.

Meer defecte brandblussers
Het directe effect van deze motie is volgens de Brandwonden stichting dat éénderde van de brandblussers na 2 jaar defecten zal gaan vertonen en dat daarmee een levensgevaarlijke situatie van schijnveiligheid zal ontstaan voor burgers en werknemers.

‘Controle op brandveiligheid in gevaar’
‘Met verbijstering constateren wij dat de politiek weer met twee maten meet’, stelt de Brandwonden Stichting. ‘Als gevolg van de brand in het cellencomplex op Schiphol leveren in september 2006 de bewindslieden Dekker (VROM) en Donner (Justitie) hun portefeuille in, omdat zij volgens de Tweede Kamer de controle op brandveiligheid niet serieus genoeg hebben genomen’.

’Nu maakt de Tweede Kamer zich schuldig aan dezelfde fout. De Tweede Kamer zal toch niet de verantwoordelijkheid willen dragen dat men in een noodsituatie naar een niet werkende brandblusser grijpt... met alle vreselijke gevolgen van dien? En dit alles in een poging om de schijn te wekken daadkrachtig op te treden waar het gaat om administratieve lastenverlichting’, zegt de stichting.

‘Een poging overigens die aantoonbaar de lasten en risico's voor ondernemers verhoogt in plaats van verlaagt: Eén gemiddelde grote bedrijfsbrand geeft al ruim 3,7 miljoen euro schade. En daarbij is niet eens het persoonlijke leed, zowel lichamelijk als psychisch, van ondernemers en werknemers meegerekend’, meent de stichting.

In de aanloop naar dit besluit heeft de Brandwonden Stichting herhaalde malen haar mening aan de betrokken politici duidelijk gemaakt. ‘Helaas blijkt de druk van ondernemers om de administratieve lasten te verlichten groter dan het beschermen van de veiligheid van werknemers’.

‘Als er nu niet wordt ingegrepen, dan zullen er bij een volgende ramp weer rapporten verschijnen van zware onderzoekscommissies die constateren dat de regelgeving en de handhaving wederom tekort hebben geschoten. En op de bodem van de put vindt men dan... het verdronken veiligheidskalf!’, aldus de Br


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #316 Gepost op: 5 maart 2008, 21:16:51
http://www.vng.nl/eCache/DEF/76/292.html

VNG herziet model brandbeveiligingsverordening

Deze pagina toevoegen aan Mijn Favorieten
03.03.2008

Er is veel vraag naar een actuele brandbeveiligingsverordening. Medio 2008 komt de VNG met een herzien model. Het tijdstip van publicatie hangt af van de exacte inwerkingtredingsdatum van het Gebruiksbesluit brandveiligheid bouwwerken. Naar verwachting gebeurt dat na 1 augustus.

Wat is de rol van gemeenteraad en college?

    * Volgens de Brandweerwet stelt de raad regels vast in de brandbeveiligingsverordening, voorzover daarin niet via de Woningwet of andere wet is voorzien.
    * Het college zorgt voor de uitvoering van de regels uit de brandbeveiligingsverordening. Die opdracht werkt het college uit in de modelverordening 'Brandveiligheid en hulpverlening.

Een uitgebreide toelichting over de brandbeveiligingsverordening vindt u in onderstaand informatieblad.

Meer informatie

    * Informatieblad (VNG, 25 februari 2008) http://www.vng.nl/Documenten/Extranet/Fei/Brandbeveiligingsverordening.pdf


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #317 Gepost op: 5 maart 2008, 21:30:25
http://www.nu.nl/news/1465661/30/'Brandweer_betrekken_bij_nieuwbouwplannen'.html

'Brandweer betrekken bij nieuwbouwplannen'
Uitgegeven: 5 maart 2008 20:03
Laatst gewijzigd: 5 maart 2008 20:05

HILVERSUM - De brandweer wil al bij de beginfase van grootschalige nieuwbouwwijken en infrastructurele werken worden betrokken. Nu mag de brandweer vaak pas na afloop advies geven.
Philip de Fretes

Dat is te laat, brengt extra risico's en extra kosten met zich mee, zei Caroline van de Wiel, voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Brandweerzorg en Rampenbestrijding (NVBR) woensdag in EénVandaag.

Natuurlijke partner

Van de Wiel zei dat de brandweer bij grote ruimtelijke plannen vanaf de beginfase een natuurlijke partner moet zijn.

"Op dit moment moeten we het nog aan de achterkant bevechten. Daarnaast zitten we vaak helemaal om de tafel en worden we als te lastig gezien."

NIFV

Het Nederlands Instituut Fysieke Veiligheid (NIFV) NIBRA sluit zich aan bij het pleidooi van de NVBR. Brandpreventiedeskundige René Hagen (NIFV): "We proberen erbij om de tafel te komen. Dat is al heel lastig want dat gebeurt op uitnodiging."

"En als je al om de tafel zit, dan moet je zorgen dat je daar blijft. We kunnen het helaas niet wettelijk afdwingen dat onze adviezen worden opgevolgd. Dat zou wel logisch zijn."

IJburg

Als voorbeeld waar het niet goed is gegaan noemde Hagen de Amsterdamse nieuwbouwwijk IJburg. "We bouwen kunstmatige eilanden, ook rond Amsterdam, waar onvoldoende wegen zijn om in een noodgeval de boel goed te kunnen ontsluiten."

"Kijk naar de wijk IJburg, daar is slechts één toegangsweg. Dat is in normale omstandigheden goed. Maar kom je in rampomstandigheden, bijvoorbeeld bij grote explosies, dan kun je grote problemen krijgen."

Koepelorganisatie

De koepelorganisatie van de bouwbedrijven, Bouwend Nederland, voelt zich niet hoofdverantwoordelijk voor het betrekken van de brandweer bij nieuwbouwprojecten.

"Die verantwoordelijkheid ligt bij de opdrachtgevers als gemeenten en de overheid", aldus Karin van Willigen, directeur Economie van Bouwend Nederland.

Desondanks zegt Bouwend Nederland aan een nationaal plan te werken waarbij de brandweer in een veel vroeger stadium bij de bouw betrokken wordt.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #318 Gepost op: 5 maart 2008, 21:34:45
http://www.minvws.nl/kamerstukken/lz/2008/antwoorden-op-de-vragen-van-het-kamerlid-agema-pvv-over-een-dodelijk-slachtoffer-bij-een-brand-in-een-verzorgingshuis.asp?rss

Antwoorden op de vragen van het Kamerlid Agema (PVV) over een dodelijk slachtoffer bij een brand in een verzorgingshuis

Kamerstuk, 5 maart 2008

De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG

5 maart 2008

DLZ-K-U-2832597

Antwoorden van staatssecretaris Bussemaker op de vragen van het Kamerlid Agema (PVV) over een dodelijk slachtoffer bij een brand in een verzorgingshuis.
(2070811380)

Vraag 1.
Bent u bekend met het bericht “Dode bij brand in Limburgs tehuis”?

Antwoord 1.
Ja.

Vraag 2.
Deelt u de mening dat het slecht gesteld is met de brandveiligheid in verzorgingshuizen? Klopt het dat de brandveiligheid ook in genoemd huis te wijten is aan onvoldoende naleven van de brandveiligheid?

Antwoord 2.
Mij is bekend dat in de zorg en dus ook in de verzorgingshuizen nog verbeteringen mogelijk zijn wat de brandveiligheid betreft. In mijn brief van 5 april 2007 (TK 2006-2007, 26956, nr. 48) heb ik u dat gemeld. Ook heb ik u gemeld wat ik daar aan ga doen. Mijn bijdrage richt zich vooral op het vergroten van het brandveiligheidsbewustzijn van de gebouwen-eigenaren en de gebruikers daarvan en het laten ontwikkelen van pasklare instrumenten die instellingen kunnen gebruiken om de brandveiligheid te vergroten. Over deze vervolgstappen heb ik de Tweede Kamer onlangs bericht (TK 2007-2008, 26956, nr. 53).

Met betrekking tot de brand in het betreffende verzorgingshuis bestaat er tot nu toe geen enkele aanleiding om te veronderstellen dat deze brand te wijten is aan het onvoldoende naleven door de instelling van de brandveiligheideisen. De betrokken brandweer heeft meteen na de brand verklaard dat de nu getroffen instelling wel brandveilig is. Ook uit het onderzoek van de recherche zijn geen bijzonderheden naar voren gekomen. De instelling zal binnenkort nog rapporteren aan de Inspectie voor de Gezondheidszorg over de gang van zaken rond deze brand. Indien daar aanleiding toe is kan de inspectie op basis van dat rapport nog nader onderzoek verrichten.

Vraag 3.
Hoeveel zorginstellingen voldoen onvoldoende aan de eisen met betrekking tot de brandveiligheid?

Antwoord 3.
De brand(on)veiligheid in zorginstellingen laat een divers beeld zien. Naast instellingen die er serieus werk van maken en waar de brandveiligheid op orde is, zijn er ook instellingen bij wie dat minder het geval is. Vooral de organisatie van de brandveiligheid en de hulpverlening moet beter. Dit blijkt uit een door mij gevraagde risico-inventarisatie. Deze risico-inventarisatie is gebaseerd op een steekproef bij een beperkt aantal instellingen (65).
Uit deze quick-scan blijkt dat circa 30% van de onderzochte instellingen niet voldoet aan de eisen voor brandveiligheid. De onderzoekers waarschuwen in deze rapportage wel voor het feit dat de steekproef te klein is om op basis daarvan harde conclusies ten aanzien van alle zorginstellingen te trekken. Het precieze aantal zorginstellingen dat niet voldoet aan de eisen met betrekking tot de brandveiligheid is mij daarom niet bekend.

Vraag 4.
Hoe gaat u ervoor zorgen dat alle zorginstellingen voldoende brandveilig zijn, en op welke concrete en af te rekenen doelen hieromtrent bent u als coördinerend bewindspersoon ouderenbeleid af te rekenen en op welke termijn?

Antwoord 4.
De primaire verantwoordelijkheid voor het verbeteren van de brandveiligheid in de zorg ligt bij het bestuur van de instelling. Mijn ambtsvoorganger heeft daarom op 21 december 2006 een circulaire uitgebracht aan de voorzitters van de Raden van Toezicht en Raden van Bestuur van (jeugd)zorginstelling en schippersinternaten waarin expliciet is aangegeven, dat de zorgaanbieder primair verantwoordelijk is voor een brandveilig gebruik van zijn voorziening(en) en voor de veiligheid van de bij hem in zorg zijnde cliënten en geacht wordt hiervoor adequate maatregelen te treffen.
Wat betreft het naleven van de bouw- en gebruikersvoorschriften hebben de gemeenten een toezichthoudende rol. De Vrom-Inspectie ziet (als tweede lijn) weer toe op de gemeenten. Voor het ander aspect, het hebben van een adequate bedrijfshulpverlening, heeft de Arbeidsinspectie een toezichthoudende rol.

Hoewel ik niet direct verantwoordelijk ben vind ik een brandveilige omgeving in de zorg erg belangrijk. Daarom zal ik in samenhang met het actieprogramma Brandveiligheid (TK 2006-2007, 26956, nr. 46) van de ministeries van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties en van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer de zorginstellingen zoveel mogelijk ondersteunen bij de invulling van deze verantwoordelijkheid.
Mijn bijdrage richt zich dan vooral op het vergroten van het brandveiligheidsbewustzijn van de gebouweneigenaren en de gebruikers daarvan en het laten ontwikkelen van pasklare instrumenten die de instellingen kunnen gebruiken om hun brandveiligheid te vergroten.
Over deze vervolgstappen heb ik de Tweede Kamer onlangs bericht (TK 2007-2008, 26956, nr. 53).

Op een later moment zal ik een vervolgmonitor laten opstellen om zicht te houden op de situatie rond brandveiligheid in de zorginstellingen. Op basis hiervan kan ik besluiten of extra vervolgactiviteiten noodzakelijk zijn.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #319 Gepost op: 6 maart 2008, 17:32:51
http://www.deondernemer.nl/artikel/310232/Sluiting_dreigt_voor_Smitweld

Sluiting dreigt voor Smitweld
donderdag, 06 mar 2008 09:40 | Door: de Gelderlander

NIJMEGEN - Als Lincoln Smitweld niet binnen twaalf weken extra maatregelen treft om de brandveiligheid binnen het bedrijf te verbeteren, dan dreigt in het uiterste geval sluiting van het bedrijf.

Dat heeft burgemeester Thom de Graaf gisteren per brief aan de leiding van de onderneming aan de Nieuwe Dukenburgseweg gemeld. Vooralsnog dreigt de burgemeester met een dwangsom. Voor elke week dat maatregelen uitblijven, wordt een boete opgelegd. Maximaal kan deze dwangsom oplopen tot 78.000 euro.

Het metaalbedrijf (circa 220 werknemers) is producent van lasapparatuur en -benodigdheden zoals laselektrodes en lasdraad. Er wordt gewerkt met licht ontvlambare stoffen. Toch ontbreekt volgens de brandweer in diverse complexen een brandmeldsysteem en een ontruimingsinstallatie. Bovendien is de vluchtroute niet overal goed aangegeven. Die moet, zo eist de burgemeester, binnen zes weken in orde zijn.

Ook is het de brandweer niet duidelijk hoe het zit met de brandcompartimentering in de gebouwen. Daardoor bestaat onduidelijkheid over het gevaar van doorslaan van een brand. Het bedrijf houdt verder geen logboek bij van de historie van de wel aanwezige brandbeveiligingsvoorzieningen. Hierdoor weet de brandweer niet of het onderhoud voldoende is.

De brandweer is al anderhalf jaar met Smitweld in gesprek over het verbeteren van de brandveiligheid Bij diverse inspecties zijn onvolkomenheden geconstateerd. Slechts in een enkel geval heeft het bedrijf vervolgens actie ondernomen. De leiding heeft diverse malen bezwaar gemaakt tegen de eisen.

Volgens een woordvoerder - de directie zit in het buitenland - zal Smitweld wel degelijk gehoor geven aan de eisen. "Veiligheid heeft bij ons prioriteit. We zijn het echter niet op alle punten met de brandweer eens. We interpreteren de regels soms anders." Hij ontkent dat er geen budgetten zijn voor maatregelen, zoals eerder tegenover de brandweer is verklaard.