Casus van de maand Mei door Rader

Auteur Topic: Casus van de maand Mei door Rader  (gelezen 36072 keer)

0 gebruikers (en 20 gasten bekijken dit topic.

brw arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,131
  • one misson one goal
Reactie #20 Gepost op: 4 mei 2006, 00:16:38
ik zou toch kiezen voor de ghor omdat die meer hebben met grootschalige dingen. verdere vragen zijn misschien: stroming van het kanaal, plaats voor publiek, afvoer van eventuele slachtoffers goede route's die je open kunt houden ook als er iets gebeurd.
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt


Dragonfly

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 50
Reactie #21 Gepost op: 4 mei 2006, 12:32:23
Ter voorbereiding van zo'n bijeenkomst kan er wellicht ook nog informatie opgevraagd worden bij de zwembond (kweenie hoe die precies heet). Er worden toch ook regelmatig wedstrijden gehouden in open water en volgens mij had NL daar tot vorig jaar een hele goede bij (Edith van Dijk). Dus daar moet beslist een hoop ervaring en info zitten.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #22 Gepost op: 4 mei 2006, 14:42:02
Nu de vragen aan jullie:
# Is de lijst met genodigden compleet?
# Wadkoop heeft een reddingsbrigade, maar die beschikt niet over een boot. Zij doen veel werk in zwembad.


De KNBRD/RedNed heeft denk ik expertise op dit gebied. Misschien handig om daar iemand van uit te nodigen?
Als de reddingsbrigade een bootje nodig heeft, kunnen ze daarvoor geloof ik aankloppen bij de bond (KNBRD dus werderom). Evt. kan je ook reddingsbrigademensen op bootjes van de brandweer / politie / waterbeheerder plaatsen.

Afgevaardigden van de reddingsbrigade dus zeker uitnodigen, vanwege hun werk in het zwembad kunnen ze misschien ook nog adviseren voor de te stellen vaardigheidseisen.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


snowbully

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 52
  • Daar is van Lunteren.....
Reactie #23 Gepost op: 4 mei 2006, 16:57:10
voor de casu maakt het niet uit maar...
die ambtenaar is een ZIJ  en ze heet Judith  ;)

Ik dacht dat ze anders heet?  ;)

bij deze de aanbieding van de duikers uit de gemeente Reeugraven om te assisteren
(zolang we ze nog hebben  >:(  ) (uit de nabij gelegen grotere gemeente G. zullen ze wel niet mogen komen van SAVE)
bijvoorbeeld om de waterbodem van de locatie, waar de mensen te water gaan, op te schonen van scherpe voorwerpen
oh ja..
we nemen onze eigen boot mee (die blijft)
dus we kunnen ook meevaren tijdens het evenement

Bedankt voor het aanbod! De grote gemeente A, naast Wadkoop wil wel helpen!

Nou we hebben al een hele lijst. De ambtenaar heeft inmiddels de grote vergaderzaal gereserveerd.  ;D
In willekeurige volgorde:
* Rijkswaterstaat
* Brandweer
* Duikvereniging
* Gemeente Wadkoop
* Reddingsbrigade
* Politie (burgermeester of inspecteur)
* EHBO-vereniging
* GGD/ Regionale ambulancedienst
* GHOR

De gestelde vragen:
- wat is het geschat aantal deelnemers?
- wat is de geschatte watertemperatuur?
- hoe lang is het kanaal nodig?
- minimum leeftijd van de kinderen?
- wat is de waterkwaliteit?
- vaardigheidseis aan deelnemers 3 km?

# Wie van de brandweer moet er komen? Bosveen maakt onderdeel uit van de veiligheidsregio "Het Midden van Holland" met de gelijknamige regionale brandweer. Moet de plaatselijke commandant of een regiofunctionaris komen
plaatselijke commandant blijft eindverantwoordelijk voor zijn gemeente, maar regiofunctionaris is inhoudelijk beter op de hoogte.
De regiofunctionaris kan de plaatselijke commandant na het overleg adviseren.

Het zijn wel veel partijen met veel verschillende, tegenstrijdige belangen... Als dat maar goed gaat  :-[ :-[ :-[


Harry007

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 4 mei 2006, 19:40:55
Hou er ook rekening mee dat er over 3 kilometer gezwommen wordt. Dit houdt dus in dat er om de x meter een duikploeg/duiker moet zijn. Ik heb er geen ervaring mee maar mij lijkt om de 100 meter helemaal niet overdreven. Kunnen er zoveel duikers komen?


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #25 Gepost op: 4 mei 2006, 22:52:05
SIGMA'tje preventief?
Arts  www.alphalog.nl


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #26 Gepost op: 5 mei 2006, 19:46:03
Ik dacht dat ze anders heet?  ;)

Ach.. die andere is ook lief  :)
En binnenkort wordt het toch één gemeente... toch..... ::)
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #27 Gepost op: 6 mei 2006, 23:24:59
Maandag een update


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #28 Gepost op: 7 mei 2006, 16:18:14
Ik ben nieuw op dit forum maar toen ik deze casus las heb ik me maar aan gemeld omdat ik over deze casus graag mijn mening wil ventileren.
Teb eerste; de organisator vraagt een vergunning aan voor een evenement. Hij zal moeten aantonen dat het evenement veilig kan verlopen, zoniet geen vergunning. Wat er nu gebeurd is dat de brandweer allarlei acties gaat doen om de veiligheid van de deelnemers te waarborgen. Dit is de zaak omdraaien ! Wat nu als alle duikteams etc. uit de wijde omgeving het kanaal bewaken, en er verdinkt toch een deelnemer? Drie keer raden wie de zwarte piet krijgt, de organisator in elk geval niet want de brandweer zou toch voor de veiligheid zorgen. En wat als er op een rij afstand van meer dan 15 min. nu een auto te water raakt met inzittenden. Dan is er geen duikteam beschikbaar of gaat deze dan weg bij het evenement en wordt dan het evenement stil gelegd?
Ten tweede: leuk dat al die vrijwilligers, EHBO, Brandweer, Sigma etc op hun vrijde zaterdag dat werk willen doen, maar helaas blijkt maar al te vaak dat de organsator commerciele doelen heeft en dus winst wil maken. Oftewel, als hij EHBO ers , of duikers met boten nodig heeft moet hij die maar gaan huren bij commerciele bedrijven.
Brandweer, toest de vergunning aanvraag, als uit het plan blijkt dat het niet veilig kan, dan geen vergunning verlenen. het is toch te zot dat een hele veiligheidsregio op zijn kop staat omdat iemand een wild plan heeft om drie kilometer in het kanaal te laten zwemmen.
De laatste jaren steken er steeds meer mega evenementen de kop op, en de hulpdiensten, zoals de brandweer, moeten maar zorgen dat de veiligheid gewaarborgd blijft. Ik weet helaas uit eigen ervaring dat met name de zorgnormen, bereikbaarheid etc, tijdens grote evenementen als Koninginnnenach in Den Haag, de Vrijmarkt in Amsterdam, Sail, maar ook tijdens de Vierdaagse feesten in Nijmegen zwaar onder druk staan. Gelukig is er nog nooit een calamiteit geweest, maar elementen voor een ramp zijn al aanwezig, alleen de lont in het kruitvat is elke keer ( nog) niet aangestoken.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #29 Gepost op: 7 mei 2006, 16:56:21
Ik ben het helemaal met je eens, op één ding na. De organisator heeft geen commercieel doel voor ogen:

Een plaatselijke comité van Bosveen dat tot doel heeft kansarme kinderen in Roemenië te helpen wil volgend jaar op de vrijdag en zaterdag na hemelvaartsdag allerlei activiteiten organiseren om geld in te zamelen.
De voorzitter van “Bosveen helpt Roemenië” heeft voor de meeste activiteiten inmiddels met de gemeentelijke ambtenaar al de nodige dingen doorgesproken en benodigde vergunningen ontvangen.
Het meest spectaculaire moet een zwemwedstrijd in de Ouwe worden. De bedoeling is dat er een 3 km, 1 km en 500 meter zwemwedstrijd is. Bovendien moeten de deelnemers zich laten sponsoren. Op die manier denkt het comité veel geld binnen te krijgen.

Welkom op dit forum trouwens ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s