Casus van de maand Mei door Rader

Auteur Topic: Casus van de maand Mei door Rader  (gelezen 36056 keer)

0 gebruikers (en 16 gasten bekijken dit topic.

tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #70 Gepost op: 22 mei 2006, 21:23:43
Citaat
Het dure(door de burger betaalde) brandweerapparaat zal zijn verantwoording toch wel weten en deze leken willen adviseren omtrend de te nemen veiligheids maatregelen
Oké ik zal dan als "duur" betaalde brandweerman mijn advies geven voor het evenement. De basis is, minimale inspanning maximaal resultaat.
De deelnemende zwemmers worden ingedeeld in categorien, ervaring, diploma's leeftijd of afstand o.id. en starten afzonderlijk zodat er overzichtelijke groepen ontstaan, bijv. 20-30 zwemmers. Deze zwemmers worden begeleidt door twee bootjes puur voor de eventuele noodhulp, en op de kant evntueel extra personeel,( reddingsbrigade o.i.d. die allen in grijpen als het fout gaat).
Het voordeel is dat de masalitiet en het zonder te zien verdrinken van deelnemers kan worden voorkomen( er verdrinken kinderen in zwembaden met toezicht dus laat niet teveel mensen te gelijk het water in hou het overzicht!)
Op deze manier is al die poppenkast met Sigma, duiktams, EHBO en ander goedbedoelende vrijwilligers niet nodig.
Nadeel is dat het kanaal langer in gebruik is, voordeel, veel minder menskracht noodzakelijk, en veel kleinere kans op mogelijke ongevallen.
Ik denk dat ik op deze wijze mijn "hoge" salaris wel weer verdiend heb en ik zou op deze wijze accoord kunne gaan met het evenement.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #71 Gepost op: 22 mei 2006, 22:33:47
Hoog tijd voor een
Update

Een aantal van jullie heeft beslist niet zitten slapen en een aantal mankementen boven water gehaald. Onderstaande wordt de stand van zaken:
Na de nodige discussie en een “dwingend” telefoontje van de burgermeester zelf gaat de Provincie akkoord met een afsluiting van de provinciale weg voor hulpdiensten.
De scheepvaart op de Ouwe wordt geheel stilgelegd.
De smalle weg wordt afgesloten en is beschikbaar voor publiek.
De brandweerkazerne wordt “ontruimd”.  Alle voertuigen (incl. duikteam) met bemanning worden elders gestationeerd. Alleen de centralist blijft op zijn plek in het commando centrum voor de verbindingen. Er wordt daar ook géén gewondennest ingericht. Er komt 1 gewondennest bij de finish. Bemand door 12 Rode kruis EHV-ers
Alle EHV posten (6) komen op de provinciale weg. Post bestaat uit 2 EHV-ers met c2000 porto, 10 iso-dekens, verbanddoos, stoel en 1 brancard.
Voor transport van slachtoffers naar het gewondennest zijn de ambu’s (zie hieronder) en het busje van de plaatselijke ehbo-vereniging (met c2000 porto) beschikbaar.
Aan het begin en eind op de provinciale weg wordt een ambu gestationeerd. Men is namelijk tot de conclusie gekomen dat 1 ambu best weinig is. Voor een reanimatie komen er ook 2.
Verder wordt afgesproken dat iedere ingezette ambu vervangen zal worden.
De kosten van de 2 preventief ingezette ambu’s komen voor rekening van de organisatie.
Langs de route komen om 150 meter 2 leden van de reddingsbrigade te staan (met c2000 porto). Zij gaan niet te water! Alleen duikers mogen te water.
Het aantal boten wordt verdubbeld (in ieder vak ligt een boot). Er zijn 3 boten met 2 leden van de reddingsbrigade en 2 brandweerduikers. Op 3 andere boten zitten ook 2 leden van de reddingsbrigade en 2 duikers van een particuliere organisatie, maar met dezelfde vaardigheden als brandweerduikers.
In de Ouwe wordt een baan afgezet waar de boten kunnen varen.
De organisatie zorgt voor alle faciliteiten (omkleedruimtes, warme douches bij finish) en warme dranken.
De organisatie checkt of kinderen een ABC-zwemdiploma hebben. Tevens wordt bij inschrijving voor de 2 en 3 km aan de deelnemers persoonlijk benadrukt dat oefening noodzakelijk is.
Kinderen t/m 12 jaar mogen alleen aan de 0,5 km meedoen en voor de 3 km. geldt de minimum leeftijd van 18.




De grote dag is er.
Het is een bewolkte dag met zonnige periodes. Middagtemperatuur is 18 graden. Watertemperatuur is 16 graden. Er staat een zwakke westenwind, kracht 3.
De groepen starten na elkaar, zodat allen min of meer tegelijk bij de finish aankomen.

Je bent centralist in de commandopost.
Er zijn rechtstreekse verbindingen met de MeldKamer Ambulance en Brandweer.

Melding 1
Op tijdstip X meldt reddingsbrigade (RB) post 4 dat zwemmer 59 last van kramp heeft maar nog door kan zwemmen.

Melding 2
Tijdstip X + 5 minuten
Reddingsbrigade post 11, begin vak 4, meldt via de porto dat deelnemer met armnummer 113 onder water is verdwenen.
Wat doe je en welke acties onderneem je?

Melding 3
Tijdstip X + 7 minuten meldt de MKA dat er een 112-telefoontje binnen gekomen is van de bewoner van Ouweweg 49 dat er 2 zwemmers onder water verdwenen zijn.

Wat zijn je acties op genoemde 3 meldingen?


brw arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,131
  • one misson one goal
Reactie #72 Gepost op: 23 mei 2006, 00:02:48
melding 1 persoon wordt voor de zekerheid uit het water gevist door de reddingsbrigade boot 1
melding 2 2 boten gaan rond die plek polshoogte nemen en de duikers van 1 boot gaan eventueel te water
melding 3 2 boten gaan polshoogte nemen en duikers van 1 boot gaan te water
de andere boten zijn voor de veiligheid van de duikers onder water

de persoon van melding 1 wordt na het gewondennest gebracht waarna boot 1 weer beschikbaar is
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt


FrankyboyB

  • Gast
Reactie #73 Gepost op: 23 mei 2006, 08:53:23
Oké ik zal dan als "duur" betaalde brandweerman mijn advies geven voor het evenement. De basis is, minimale inspanning maximaal resultaat.
De deelnemende zwemmers worden ingedeeld in categorien, ervaring, diploma's leeftijd of afstand o.id. en starten afzonderlijk zodat er overzichtelijke groepen ontstaan, bijv. 20-30 zwemmers. Deze zwemmers worden begeleidt door twee bootjes puur voor de eventuele noodhulp, en op de kant evntueel extra personeel,( reddingsbrigade o.i.d. die allen in grijpen als het fout gaat).
Het voordeel is dat de masalitiet en het zonder te zien verdrinken van deelnemers kan worden voorkomen( er verdrinken kinderen in zwembaden met toezicht dus laat niet teveel mensen te gelijk het water in hou het overzicht!)
Op deze manier is al die poppenkast met Sigma, duiktams, EHBO en ander goedbedoelende vrijwilligers niet nodig.
Nadeel is dat het kanaal langer in gebruik is, voordeel, veel minder menskracht noodzakelijk, en veel kleinere kans op mogelijke ongevallen.
Ik denk dat ik op deze wijze mijn "hoge" salaris wel weer verdiend heb en ik zou op deze wijze accoord kunne gaan met het evenement.

Kijk eens aan, is dat nou zo moeilijk.... ;)


Harry007

  • Gast
Reactie #74 Gepost op: 23 mei 2006, 08:56:35
En ik sluit me volledig bij a-tje aan


FrankyboyB

  • Gast
Reactie #75 Gepost op: 23 mei 2006, 09:18:50
Update

Wedstrijd onmiddelijk stilleggen na 2 verdwenen zwemmers.. :(


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #76 Gepost op: 23 mei 2006, 10:12:56
Wedstrijd onmiddelijk stilleggen na 2 verdwenen zwemmers.. :(

Zijn alle meldingen echt?  ???
Wie zegt dat het daadwerkelijk om 2 zwemmers gaat?


FrankyboyB

  • Gast
Reactie #77 Gepost op: 23 mei 2006, 10:32:00
Wil jij het risico lopen dan met 3 problemen op zo'n korte tijd? ???


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #78 Gepost op: 23 mei 2006, 10:50:39
Wil jij het risico lopen dan met 3 problemen op zo'n korte tijd? ???

Jij bent de 'baas'.
Maar ik zal een klein tipje van de sluier oplichten:
Let goed op de tijdstippen van melding 2 en 3.  ;)
Misschien gaat het wel ....


SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #79 Gepost op: 23 mei 2006, 11:06:51
Laat me raden:

De zwemmer van melding 1 had na 5 minuten geen kracht meer en ging onder water.. de zwemmer die naast of achter hem zwom zag dat en is hem achterna gedoken. De reddingsbrigade zag de medezwemmer meeduiken (nummer 113), en meldde dat. Een bewoonster zag ze allebei onder water gaan en belde 112. Dit kan niet anders want ze zwommen bijna bij elkaar en op dezelfde tijd is in de melding op te merken, ik zeg de duikers erheen om eens polshoogte te nemen.