pijnmedicatie bij een collumfractuur

Auteur Topic: pijnmedicatie bij een collumfractuur  (gelezen 4339 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #10 Gepost op: 25 april 2006, 12:41:59
Ligt er geheel aan. Fentanyl of misschien zelfs ketamine. Je kent de indicatie's, maar zeker ook de contra-indicatie. Indien je de patïent over langere afstand moet verplaatsen middels Rautek, heeft ketamine een voorkeur, omdat je dan ook de patïent kan "wegspuiten". En omdat ketamine kort werkend is, wordt de patïent rustig wakker op de brancard.

RR (eerst een snufje Valium, voor het beste resultaat)
Elke hulpverlening start met communicatie.

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 25 april 2006, 13:02:23
Sorry RR, maar zoals je in mijn posting hebt kunnen lezen ben ik voorstander van 75mg diclofenac i.m. dit kan prima zonder bewaking gegeven worden en is mijns inziens bij een collum # meestal wel voldoende om de scherpe kanten van de pijn af te halen. Onze post was vrij druk en dan is een half uur wachten op een ambu met A2 best lang.

Uiteraard niet bij iemand die op zolder achter 2 kasten ligt en naar beneden gesjord moet gaan worden via een vlizo-trap of iets dergelijks, dan heb je wat sterkers nodig en dan bleven wij meestal wel, al was het alleen maar om te helpen tillen.

Overdracht ben ik helemaal met je eens, die moet duidelijk zijn, maar kan ook heel goed schriftelijk: "Dok? Moet je nog papier hebben voor een overdrachtsbriefje of heb je zelf bij je?"   ;)

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #12 Gepost op: 25 april 2006, 13:50:19
Zie je, we begrijpen elkaar echt wel. Had idd bij de gebruikte quote de diclofenac ff moeten verwijderen. Mijn ecxuus daarvoor.

RR (die weer geen diclofenac in z'n koffer heeft)
Elke hulpverlening start met communicatie.

Trophy

• Forum gebruiker
  • keep the rubberside down
Reactie #13 Gepost op: 1 mei 2006, 17:52:02
Als pijnstilling is fentanyl een goed hulpmiddel, evenals Ketamine.
Pijn heeft en functie, dat klopt. Maar niet tijden het vervoer. Zeker niet als je de patiënt over een afstand moet “Rautekken”of anderszins moet verplaatsen.

Overigens: als de patiënt goed gepositioneerd ligt, dan is pijnmedicatie vaak niet nodig, tot het moment dat er getild en vervoerd moet worden.
In principe kan je dus volstaan met een goede “ontspannen” houding. Dan kan je als huisarts ook zonder problemen weg bij de patiënt als dat nodig is.

Als wij erbij komen dan volstaat een snufje Denilox, fentanyl i.v. of Ketamine i.v.
VSAZ ambulancezorg