Evenementen Hulpverlening : Minimum Leeftijd

Auteur Topic: Evenementen Hulpverlening : Minimum Leeftijd  (gelezen 22765 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Harry007

• Gast
Reactie #30 Gepost op: 27 april 2006, 10:39:05
Het woordje hoort niet in de zin. Er zijn evenementen waarbij het risicoprofiel niet dusdanig hoog is dat je per se in koppels van twee volwassen EHBO'ers moet werken. Afhankelijk van het evenement kan je er als hulpverleningsorganisatie voor kiezen om ook de jeugd in te zetten. Mocht er een probleem ontstaan in de vorm van een ongeval dat moeilijk handelbaar is, dan zijn er altijd volwassen collega's die bij kunnen springen. Meer kinderen meenemen dan dat er volwassenen zijn is niet verantwoord.

Het woordje altijd moet in deze context denk ik anders gelezen worden, namelijk:

ALS er ehv-ers meegaan die nog geen 18 zijn, dan ALTIJD als extra en niet als standaard.

GRoeten

Harry007

spruit

• Forum gebruiker
Reactie #31 Gepost op: 27 april 2006, 12:11:02
ik was ook 16 oh toen ik me ehbo diploma heb gehaald en 17 toen ik me aed gehaald heb.

Harry007

• Gast
Reactie #32 Gepost op: 27 april 2006, 23:37:05
MAxime, maak je er ook ff de kanttekening bij dat jullie (ehbo koewacht) heel actief zijn met wedstrijden oefeningen etc.
Ik vind persoonlijk de grens van 16 of 18 niet zo relevant. Denken jullie nou werkelijk, dat als er op een evenement een EHV-er staat van 18, die dus wel aan de hier gestelde norm voldoet, en deze krijgt een reanimatie voor zn kiezen, dat die er erger of minder erg mee zal zitten dan iemand van 16 of 17?? Dacht het niet, leeftijd is zo relatief wat dat betreft.

Groeten

Harry007

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #33 Gepost op: 28 april 2006, 09:16:17
Harry007,

het is maar net hoe die persoon in de hulpverlening terecht gekomen is. Zijn het leden die al vanaf jonge leeftijd "opgegroeid" zijn met het gebeuren van de eerste hulp of zijn het mensen die net hun papiertje behaald hebben en vervolgens in het diepe gegooid worden.

Zoals ik al eerder heb aangegeven gaat mijn voorkeur uit naar een opbouw en evaluatie periode van meerdere jaren. Laat de personen zichzelf "vinden" in de hulpverlening.

Een aantal jaar geleden kwam ik ter plaatse bij een reanimatie op straat, waarbij een toevallig SIGMA-lid aan het defibrilleren was. De gebruikte AED kwam uit de noodhulp auto van de politie, maar de politie had, ondanks de frequente training en inzetten, niet de vaardigheden, zoals het SIGMA-lid dat had. Mede door haar snelle en adequate optreden waren twee defibrillaties voldoende en kwam de patďent met ritme en output het ziekenhuis in. Maar dit SIGMA lid staat ook op alle festivals en is in deze helemaal thuis in de hulpverlening.

RR (en kent de politie agenten en de ambulance bemanning)
Elke hulpverlening start met communicatie.

Harry007

• Gast
Reactie #34 Gepost op: 28 april 2006, 09:24:47
RR

Je slaat de spijker op zn kop.

Zoals bij maxime wordt er veel geoefend, wedstrijden etc, maar waar het over ging is minimum leeftijd.

Ik vind er persoonlijk niets mis mee als er mensen van 16 of 17 ook meegaan naar evenementen, ik zie namelijk het verschil niet met een 18 jarige.

Mits natuurlijk, en nou komt het, die personen onder de 18, vanwege de verantwoordelijkheid niet alleen daar staan maar altijd onder begeleiding van.

Dus niet als er 30 ehv-ers nodig zijn 20 volwassenen en 10 jongeren, maar dan 30 volwassenen en 10 jongeren die meegaan om ervaring etc op te doen.

En hierbij vallen jongeren met weinig ervaring. Als er iemand van 19 of 20 meegaat die weinig ervaring heeft in ehv, dan ook niet alleen, maar onder begeleiding.

Dit is ongeveer hetzelfde als je rijbewijs, als je het hebt mag je het, maar kun je het dan ook?

Overigens denk ik dat er zolang de leeftijden niet relatief gezien worden we er hier niet echt uitkomen.

Groeten

Harry007

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #35 Gepost op: 1 mei 2006, 12:40:27

Ik vind er persoonlijk niets mis mee als er mensen van 16 of 17 ook meegaan naar evenementen, ik zie namelijk het verschil niet met een 18 jarige. Mits natuurlijk, en nou komt het, die personen onder de 18, vanwege de verantwoordelijkheid niet alleen daar staan maar altijd onder begeleiding van. Dus niet als er 30 ehv-ers nodig zijn 20 volwassenen en 10 jongeren, maar dan 30 volwassenen en 10 jongeren die meegaan om ervaring etc op te doen. En hierbij vallen jongeren met weinig ervaring. Als er iemand van 19 of 20 meegaat die weinig ervaring heeft in ehv, dan ook niet alleen, maar onder begeleiding.

Dit is ongeveer hetzelfde als je rijbewijs, als je het hebt mag je het, maar kun je het dan ook?

Beetje afhankelijk van het type evenement, maar zo ben ik wel met je eens..
Minderjarigen gaan niet mee naar evenement waar alleen publiek boven de 18 mag komen..

Pl@nner (voorheen sigmaatje)

• Plannen is een ambacht
  • Senior gebruiker
  • Take a step toward emergency preparedness
Reactie #36 Gepost op: 1 mei 2006, 12:45:57
Beetje afhankelijk van het type evenement, maar zo ben ik wel met je eens..
Minderjarigen gaan niet mee naar evenement waar alleen publiek boven de 18 mag komen..

Je zegt het zelf al een beetje he.... ;)  :P
Arjan * Planner professionele Verkeersregelaars. * Instructeur EFR Emergency First Response *Hulpverlener, AED-er,    en chauffeur op de PAM bij het R

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #37 Gepost op: 1 mei 2006, 13:15:35
Je zegt het zelf al een beetje he.... ;)  :P

Ja, die is erg duidelijk..

Maar voor wat voor evenementen neem je wel jongeren mee, (zeg maar 16 en 17 jaar) en voor welke evenementen neem je uberhaupt geen minderjarigen mee.. ?

scoutcow

• Anesthesiemedewerker io
  • Senior gebruiker
    • Rhovanion
Reactie #38 Gepost op: 1 mei 2006, 13:20:59
Ik ben nu 16 en ga zelf ook wel eens mee met posten, ook wel samen met iemand van 15 erbij, maar dan is er ALTIJD een 18+'er bij die al meer ervaring heeft met dat soort dingen, er wordt bij ons nooit gepost door alleen maar mensen van onder de 18 en meestal laten ze zelfs niet eens een groepje van mensen allemaal begin 20 alleen posten, er is eigenlijk altijd wel een ervaren 'ouder' iemand bij.

Trophy

• Forum gebruiker
  • keep the rubberside down
Reactie #39 Gepost op: 1 mei 2006, 18:12:06
Als men gecertificeerd is, dan is men in principe bekwaam, dus bevoegd tot het verlenen van eerste hulp.
Ook als men 16 jaar is. Er moet wel in oogschouw genomen worden of men fysiek en mentaal is opgewassen om op bepaalde evenementen hulp te verlenen, dus hulpverlening op maat.

Ik ken genoeg 16-jarigen die goed in staat zijn om een reanimatie uit te voeren. Zij zijn daar fysiek toe in staat. Maar ook psychisch. Dit wordt wel eens onderschat, maar iemand van 16 jaar is aardig in staat om een en ander te kunnen relativeren.
Het lijkt mij wel verstandig samen te laten werken met een  ervaren hulpverlener.

Is men jonger, dan is er constant supervisie noodzakelijk. Ook lijkt het niet verstandig om deze leeftijdscategorie in te zitten op risicovolle evenementen. Ik heb echter van deze jongere leeftijdscategorie sterke staaltjes van hulpverlenen gezien, hoewel niet geheel volgens de regels.
En daar zit het hem: kan de hulpverlener de gevolgen van zijn actie overzien? Ik denk dat dit een belangrijk punt in de hulpverlening is. Het begrip wat de gevolgen zijn van de handelingen die je uitvoert. Maar daar hebben ook volwassenen problemen mee.

Dus, 16 jarige hulpverleners is prima, mits……….., maar dat geld in principe ook voor volwassenen.
VSAZ ambulancezorg