Evenementen Hulpverlening : Minimum Leeftijd

Auteur Topic: Evenementen Hulpverlening : Minimum Leeftijd  (gelezen 22773 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

Duck

• Gast
Reactie #40 Gepost op: 2 mei 2006, 23:51:04
Voor EHV-diploma geldt toch een minimum eis van 18 jaar.
Dus hoe kan een iemand van 12 jaar dan EHV-er zijn?
Ik zou sowieso niet graag gereanimeerd worden, maar zeker niet door een kind van 12.
Als het zou mogen, dan moet je het geen eens willen!!

We zijn toch hoop ik niet het media bericht vergeten

"12 jarig meisje reanimeert met succes, en is nu de held van de dag !!"

ze twijfelde geen moment, wist precies wat ze moest doen en redde daarmee een leven
tijdens een media intervieuw zij ze ik heb mijn jeugd EHBO en heb er nu iemand mee kunnen helpen

(jammer dat ik het bericht hierover niet zo gauw terug kan vinden in de mediaberichten op internet)

Ondanks dat dit verhaal zich zeker twee jaar geleden heeft afgespeeld

van mij krijg je een dikke pluim meid, ga zo door !!!!

Nog even terug komend op het verhaal evenementen, beneden de achtien jaar niet zonder begeleiding
en uitsluitend boventallig voor het opdoen van ervaring en het vertrouwd raken met evenementenhulpverlening.
Een uitzondering hierop zou kunnen zijn: toegevoegd aan een post als 6e of 8e hulpverlener, op een minder
risicovol evenement. Jonger dan 16 alleen voor te kijken en dit voor een periode van maximaal 2 x 1 uur per dag.

.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #41 Gepost op: 3 mei 2006, 00:47:31
Mja... ik ben tóch van mening dat het voor een volwassene emotioneel al zwaar genoeg is om te reanimeren, laat staan voor een kind...
Arts  www.alphalog.nl

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #42 Gepost op: 3 mei 2006, 10:00:07

We zijn toch hoop ik niet het media bericht vergeten

"12 jarig meisje reanimeert met succes, en is nu de held van de dag !!"

ze twijfelde geen moment, wist precies wat ze moest doen en redde daarmee een leven
tijdens een media intervieuw zij ze ik heb mijn jeugd EHBO en heb er nu iemand mee kunnen helpen

(jammer dat ik het bericht hierover niet zo gauw terug kan vinden in de mediaberichten op internet)

Ondanks dat dit verhaal zich zeker twee jaar geleden heeft afgespeeld

van mij krijg je een dikke pluim meid, ga zo door !!!!

Nog even terug komend op het verhaal evenementen, beneden de achtien jaar niet zonder begeleiding
en uitsluitend boventallig voor het opdoen van ervaring en het vertrouwd raken met evenementenhulpverlening.
Een uitzondering hierop zou kunnen zijn: toegevoegd aan een post als 6e of 8e hulpverlener, op een minder
risicovol evenement. Jonger dan 16 alleen voor te kijken en dit voor een periode van maximaal 2 x 1 uur per dag.

Kinderen kunnen erg veel, en ook reanimeren en waarschuwen, maarje moet daar geen dienstverlening op willen bouwen.

Kanarie

• Gast
Reactie #43 Gepost op: 3 mei 2006, 11:34:48
Mja... ik ben tóch van mening dat het voor een volwassene emotioneel al zwaar genoeg is om te reanimeren, laat staan voor een kind...
nee, dan machteloos toekijken; dat is niet emotioneel zwaar.............. ::)  (maar je bedoelt natuurlijk het risico op een reanimatie verhogen door het op te zoeken/ op een evenement ingezet worden)

Als men gecertificeerd is, dan is men in principe bekwaam, dus bevoegd tot het verlenen van eerste hulp.
Ook als men 16 jaar is. Er moet wel in oogschouw genomen worden of men fysiek en mentaal is opgewassen om op bepaalde evenementen hulp te verlenen, dus hulpverlening op maat.

Ik ken genoeg 16-jarigen die goed in staat zijn om een reanimatie uit te voeren. Zij zijn daar fysiek toe in staat. Maar ook psychisch. Dit wordt wel eens onderschat, maar iemand van 16 jaar is aardig in staat om een en ander te kunnen relativeren.
Het lijkt mij wel verstandig samen te laten werken met een  ervaren hulpverlener.

Is men jonger, dan is er constant supervisie noodzakelijk. Ook lijkt het niet verstandig om deze leeftijdscategorie in te zitten op risicovolle evenementen. Ik heb echter van deze jongere leeftijdscategorie sterke staaltjes van hulpverlenen gezien, hoewel niet geheel volgens de regels.
En daar zit het hem: kan de hulpverlener de gevolgen van zijn actie overzien? Ik denk dat dit een belangrijk punt in de hulpverlening is. Het begrip wat de gevolgen zijn van de handelingen die je uitvoert. Maar daar hebben ook volwassenen problemen mee.

Dus, 16 jarige hulpverleners is prima, mits……….., maar dat geld in principe ook voor volwassenen.

&

Kinderen kunnen erg veel, en ook reanimeren en waarschuwen, maarje moet daar geen dienstverlening op willen bouwen.

Daar kan ik me wel in vinden.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #44 Gepost op: 3 mei 2006, 12:07:11
Als men gecertificeerd is, dan is men in principe bekwaam, dus bevoegd tot het verlenen van eerste hulp.

Voor het verlenen van Eerste Hulp als zijnde een passantenhulpverlener hoef niet gecertificeerd voor te zijn.  Het is dus niet zo dat je kan zeggen ik heb geen eerste hulp diploma / certificaat  dus ik ben niet bevoegd om eerste hulp teverlenen. Het is juist andersom je bent altijd verplicht hulp te verlenen naar beste weten en kunnen..

Als je op een evenement een "georganiseerde eerste hulp dienst" aanbiedt, dan dien je te werken met gecertificeerde eerste hulpverleners.

Echter een certificaat / diploma zegt niets over de bekwaamheid en vaardigheid van de eerste hulpverlener.  Je hebt een training doorlopen, en een examen gedaan, (misschien wel jaren terug), maar ben je dan nog wel bekwaam.  De kwaliteit van de georganiseerde eerste hulp dienst kan je niet afmeten aan of iemand een eerste hulp diploma heeft of niet..  En vaak praten we competenties van individuele medewerkers.

Als je praat of iemand bekwaam is op een bepaald gebied, wil dat nog niet zeggen dat tie op een andere gebied ook bekwaam is.
 Maar wanneer ben je nu competent en hoe word je competent en hoe blijf je competent en hoe maak je dat aantoonbaar . Een certificering op zich zelf wil nog niet zeggen dat iemand competent is. In principe worden de volgende competentie niveau onderscheiden.

• Trainingsniveau Dit niveau kan je halen door het volgen van opleidingen en trainingen
    SMR stelt diverse trainingen en opleidingenmogelijkheden beschikbaar voor haar medewerkers
    Dit niveau kan je meestal certificeren, examineren etc.
    .
  • Oefening niveau Dit niveau kan je halen door het in bepaalde situaties te beoefenen.
    Dus organiseer regelmatig oefeningen waaraan medewerkers aan mee doen. De meeste medewerkers doen allemaal ook mee aan demonstraties en wedstrijden

• Praktijk Ervaring De praktijk ervaring wordt vastgelegd door dat op te schrijven doormiddel van incident-formulieren en incidentrapportages en evaluaties.
    Praktijk ervaring opdoen is lastig te organiseren, daarom zijn het meedoen met evenementen hulpverlening een belangrijk item. Ook kunnen  andere stages georganiseerd worden. Je praktijk ervaring leg je ook zelf vast in een logboek

• Zelfstandig beoordelingsvermogen Dit kan alleen door diverse verschillende scholingen te volgen, diverse oefeningen mee te doen, en regelmatig ook in de praktijk uit te voeren onder verschillende omstandigheden. Dus een bepaalde vaardigheid oefen je op verschillende manieren, omdat de situatie dat vergt (Daarom is het handig ook andere wegen naar Rome te leren.)
In een logboek leg je training - en praktijk ervaringen vast, primair voor je zelf, maar ook dat je aantoonbaar vaardig bent in bepaalde handelingen voor anderen. Laat je logboek bladen dan ook aftekenen door bijvoorkeur je instructeur, je teamleider of je teammaten of andere betrokkenen.  

Bij onze organisatie zijn we begonnen om iedere medewerker een logboek te verstrekken waarin hij/zij kan vastleggen wanneer hij bepaalde handelingen heeft gedaan.

Trophy

• Forum gebruiker
  • keep the rubberside down
Reactie #45 Gepost op: 5 mei 2006, 23:39:43
Je maakt het wel moeilijk, alle mensen.

Als ik iemand heb opgeleid en ik geef een certificaat af, dan voldoet die persoon aan een minimumeis. Op zijn niveau is deze dan bekwaam voor een bepaalde handeling. Ik en de opgeleide persoon weten dan dat hij deze handeling naar behoren kan verrichten, waardoor de hulpverlening beter verloopt en het resultaat hopelijk beter is dan dat hij de specifieke opleiding niet heeft gedaan..
Als toevallige voorbijganger moet je altijd hulp verlenen, naar beste kunnen. Maar dat naar beste kunnen is wel gekoppeld aan b.v. een opleiding.

Je kan het jezelf zo moeilijk of makkelijk maken als nodig is. Het is prima dat jij in jouw bedrijf verschillende competentieniveaus inbedt. Maar wat zeggen deze niveaus dan over de kwaliteit? Een aantekening bijhouden in een logboek zegt eveneens niets over de kwaliteit van de hulpverlening.
Bovendien hangt het er ook vanaf  met welke bril je de boel bekijkt. Ik denk dat ik als ambulanceverpleegkundige anders tegen kwaliteit aankijk dan jij.

Oh ja, overal waar ik “hij” zet mag je ook “zij” lezen.
VSAZ ambulancezorg

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #46 Gepost op: 6 mei 2006, 21:18:18
Je maakt het wel moeilijk, alle mensen.

Als ik iemand heb opgeleid en ik geef een certificaat af, dan voldoet die persoon aan een minimumeis. Op zijn niveau is deze dan bekwaam voor een bepaalde handeling. Ik en de opgeleide persoon weten dan dat hij deze handeling naar behoren kan verrichten, waardoor de hulpverlening beter verloopt en het resultaat hopelijk beter is dan dat hij de specifieke opleiding niet heeft gedaan..
Als toevallige voorbijganger moet je altijd hulp verlenen, naar beste kunnen. Maar dat naar beste kunnen is wel gekoppeld aan b.v. een opleiding.

Je kan het jezelf zo moeilijk of makkelijk maken als nodig is. Het is prima dat jij in jouw bedrijf verschillende competentieniveaus inbedt. Maar wat zeggen deze niveaus dan over de kwaliteit? Een aantekening bijhouden in een logboek zegt eveneens niets over de kwaliteit van de hulpverlening.
Bovendien hangt het er ook vanaf  met welke bril je de boel bekijkt. Ik denk dat ik als ambulanceverpleegkundige anders tegen kwaliteit aankijk dan jij.

Oh ja, overal waar ik “hij” zet mag je ook “zij” lezen.

wat versta jij onder kwaliteit ? kwaliteit van wat ? kan je eens precies uitleggen wat je daar nu mee bedoeld. ?

Ernst Brokmeier

• Senior gebruiker
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #47 Gepost op: 8 mei 2006, 17:00:35
In een logboek leg je training - en praktijk ervaringen vast, primair voor je zelf, maar ook dat je aantoonbaar vaardig bent in bepaalde handelingen voor anderen. Laat je logboek bladen dan ook aftekenen door bijvoorkeur je instructeur, je teamleider of je teammaten of andere betrokkenen. 

Bij onze organisatie zijn we begonnen om iedere medewerker een logboek te verstrekken waarin hij/zij kan vastleggen wanneer hij bepaalde handelingen heeft gedaan.

Rescue, ben het met je eens dat er verschillende niveau's van kwaliteit, maar als ik voor elke handeling/actie mijn 'logboekje' moet laten aftekenen, dan zijn wij zomers drie maanden lang alleen maar blaadjes aan het invullen (want wanneer doe je dit dan, vanaf bepaald letsel of moet ik ook voor elke splinter/kwallenbeet etc in de rij gaan staan). Als het goed is heb je ook al ergens een incident/rit/actie registratie, dit wordt dan dus een beetje dubbel op....

Maar goed: back to topic. Denk dat een minimum leeftijd voor evenement bewaking inderdaad nodig is. Ik zou hem voor risicovolle evenementen (als daar tenminste een omschrijving van is) zetten op 16 jaar. Onze praktijk ervaring heeft geleerd dat deze leeftijdsgroep zeer goed zelfstandig kan handelen werken etc. Eventueel doe je dit door koppels te vormen met iemand die boven de 18 is. Dan heb je helemaal geen probleem.

Voor verenigingen kan ik me voorstellen dat ze jeugd leden (onder de 16 dus) ervaring willen op laten doen zodat ze op hun 16e volwaardig mee kunnen draaien. Deze personen voeg je dus als extra toe (hierboven ook al een keer benoemd).
[img]/img]

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #48 Gepost op: 8 mei 2006, 17:09:38
Rescue, ben het met je eens dat er verschillende niveau's van kwaliteit, maar als ik voor elke handeling/actie mijn 'logboekje' moet laten aftekenen, dan zijn wij zomers drie maanden lang alleen maar blaadjes aan het invullen (want wanneer doe je dit dan, vanaf bepaald letsel of moet ik ook voor elke splinter/kwallenbeet etc in de rij gaan staan). Als het goed is heb je ook al ergens een incident/rit/actie registratie, dit wordt dan dus een beetje dubbel op....

We hebben ook een incidentregistratie, maar iemand moet zelf in z'n logboek schrijven dat tie ook bij een incident betrokken is geweest en of daar bijzondere handelingen heeft verricht. Iemand kiest er zelf voor of die dat zelf de moeite waard vind om dat te registreren.. Vaak maken mensen gebruik van verzamel pagina's. Dus heb je logboekpagina's waar je per regel een verwijzing doet bij welk evenement men welke incidenten heeft meegemaakt.. En bij meer bijzondere incidenten kan die ook verwijzen naar de Incident Rapportage..   Het logboek is dus niet de enige vorm van registratie.. :D

Siegie

• Ambulancier
  • Forum gebruiker
Reactie #49 Gepost op: 28 juni 2006, 17:40:42
In de eerste hulp dienst waar ik Dienstverantwoordelijke ben kunne de eersten al een cursus jeughelper volgen vanaf 12 jaar te jong maar toch gaan ze bij ons al mee wel om bv een schaafwondje te verzoregen en altijd onder begeleiding van een ervaren Helper of Ambulancier.Op de leeftijd van 16 kunnen ze dan hun EHBO opleiding volgen en mogen normaal dan mee als volwaardige helper maar dan kijken we zelf of deze persoon wel volwassen genoeg is .

Vele groeten
Siegie

http://siegie.linkoverzicht.be/
Ambulancier ambulancedienst Turnhout