'Ramptoeristen en Amateurfotografen' toegenomen? (topic helaas gesloten!)

Auteur Topic: 'Ramptoeristen en Amateurfotografen' toegenomen? (topic helaas gesloten!)  (gelezen 38567 keer)

0 gebruikers (en 26 gasten bekijken dit topic.

Jos v L

• Senior gebruiker
  • Dbbo & Vrw Brandweer
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #120 Gepost op: 11 mei 2006, 21:22:06
Zoals je kon lezen is Ricardo in dienst genomen bij de brandweer als fotograaf.
Daarmee zullen waarschijnlijk ook de verzekeringen geregeld zijn.
Ook ik ben namelijk als fotograaf in dienst bij mijn korps. Aanstelling als vrijwilliger, gekeurd, verzekerd en in het bezit van een gemeentelijk legitimatiebewijs, bluskleding, kazerne-tenue (donkerblauw dus) e.d., maar wel alleen met taakgebied pr, fotografie en websitebeheer.
Een perskaart is dus niet nodig omdat je gewoon officieel in dienst bent en in opdracht van de brandweer zelf bij een incident fotografeert. Met het gemeentelijk- of brandweerlegitimatiebewijs kan je dat ook nog aantonen als dat nodig is.

Gr
Erik

Als men wat beter zou lezen zou deze discussie ook niet zo langdradig worden.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.

Peterw410

• Forum gebruiker
    • Brandweer
Reactie #121 Gepost op: 11 mei 2006, 21:28:39
Zoals je kon lezen is Ricardo in dienst genomen bij de brandweer als fotograaf.
Daarmee zullen waarschijnlijk ook de verzekeringen geregeld zijn.
Ook ik ben namelijk als fotograaf in dienst bij mijn korps. Aanstelling als vrijwilliger, gekeurd, verzekerd en in het bezit van een gemeentelijk legitimatiebewijs, bluskleding, kazerne-tenue (donkerblauw dus) e.d., maar wel alleen met taakgebied pr, fotografie en websitebeheer.
Een perskaart is dus niet nodig omdat je gewoon officieel in dienst bent en in opdracht van de brandweer zelf bij een incident fotografeert. Met het gemeentelijk- of brandweerlegitimatiebewijs kan je dat ook nog aantonen als dat nodig is.

Gr
Erik

Okey dat had ik namenlijk niet helemaal begrepen. Deze vraag was omdat je heel moeilijk of niet bij kan verzekeren bij de brandweer voor eventueel schade die door brandweer personeel aan jou gemaakt is. Maar als je keuring en etc gedaan heb en je korpslid ben is het geen probleem denk ik. Als je toch al lid ben kan je beter op de uitruk gaan lijkt mij :)
Groeten, Peter Wols  http://www.hendrik-ido-ambacht.brandweer.net/

Erik

• Senior gebruiker
    • Brandweer Goes
Reactie #122 Gepost op: 11 mei 2006, 21:31:44
Okey dat had ik namenlijk niet helemaal begrepen. Deze vraag was omdat je heel moeilijk of niet bij kan verzekeren bij de brandweer voor eventueel schade die door brandweer personeel aan jou gemaakt is. Maar als je keuring en etc gedaan heb en je korpslid ben is het geen probleem denk ik. Als je toch al lid ben kan je beter op de uitruk gaan lijkt mij :)

Nee, dat is dus nadrukkelijk de keuze die is gemaakt: 1 persoon die zich bij incidenten geheel richt op fotografie en daarnaast op websitebeheer en andere pr-activiteiten.
Bovendien wil ik helemaal niet de uitrukdienst zelf in... nu kan ik tenminste bij een automaatje lekker thuisblijven  :P

Gr
Erik

Rémon Duivestein

• Gast
Reactie #123 Gepost op: 11 mei 2006, 21:51:34
Nee, dat is dus nadrukkelijk de keuze die is gemaakt: 1 persoon die zich bij incidenten geheel richt op fotografie en daarnaast op websitebeheer en andere pr-activiteiten.
Bovendien wil ik helemaal niet de uitrukdienst zelf in... nu kan ik tenminste bij een automaatje lekker thuisblijven  :P

Gr
Erik

En door slapen.. als er snachts een omsje komt  ;D

Jos v L

• Senior gebruiker
  • Dbbo & Vrw Brandweer
Reactie #124 Gepost op: 11 mei 2006, 21:51:55

Oke dan heb je het verkeerd begrepen, kan gebeuren  :)

En voor mij geld ook niet de uitruk in. Ben zelf werkzaam bij Opleiding & Training in de dagdienstsituatie en dat bevalt me in combinatie met brwfotograaf maar al te goed ;D

Jos v L

• Senior gebruiker
  • Dbbo & Vrw Brandweer
Reactie #125 Gepost op: 11 mei 2006, 21:54:39
En door slapen.. als er snachts een omsje komt  ;D

Als ik zo rondlees op het forum heb ik de indruk dat er best wat korpsen zijn die een eigen brwfotograaf in dienst hebben. Word het ondertussen niet tijd voor een eigen vakbond  :D ;) :D ;D :) 8) ;D

Ricardo B

• Senior gebruiker
    • Regio15 - Brandweer & ambulancediensten uit de regio Haaglanden
Reactie #126 Gepost op: 11 mei 2006, 22:02:25
Ik hoef niks meer uit te leggen want alles is al gezegd.

Gr. Riardo
HBO-Verpleegkundige Manschap A + bediener hoogwerker kazerne loosduinen

Rémon Duivestein

• Gast
Reactie #127 Gepost op: 11 mei 2006, 22:09:16
Als ik zo rondlees op het forum heb ik de indruk dat er best wat korpsen zijn die een eigen brwfotograaf in dienst hebben. Word het ondertussen niet tijd voor een eigen vakbond  :D ;) :D ;D :) 8) ;D

in Rijnmond hebben wij geen brandweer fotografen... ja ze kloppen bij mij aan meestal.. of ik foto;s heb..
Maar vakbond voor julllie... niet slecht hahaha  ;D ;D ;D ;D

Erik

• Senior gebruiker
    • Brandweer Goes
Reactie #128 Gepost op: 12 mei 2006, 09:08:01
Ik hoef niks meer uit te leggen want alles is al gezegd.

Gr. Riardo

Dat doen wij wel voor je Ricardo :-)

Gr
Erik

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #129 Gepost op: 12 mei 2006, 11:24:31
(...) Daarnaast ben ik het met iedereen eens dat mensen met een hesje brandweer fotograaf dit neit moeten dragen als ze niet in dienst zijn van de brandweer.

Er is hier al een keer een (vergelijkbaar) topic over geweest en daar kwam dit in naar voren:

Oke ik ben het gaan vragen aan een doorgewinterde brigandier. Er is 1 artikel waarin staat dat je jezelf niet mag uitgeven als zijnde een ambtenaar van politie. Er zijn verschillende uitspraken gedaan door de rechters daarin wat daarmee bedoeld word:

Als we naar kleding dragen gaat het erom dat een burger aan  de kleding van de ambtenaar moet kunnen zien dat deze dat ook echt is. Indien een persoon kleding draagt die in eerste oogoplsag overeenkomt met het uniform van de politie dan kan die aangehouden worden. Echter vertelde de brigandier mij wel dat dit alleen geld voor het standaard uniform.

Over de overige kledingstukken zoals een hesje zegt hij dat een persoon die het draagt een bepaalde bedoeling daarmee heeft.
1 hij kan toestemming hebben (zoals onze persfotograaf)
2 hij kan zich opzettelijk willen voordoen als een ambtenaar van politie. In dat geval moet een rechter er zich over buigen in hoeverre het de persoon in kwestie is gelukt om mensen op het verkeerde been te zetten. Hierbij kan dan snel gedacht worden aan opzet en oplichtingszaken.

Vooral in het laatste is het belangrijk dat een rechtmatige ambtenaar zijn onderzoek zo grondig mogelijk doet om opzet te bewijzen of te ontkrachtten.

Ik had het dus fout. Het is niet strafbaar gesteld in duidelijke zin van een wettekst echter zal jurispedentie moeten uitwijzen hoe de rechters erover denken.

Hij iwst mij echter niet te vertellen hoe het zat met regelgeving voor Brandweer en ambu personeel misschien weet iemand anders dat.

Misschien is het dus wel mogelijk om wildgroei van hesjes / jassen met "brandweer fotograaf" te bannen. Die personen doen zich immers voor als zijnde brandweerpersoneel, terwijl ze dat niet zijn. Op je auto zet je ook geen "brandweer" als het geen brandweerauto is.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s