Ik ben zelf persfotograaf, maar het is not done om slachtoffers duidelijk in beeld en herkenbaar (met verwondingen) te fotograferen. Er zijn weliswaar geen dwingende regels voor, maar een beetje fatsoen kan helemaal geen kwaad. Zeker niet in dit vak.
Mijn persoonlijk oordeel is dat een slachtoffer fotograferen geen nieuwswaarde heeft. Verder moet de professionele persfotograaf oppassen niet het pad van de z.g. paparazzi's te gaan volgen. Elk beroep moet een morele code hebben en elke handeling ook. Bij een ongeluk worden bij mij nooit herkenbare slachtoffers in beeld gebracht. Zou er toch gevaar van herkenning plaatsvinden, dan wordt er met photoshop de herkenbaarheid (gezichten) weggeveegd. Aan ergernis geven heeft niemand iets, en dus ook niet met een verkeerde foto.
Mijn eigen website heeft daarom een Privacybeleid en er wordt coulant bij opgetreden. Een voorbeeld: portretrecht bestaat niet op de openbare weg, maar een politieman die toch graag onherkenbaar wil blijven zal ik zijn verzoek honoreren.
Dus om de vraag te besluiten: neen, je moet geen foto plaatsen van een herkenbaar slachtoffer met zijn of haar verwondingen