Daar gaat het dus om. Soms wordt zelfs door de politie tegen bestuurders gezegd dat wij het kenteken wegpoetsen.
Dit is ontstaan in de tijd van 0611-Weekend en wordt nog steeds veel toegepast. Het wordt door veel mensen ook verwacht. De privacy is gelegen in het feit dat het gaat om een unieke identificatie welke is verplicht vanuit de overheid. Dit in tegenstelling tot reclame die mensen vrijwillig op hun auto plakken.
Bij ernstige/dodelijk ongevallen zijn we het eens. Soms wacht ik dan nog een paar uur met mijn eigen website. Maar ik heb ondertussen de gewoonte om het gewoon altijd te doen.
Overigens staat nergens dat je verplicht bent om het kenteken weg te poetsen. Maar zolang de politie het van ons verwacht mogen wij terug verwachten dat zij dat ook doen.
Wat mij betreft mag deze 'regel van de straat' best wel overboord. Dat scheelt weer werk ;-)
Met je eens dat de politie soms dergelijke zaken aan betrokkenen belooft. Maar het is simpel: er is er maar één die die beslissing maakt, en dat is de redacteur die al-dan-niet besluit iets te plaatsen. De politie en/of de betrokkenen kunnen vragen of eisen wat ze willen, maar wij beslissen. Dat houdt andersom ook in: als we het fout doen, zijn we er ook zelf voor verantwoordelijk.
Hier in Haaglanden heeft de politie mij overigens nog nooit zoiets gevraagd. Wel: gezichten en kentekens van AT-ers en speciale eenheden, maar geen gewone kentekens blurren, bedoel ik.
Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor berichtgeving rond zelfdodingen - ook zo'n taboe in de media. Wij zeggen: als het de stad ontwricht, berichten we er over (en dat hebben we al meerdere keren gedaan in het verleden). Voorbeeld: iemand pleegt zelfmoord midden op de toegangswegen/snelwegen naar de stad, in de ochtendspits. Het gaat dan niet om de eigenlijke zelfmoord en we zullen er dus niet al teveel in details treden in het bericht; het gaat dan om het feit dat de stad plat ligt. Als iemand zelfmoord pleegt in een rustig hoekje, zullen we er ook geen aandacht aan besteden.
Ik heb zoiets van "even rustig over nadenken en dan beslissen wat je publiceert; op welk moment; en al-dan-niet geblurd". Maar bovenstaande voorbeeld van de auto tegen de paal zonder letsel.... pfff ik kan er niet mee zitten.
Ja; een kenteken identificeert een voertuig. Maar dat kan belettering, kleur, bepaalde roestplekken, dat poppetje achter de voorruit of die kras op de zijkant ook net zo goed doen. Als het de auto van mijn vriendin is, herken ik die op een foto: kenteken leesbaar of niet. Om dat te voorkomen kan je voertuigen dan m.i. voortaan beter zo in beeld brengen:
Peen