Fotografen kan dit?

Auteur Topic: Fotografen kan dit?  (gelezen 815836 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

Red Cross Medic

• Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #1860 Gepost op: 7 juni 2013, 15:58:54
Citaat van: Arie link=msg=1171013 date=1370613281
Ikzelf las laatst een aantal keer stukjes in de krant over politiepersoneel dat had gestolen, vertrouwelijke info had gelekt etc. etc. Idem over frauderende artsen die zorgverzekeringen hadden opgelicht.  Moet ik nou alle politiemensen en medisch personeel onbetrouwbaar vinden?
wat heeft dat hier mee te maken?
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge

Arie

• Senior gebruiker
    • Regio15
Reactie #1861 Gepost op: 7 juni 2013, 16:00:56
Citaat van: noordernieuws link=msg=1171015 date=1370613534
wat heeft dat hier mee te maken?

Alles! Namelijk: alles over 1 kam scheren.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)

FredVellekoop

• Fred_HelpDesk op LiveP2000.nl
  • Forum gebruiker
  • Samen bereiken we meer.
    • Monitor LiveP2000.nl
Reactie #1862 Gepost op: 7 juni 2013, 16:12:43
Aanrijding tussen scooter en automobilist Boezemstraat Rotterdam
zie: http://www.nieuwsopbeeld.nl/pages/index.php?option=com_content&view=article&id=1391&catid=215&Itemid=205

Opvallend, en volgens mij zeer laakbaar, is de plaatsing van foto(s) waarop zowel nummerbord van betrokken auto als de waarschijnlijke bestuurster daarvan geheel herkenbaar zijn. De goede gewoonte om dat soort zaken onleesbaar te maken en een balkje over iemands gezicht te plaatsen worden hier wederom niet toegepast. Goed te zien is zelfs dat bewuste bestuurster moet blazen. Foei NieuwsOpBeeld!

De betreffende foto:
http://www.nieuwsopbeeld.nl/pages/images/nieuwsberichten/Rotterdam/2013/06-Juni/07-06-13-Boezemstraat-Rotterdam-Aanrijding/07-06-13-Boezemstraat-Rotterdam-Aanrijding2.jpg
Met vriendelijke groet, Fred Vellekoop * Op de chat van LiveP2000.nl bekend als Fred_HelpDesk *  Info bij sirenes? http://www.livep2000.nl/monitor/ of

Dion

• Senior gebruiker
Reactie #1863 Gepost op: 7 juni 2013, 16:26:10
Een kenteken is voor buitenstaanders niet te herleiden naar persoon.
Netjes was het in dit geval wel geweest om persoon te blurren, maar kenteken is mijns inziens overbodig. Ieders goed recht uiteraard om het wel te doen.

NikonDirk

• Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #1864 Gepost op: 7 juni 2013, 16:33:19
Citaat van: Dion link=msg=1171023 date=1370615170
Een kenteken is voor buitenstaanders niet te herleiden naar persoon.
Netjes was het in dit geval wel geweest om persoon te blurren, maar kenteken is mijns inziens overbodig. Ieders goed recht uiteraard om het wel te doen.
Er zijn er genoeg die wel de kentekens uit hun eigen leefomgeving kennen. Persoonlijk kijk ik ook altijd eerst naar een kenteken en dan pas naar het voertuig. Deze foto geeft onnodig veel informatie, zeker gezien het incident waar het hier om gaat.

piet60

• vkr-pop
  • Senior gebruiker
Reactie #1865 Gepost op: 7 juni 2013, 16:36:14
Citaat van: FredVellekoop link=msg=1171018 date=1370614363
Aanrijding tussen scooter en automobilist Boezemstraat Rotterdam
zie: http://www.nieuwsopbeeld.nl/pages/index.php?option=com_content&view=article&id=1391&catid=215&Itemid=205

Opvallend, en volgens mij zeer laakbaar, is de plaatsing van foto(s) waarop zowel nummerbord van betrokken auto als de waarschijnlijke bestuurster daarvan geheel herkenbaar zijn. De goede gewoonte om dat soort zaken onleesbaar te maken en een balkje over iemands gezicht te plaatsen worden hier wederom niet toegepast. Goed te zien is zelfs dat bewuste bestuurster moet blazen. Foei NieuwsOpBeeld!

De betreffende foto:
http://www.nieuwsopbeeld.nl/pages/images/nieuwsberichten/Rotterdam/2013/06-Juni/07-06-13-Boezemstraat-Rotterdam-Aanrijding/07-06-13-Boezemstraat-Rotterdam-Aanrijding2.jpg
Zeker weten ongepaste schending van privé. Ook in de gegeven situatie van blaastest hoop ik dat de bestuurster klacht in dient, ongeacht de uitslag test. Gezien het zonnige weer zou ze misschien kunnen door zon verblind zijn geweest ? Maar in de foto wordt de suggestie van drankmisbruik gewekt, terwijl ik ervan uit ga dat zo een test bij de procedure hoort.
Persvrijheid heeft zijn grenzen !

Arie

• Senior gebruiker
    • Regio15
Reactie #1866 Gepost op: 7 juni 2013, 17:06:19
Nu blurren wij over het algemeen ook, maar je moet goed onderscheiden dat wat wettelijk wel of niet is toegestaan en wat 'wenselijk' is.

Goed gebruik is burren, vooral als foto's vlak na het ongeval worden gepubliceerd. Maar meer dan een gebruik c.q. fatsoensregel is het niet. Idem met het blazen. Kan je alles van vinden dat dit open en bloot te zien is, maar een klacht gaat het niet redden. Dat iemand op de foto staat te blazen betekent immers nog niet dat door de website de suggestie wordt gewekt dat mevrouw alcohol heeft genuttigd.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)

Jims

• o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
Reactie #1867 Gepost op: 7 juni 2013, 19:45:41
Citaat van: Arie link=msg=1171013 date=1370613281
Ikzelf las laatst een aantal keer stukjes in de krant over politiepersoneel dat had gestolen, vertrouwelijke info had gelekt etc. etc. Idem over frauderende artsen die zorgverzekeringen hadden opgelicht.  Moet ik nou alle politiemensen en medisch personeel onbetrouwbaar vinden?

Nee.

Maar als er een bericht in de media komt dat er een agent gestolen heeft, en ik hou twee dagen later een verdachte aan voor diefstal en die weet van dat nieuws, krijg ik ook naar m'n hoofd geslingerd ''JULLIE doen het zelf ook''.

Hetzelfde geldt voor de fotografen. Eentje post op Twitter dergelijke teksten, meerdere mensen lezen dat, en als ze een incidentenfotograaf zien de volgende keer, kunnen ze ook denken ''daar heb je er weer eentje...''
If you can dream it, you can do it.

hoefhaan

• IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • maak ze beter!
Reactie #1868 Gepost op: 7 juni 2013, 21:00:13
Het is maar net uit welk referentiekader je denkt en reageert.

heb je slechte ervaringen dan zul je kritischer zijn en dus meer over één kam scheren dan wanneer je vooral positieve ervaringen hebt!
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.

Jims

• o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
Reactie #1869 Gepost op: 7 juni 2013, 21:10:47
Citaat van: hoefhaan link=msg=1171106 date=1370631613
Het is maar net uit welk referentiekader je denkt en reageert.

heb je slechte ervaringen dan zul je kritischer zijn en dus meer over één kam scheren dan wanneer je vooral positieve ervaringen hebt!

Eens.

Toch blijf ik van mening dat dergelijke tweets niet kunnen. De fotograaf zelf was het er blijkbaar ook niet helemaal content mee, aangezien de tweet en het account nu verwijderd zijn...
If you can dream it, you can do it.