Fotografen kan dit?

Auteur Topic: Fotografen kan dit?  (gelezen 827741 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

jeugdbrandweer131

• Niet meer actief bij de brandweer.
  • Senior gebruiker
  • evenementenhulpverlener bij het NRK
    • www.dylanwildschut.nl
Reactie #1940 Gepost op: 26 juni 2013, 22:46:21
Citaat van: owning31 link=msg=1178013 date=1372279309
Bij een reanimatie of wanneer de hulpverleners nog niet tp zijn zou ik zeggen handjes uit de mouwen steken ipv foto's maken. Of is dat een hele rare gedachte? 98uiye
niet elke fotograaf heeft EHBO/ reanimatie training gehad en wat als het dan fout afloopt en de fotograaf daar de schuld van krijgt.

mij is geleerd blijf van slachtoffers af als niet weet hoe eerste hulp te verlenen.
gaat het niet zoals het moet, moet het maar zoals het gaat. [IMG]http://www.t-tools.nl/Monitor/17.gi

Rutger038

• Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
Reactie #1941 Gepost op: 26 juni 2013, 22:49:35
Citaat van: Haageneesch link=msg=1178008 date=1372279178
Foto's van reanimatie('s) zijn ook niet nieuwswaardig. Maar hier is de reanimatie niet hét incident, bij dit incident wordt o.a. iemand gereanimeerd. Verder zijn er nog 2 slachtoffers en wat voertuigen bij betrokken.

Foto's of een andere vorm van berichtgeving over een reanimatie waar sprake is van een gezondheidskwestie en niet van een ongeval, vind ik niet niet kunnen. Reanimatie is in dit geval een onderdeel van het incident. Is dit ook wat jij bedoelt Haageneesch?

oma

• Senior gebruiker
Reactie #1942 Gepost op: 26 juni 2013, 22:51:26
Citaat van: jeugdbrandweer131 link=msg=1178018 date=1372279581
niet elke fotograaf heeft EHBO/ reanimatie training gehad en wat als het dan fout afloopt en de fotograaf daar de schuld van krijgt.

mij is geleerd blijf van slachtoffers af als niet weet hoe eerste hulp te verlenen.

Niemand zal je tegen houden als je wel op reanimatiecursus gaat. Als je naar incidenten wil uitrukken om mooie foto's te maken weet je dat je soms iets eerder kunt aankomen dan de hulpverleners, zeker als fotografie alleen maar je hobby is misstaat het je niet om andere mensen in nood te helpen.

Als een reanimatiepoging niet succesvol afloopt krijgt niemand daar de schuld van. Een foto maken van iemand die ligt dood te gaan kan je meer kritiek opleveren.

jeugdbrandweer131

• Niet meer actief bij de brandweer.
  • Senior gebruiker
  • evenementenhulpverlener bij het NRK
    • www.dylanwildschut.nl
Reactie #1943 Gepost op: 26 juni 2013, 22:58:53
Citaat van: 024 link=msg=1178025 date=1372279886
Niemand zal je tegen houden als je wel op reanimatiecursus gaat. Als je naar incidenten wil uitrukken om mooie foto's te maken weet je dat je soms iets eerder kunt aankomen dan de hulpverleners, zeker als fotografie alleen maar je hobby is misstaat het je niet om andere mensen in nood te helpen.

Als een reanimatiepoging niet succesvol afloopt krijgt niemand daar de schuld van. Een foto maken van iemand die ligt dood te gaan kan je meer kritiek opleveren.
gelukkig heb ik wel mijn EHBO en zit zelfs bij het NRK maar ik noem maar een voorbeeld denk maar aan een verkeers ongeval.
gaat het niet zoals het moet, moet het maar zoals het gaat. [IMG]http://www.t-tools.nl/Monitor/17.gi

Mahad

• Forum gebruiker
Reactie #1944 Gepost op: 26 juni 2013, 23:15:25
Voor dat de fotograaf ter plaatse is , is er al natuurlijk hulp geboden door omstanders waarschijnlijk. Ik bedoel het is natuurlijk niet de bedoeling om het slachtoffer onder druk te zetten ipv te helpen , als er al een groepje mensen om heen staan...
That's just the way it is.

hoefhaan

• IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • maak ze beter!
Reactie #1945 Gepost op: 27 juni 2013, 07:43:24
Citaat van: 024 link=msg=1178025 date=1372279886

Het misstaat je zeker niet!
Sterker nog: ik zou willen zeggen dat je je verplicht moet voelen om een goede EHBO-cursus met reanimatie en AED te hebben gevolgd. Fotografen zijn vaak genoeg eerder dan de hulpdiensten en je verdient je geld met het leed van een ander. Investeer dan ook maar wat geld om die ander te kunnen helpen. Voor wat hoort wat?
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.

Haageneesch

• Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #1946 Gepost op: 27 juni 2013, 09:44:09
Citaat van: owning31 link=msg=1178013 date=1372279309
Bij een reanimatie of wanneer de hulpverleners nog niet tp zijn zou ik zeggen handjes uit de mouwen steken ipv foto's maken. Of is dat een hele rare gedachte? 98uiye

Lees eens wat er in het artikel op de site staat, en wat ik al had geschreven. Het is geen rare gedachte maar als alles al gedaan wordt/is.. wat moet je dan nog doen dan? Houd ook rekening met dit:

Citaat van: jeugdbrandweer131 link=msg=1178018 date=1372279581
Ofwel: Als je wat kan doen doe het, weet je niet wat te doen, doe dan niets. In het ergste geval maak je het zo erg dat...

Citaat van: Rutger Pruis link=msg=1178021 date=1372279775
Foto's of een andere vorm van berichtgeving over een reanimatie waar sprake is van een gezondheidskwestie en niet van een ongeval, vind ik niet niet kunnen. Reanimatie is in dit geval een onderdeel van het incident. Is dit ook wat jij bedoelt Haageneesch?
Jazeker, dat bedoel ik.

Rutger038

• Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
Reactie #1947 Gepost op: 27 juni 2013, 12:45:11
Citaat van: hoefhaan link=msg=1178113 date=1372311804
Het misstaat je zeker niet!
Sterker nog: ik zou willen zeggen dat je je verplicht moet voelen om een goede EHBO-cursus met reanimatie en AED te hebben gevolgd. Fotografen zijn vaak genoeg eerder dan de hulpdiensten en je verdient je geld met het leed van een ander. Investeer dan ook maar wat geld om die ander te kunnen helpen. Voor wat hoort wat?

Vind dit echt complete onzin. Hoezo verplichten? Je komt ter plaatse om je werk te doen (verslag doen van een incident). Bijna in alle gevallen zijn er al mensen ter plaatse om eerste hulp te verlenen en ook -112- gebeld hebben. Wanneer het noodzakelijk is en/of levensreddende handelingen kunt verrichten zal je zeker even kunnen assisteren, maar een hulpverlener ben je niet.

owning31

• EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
Reactie #1948 Gepost op: 27 juni 2013, 13:10:44
Citaat van: Rutger Pruis link=msg=1178195 date=1372329911
Vind dit echt complete onzin. Hoezo verplichten? Je komt ter plaatse om je werk te doen (verslag doen van een incident). Bijna in alle gevallen zijn er al mensen ter plaatse om eerste hulp te verlenen en ook -112- gebeld hebben. Wanneer het noodzakelijk is en/of levensreddende handelingen kunt verrichten zal je zeker even kunnen assisteren, maar een hulpverlener ben je niet.
Zijn zoveel dingen die je kan doen. Denk niet dat mensen het waarderen als jij foto's gaat nemen als er nog handjes nodig zijn.

Dion

• Senior gebruiker
Reactie #1949 Gepost op: 27 juni 2013, 13:34:47
Schoenmaker hou je bij je leest zou ik zeggen ;)
Ik kan me niet voorstellen dat er handjes nodig zijn terwijl er meer omstanders staan dan fotografen. Waarom moet een fotograaf eerder helpen dan een omstander? Ik zie in deze geen verschil.
Sterker nog, ik zou eerder van omstanders dan van fotografen hulp verwachten. Een omstander/ramptoerist/getuige is namelijk op dat moment 'nergens' mee bezig en kan best even helpen, in tegenstelling tot een fotograaf die aan het werk is.