Fotografen kan dit?

Auteur Topic: Fotografen kan dit?  (gelezen 816195 keer)

0 gebruikers (en 42 gasten bekijken dit topic.

Theo

• Instr. EHBO, Instr. BLS/AED (En geïnteresseerd in een baan als Ambuchauffeur), NHT Chauffeur
  • Forum gebruiker
    • EHBO Service Nederland
Reactie #2090 Gepost op: 9 december 2013, 19:47:42
Citaat van: Sem van der Wal link=msg=1227092 date=1386610224
Ik vind ze persoonlijk wel meevallen,

Dit stukje in je reactie valt me op Sem en ik denk dat dat deels door je leeftijd komt.
Als je beseft dat deze mensen ook allemaal een vader/moeder/kind/oom/opa/oma zijn en net als jou (dat neem ik aan) graag hadden willen leven, dan weet je dat deze foto's ook heel veel verdriet in zich hebben. Zeker voor achterblijvers Ik hoop dan maar dat je als bevelvoerder van de jeugd brandweer in Haaksbergen je dit soort zaken nooit echt zullen overkomen.

Natuurlijk is ook dit het echte leven, en als toevoeging of ondersteuning van een nieuwsfeit kan dit meerwaarde hebben.
Het plaatsen van "losse" foto's op internet is iets dat ik met gruwel zie gebeuren. Een foto verspreiden alleen omdat deze "lekker schokkend" is, zegt in mijn ogen veel over de mensen die ze plaatsen. Ik zie ze in mijn omgeving ook rondlopen. Mensen die de meest schokken foto's en filmpjes op hun mobiel hebben staan en dan trost een ander laten zien wat ze gevonden hebben op internet. Dit is een soort amusement dat ik niet begrijp en hopelijk ook nooit ga begrijpen. In mijn ogen zie je hier een verharding van de samenleving en dat vind ik heel erg. Maar weet ook dat het niet te stoppen is.
Dat jij deze foto's op jou leeftijd vind meevallen stemt me verdrietig...

Sorry, dat is mijn mening.

Persoonlijk ken ik je niet, en je moet mijn reactie dan ook niet als aanval beschouwen. Waarschijnlijk ben je een beste vent. Je doet goed werk als jeugd hulpverlener en dat siert je enorm. Dat zou meer jeugd moeten gaan doen. Maar dit soort foto's zie ik helaas te vaak en ik hoop dat mijn reactie je een beetje aan het denken zet.
Succes met je goede werk als hulpverlener.

Theo.
De dwaas doet wat hij niet laten kan, de wijze laat wat hij niet doen kan.

Sem van der Wal

• Senior gebruiker
Reactie #2091 Gepost op: 9 december 2013, 20:05:24

Citaat van: Theo link=msg=1227114 date=1386614862
Dit stukje in je reactie valt me op Sem en ik denk dat dat deels door je leeftijd komt.
Als je beseft dat deze mensen ook allemaal een vader/moeder/kind/oom/opa/oma zijn en net als jou (dat neem ik aan) graag hadden willen leven, dan weet je dat deze foto's ook heel veel verdriet in zich hebben. Zeker voor achterblijvers

NaDeze foto's vind ik inderdaad wel meevallen. Natuurlijk, ze zijn heftig, maar het is niet zo dat ik er om moet huilen of iets dergelijks. Laatst struinde ik bij de Telegraaf op een link waar foto's te zien waren van een lichaam wat al enkele jaren op een bed in België/Frankrijk lag. Dat vind ik dan heftiger dan de foto's in bovenstaand rijtje. En inderdaad, misschien komt het door mijn leeftijd en vind ik het later vreselijk om zoiets te zien, maar ik denk ook dat er genoeg mensen zijn die zulke foto's toejuichen omdat het gewoon de harde realiteit is. Fotojournalisten zijn er toch juist om zoiets vast te leggen?

Citaat van: Theo link=msg=1227114 date=1386614862
Het plaatsen van "losse" foto's op internet is iets dat ik met gruwel zie gebeuren. Een foto verspreiden alleen omdat deze "lekker schokkend" is, zegt in mijn ogen veel over de mensen die ze plaatsen. Ik zie ze in mijn omgeving ook rondlopen. Mensen die de meest schokken foto's en filmpjes op hun mobiel hebben staan en dan trost een ander laten zien wat ze gevonden hebben op internet.

Nog even voor de duidelijkheid: de foto's zijn geplaatst door een persbureau, en niet door iemand die trots is om wat voor schokkends hij of zij vastgelegd heeft.

SniperEye

• Senior gebruiker
  • Geíntresseerde
Reactie #2092 Gepost op: 9 december 2013, 20:11:31
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1227101 date=1386613022
tweede plaatje vind ik niks mis mee, je bent getuige van het mooiste wonder wat je als ouder mee kunt maken.
derde plaatje is een rand geval, ene kant is het niet een foto waarop je zit te wachten als die als kaal plaatje gepubliceerd word anderzijds is het een pakkende foto als je bijvoorbeeld wandaden tijdens de burgeroorlog in sirië in beeld wilt brengen of wellicht de impact van een aardbeving.

Overige plaatjes horen gewoon niet in de media twee tonen de ultieme wanhoop van het SO en van een half verbrand SO zie ik ook geen meer waarde anders dan dat je als media wilt chokkeren.

Door ze vooral verborgen te houden hou je het echte nieuws verborgen. De foto visualiseert en benadrukt de ernst van de situatie in de oorlogsgebieden. Frisse plaat is het zeker niet en ik wordt er ook niet echt vrolijk van maar het is wel de harde en dagelijkse realiteit.

NikonDirk

• Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #2093 Gepost op: 9 december 2013, 20:35:34
Citaat van: SniperEye link=msg=1227127 date=1386616291
Door ze vooral verborgen te houden hou je het echte nieuws verborgen. De foto visualiseert en benadrukt de ernst van de situatie in de oorlogsgebieden. Frisse plaat is het zeker niet en ik wordt er ook niet echt vrolijk van maar het is wel de harde en dagelijkse realiteit.
Deze pic's hebben weinig tot niets met Hulpverlening te maken. Iemand die hier komt verwacht niet zulke pics. Mocht dit wel zo zijn heb ik hier ook nog wel wat links met niet al te frisse plaatjes.  :|

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #2094 Gepost op: 9 december 2013, 20:44:00
Citaat van: NikonDirk link=msg=1227138 date=1386617734
Deze pic's hebben weinig tot niets met Hulpverlening te maken. Iemand die hier komt verwacht niet zulke pics. Mocht dit wel zo zijn heb ik hier ook nog wel wat links met niet al te frisse plaatjes.  :|
In de link staan foto's van gewonden en doden. Zaken die je ook gewoon in de hulpverlening tegen komt. Daarnaast worden ze als voorbeelden gebruikt om een verdere discussie te kunnen beginnen. En daar is tot op zekere hoogte niets mis mee. Er staat een duidelijke waarschuwing bij dus je hoeft niet te klikken. ;)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

NikonDirk

• Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
Reactie #2095 Gepost op: 9 december 2013, 20:54:59
Citaat van: Red link=msg=1227142 date=1386618240
In de link staan foto's van gewonden en doden. Zaken die je ook gewoon in de hulpverlening tegen komt. Daarnaast worden ze als voorbeelden gebruikt om een verdere discussie te kunnen beginnen. En daar is tot op zekere hoogte niets mis mee. Er staat een duidelijke waarschuwing bij dus je hoeft niet te klikken. ;)
Het gaat niet zo zeer om mij, ik heb alles wel zo'n beetje gezien. Het gaat mij om de "mannekes" die hier komen voor een spreekbeurt of zo. Maar de standpunten zijn duidelijk..

peen van dienst

• Senior gebruiker
Reactie #2096 Gepost op: 9 december 2013, 21:39:10
Citaat van: NikonDirk link=msg=1227146 date=1386618899
Het gaat niet zo zeer om mij, ik heb alles wel zo'n beetje gezien. Het gaat mij om de "mannekes" die hier komen voor een spreekbeurt of zo.
Volgens mij is dit een forum waar hulpverleners met elkaar kunnen discussiëren. Dat is de doelgroep. Niet 'mennekes' die zitten te googelen op input voor een spreekbeurt.

Afgezien van het feit dat ik vermoed dat die mennekes onderling veel meer 'rotzooi' uitwisselen dan jij en ik kunnen vermoeden of zelfs maar van het bestaan af weten.

Het forum hoeft wat mij betreft niet de grens op te zoeken, dus te shockeren om het shockeren. Maar als er iets besproken wordt waar een heftig beeld bij past en waar dat beeld als verduidelijking dient, moet je dat kunnen gebruiken. En niet alle posts beperken tot het verwachte niveau van die 'mennekes'. Die hebben ouders; die moeten er op letten en wij niet.

Peen
Redacteur van

klf grimmenstein markt

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #2097 Gepost op: 10 december 2013, 08:47:26
In de context van de (te voeren) discussie zie ik ook geen probleem om ze hier, met de waarschuwing, te plaatsen. Als je een discussie wilt beginnen over beeld materiaal dan kun je dat niet vanuit het luchtledige  ;) In die zin zijn de plaatjes dus niet "misplaatst"

Verder is het een persoonlijk gevoel of je vind dat dergelijke plaatjes wel of niet in de media thuis horen. Ik vind twee van de vier zeker niet en een ander ziet het probleem niet zo. Dan ben je het oneens en ga je beargumenteren waarom wel of niet en daarmee is de insteek van Sem bereikt.

De stelling van Peen kan ik me ook prima in vinden al denk ik zelf dat er minder harde beelden zijn die het zelfde resultaat geven als je de (harde) werkelijkheid wilt tonen.
In / op dit forum is de doelgroep inderdaad de hulpverleners en gedesinteresseerde waarbij je dus vooruit weet dat je soms met beelden geconfronteerd kan worden die je liever niet zou zien. Dat er ook personen materiaal zoeken voor een spreekbeurt is ook niet zo heel raar, het is gewoon een grote bron van informatie, maar alle plaatjes die hier staan staan 10x ernstiger op internet en derhalve vindbaar en geen reden om ze hier niet te plaatsen, hier niet plaatsen heeft te maken met ethiek en niks met leeftijd van degene die een spreekbeurt wil houden.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend

Sem van der Wal

• Senior gebruiker
Reactie #2098 Gepost op: 10 december 2013, 15:30:21
Citaat van: NikonDirk link=msg=1227146 date=1386618899
Het gaat niet zo zeer om mij, ik heb alles wel zo'n beetje gezien. Het gaat mij om de "mannekes" die hier komen voor een spreekbeurt of zo. Maar de standpunten zijn duidelijk..

Ik weet niet hoe je hierbij komt, maar zoals ik in het eerste bericht al zei staan de foto's tussen de beste foto's uit 2013 van persbureau Reuters. 93 foto's waar een heleboel fotografen en -journalisten nog wat van kunnen leren. Daar staan een aantal foto's tussen die nooit door het ANP gepubliceerd zouden worden. Vandaar dat ik ze hier plaatste, om erover te discussiëren. Heeft niks met een 'spreekbeurt' te maken.

NikonDirk

• Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
Reactie #2099 Gepost op: 10 december 2013, 15:55:24
Citaat van: Sem van der Wal link=msg=1227326 date=1386685821
Ik weet niet hoe je hierbij komt, maar zoals ik in het eerste bericht al zei staan de foto's tussen de beste foto's uit 2013 van persbureau Reuters. 93 foto's waar een heleboel fotografen en -journalisten nog wat van kunnen leren. Daar staan een aantal foto's tussen die nooit door het ANP gepubliceerd zouden worden. Vandaar dat ik ze hier plaatste, om erover te discussiëren. Heeft niks met een 'spreekbeurt' te maken.
Iemand die een HV werkstuk/spreekbeurt maakt en een beetje gericht naar info zoekt komt al snel hier terecht. Dan verwacht je niet zulke plaatjes te zien. Dat bedoelde ik ermee.