Fotografen kan dit?

Auteur Topic: Fotografen kan dit?  (gelezen 816183 keer)

0 gebruikers (en 41 gasten bekijken dit topic.

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #2170 Gepost op: 3 februari 2014, 22:36:09
Citaat van: jeugdbrandweer131 link=msg=1241953 date=1391461688
heel hard gezegd ja. wel om de volgende reden het slachtoffer is niet dusdanig herkenbaar voor overige mensen buiten de familie.

Dan ga jij jezelf nog een keer heel hard tegenkomen, er komt een moment dat al die gele helikopters en blauwe lampen ineens niet meer zo stoer zijn.

Brambd

• Senior gebruiker
  • Student Integrale Veiligheidskunde
    • bramvanoosterhout.nl
Reactie #2171 Gepost op: 4 februari 2014, 00:13:44
Citaat van: jeugdbrandweer131 link=msg=1241937 date=1391459269
opzich vind ik het filmpje ook wel meevallen. en de 2e foto van het 2e blok had ikzelf ook niet zo gemaakt.
Dat het SO ligt te schokken (of wat het ook mag zijn), nah... Kan nieuwswaarde hebben zodra de oorzaak daarvan ook duidelijk te zien is, en dan heeft het nieuwswaarde in de zin van: oorzaak > gevolg laten zien aan de kijker. In mijn ogen is dat nu niet nodig.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #2172 Gepost op: 4 februari 2014, 00:24:38
Citaat van: Brambd link=msg=1242004 date=1391469224
Dat het SO ligt te schokken (of wat het ook mag zijn), nah... Kan nieuwswaarde hebben zodra de oorzaak daarvan ook duidelijk te zien is, en dan heeft het nieuwswaarde in de zin van: oorzaak > gevolg laten zien aan de kijker. In mijn ogen is dat nu niet nodig.
Dat je niet weet wat je ziet zegt eigenlijk alweer genoeg...  Dat is geen schokken, dat heet een Lucas, en die man wordt gewoon gereanimeerd. Daar is totaal geen nieuwswaarde aan.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

Arie

• Senior gebruiker
    • Regio15
Reactie #2173 Gepost op: 4 februari 2014, 08:01:29
Dat iemand onbedoeld te water is geraakt en daardoor in kritieke toestand is komen te verkeren is natuuurlijk gewoon een nieuwsfeit. Hoeven we niet spastisch over te doen. Wat je daarvan laat zien kan wel onderwerp zijn van discussie. Wel blijkt keer op keer dat een ieder daar vervolgens weer andere maatstaven voor heeft.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)

DeWaasdorp

• Hoofdagent Eenheid Den Haag / Hobby Fotograaf / Nieuwsjunk
  • Forum gebruiker
  • ''Toezicht waar nodig, Handhaven waar moet!''
Reactie #2174 Gepost op: 4 februari 2014, 09:02:40
Ik vind het allemaal niet zo storend, je ziet echt niks ergs of schokkends... ja sommige mensen worden al gek als ze een druppel bloed zien maar komop wat is hier nou erg aan? Persoonlijk zou ik mezelf dood schamen al stond ik te filmen maar ik zie wel ergere filmpjes, ongevallen waarbij 20 mensen verscheurd op de weg liggen en gefilmd worden door een omstander, dat is pas echt ziek/erg!
Always expect the unexpected!

Arie

• Senior gebruiker
    • Regio15
Reactie #2175 Gepost op: 4 februari 2014, 10:25:37
Citaat van: DeWaasdorp link=msg=1242036 date=1391500960
Ik vind het allemaal niet zo storend, je ziet echt niks ergs of schokkends... ja sommige mensen worden al gek als ze een druppel bloed zien maar komop wat is hier nou erg aan? Persoonlijk zou ik mezelf dood schamen al stond ik te filmen maar ik zie wel ergere filmpjes, ongevallen waarbij 20 mensen verscheurd op de weg liggen en gefilmd worden door een omstander, dat is pas echt ziek/erg!

Dat zal niet hier in ons landje zijn dat laatste, want ik heb het vaker gezegd: hier in Nederland weet men aardig de maat te houden qua laten zien van bloederige details. :)
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)

Stefan Verkerk

• Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #2176 Gepost op: 4 februari 2014, 10:48:07
Die reanimatie gaat mij te ver en ik denk ook dat niet dat het in beeld brengen van zo'n reanimatie bijdraagt aan het filmpje. De reactie van DeWaasdorp, dat het helemaal niet zo schokkend is. Ik denk dat hulpverleners / pers daar toch net even anders naar kijken dan de gemiddelde kijker.

Verder is het ook gewoon een kwestie van respect opbrengen. Ik kan mij erg vinden in de reactie van -Joost-. Bij interessante nieuwsfeiten kun je over het algemeen prima beelden maken die ook goed genoeg zijn, zonder het slachtoffer in beeld te brengen. En afgezien van dat denk ik ook dat er genoeg hulpverleners zijn bij wie je niet zo'n goede indruk maakt als je dit soort beeldmateriaal publiceert. Ondanks dat 'wij' als pers onafhankelijk zijn, je zult het altijd deels moeten hebben van de samenwerking met de hulpdiensten.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon

SniperEye

• Senior gebruiker
  • Geíntresseerde
Reactie #2177 Gepost op: 4 februari 2014, 10:55:55
Ik vind persvrijheid een groot goed. Daarom vind ik dat het filmpje en de foto's moeten kunnen. Dat neemt niet weg dat ik ook vind dat e.e.a. subtieler had gemogen.

DeWaasdorp

• Hoofdagent Eenheid Den Haag / Hobby Fotograaf / Nieuwsjunk
  • Forum gebruiker
  • ''Toezicht waar nodig, Handhaven waar moet!''
Reactie #2178 Gepost op: 4 februari 2014, 13:05:05
Citaat van: Stefan Verkerk link=msg=1242065 date=1391507287
Die reanimatie gaat mij te ver en ik denk ook dat niet dat het in beeld brengen van zo'n reanimatie bijdraagt aan het filmpje. De reactie van DeWaasdorp, dat het helemaal niet zo schokkend is. Ik denk dat hulpverleners / pers daar toch net even anders naar kijken dan de gemiddelde kijker.

Ben het met jouw en anderen wel eens dat je dit niet moet filmen, dat is echt respectloos.

Maar wat moet een 'normale' burger of persoon storend aan deze beelden vinden dan (daar gaat het nu om)? Ik zie alleen een hoop lakens en 'iets' dat beweegt met een hoop mensen ervoor die druk bezig zijn. Geen herkenbare delen, gezichten of 'vieze' beelden. Er is toch geen krant of nieuwszender die dit uit gaat zenden/uitgeven. Dus mensen die dit zien die zoeken het zelf op, op een site of youtube. Aldaar staan nog wel schokkendere beelden en inderdaad meestal uit het buitenland. En wat is het verschil met bijvoorbeeld een dodelijk ongeval?
Ik heb zat beelden foto/video uit Nederland gezien (ook vast van personen die dit lezen) waar er een wit laken over een persoon ligt. Wat is daar dan wel de nieuwswaarde van?
Always expect the unexpected!

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #2179 Gepost op: 4 februari 2014, 16:09:52
Citaat van: SniperEye link=msg=1242067 date=1391507755
Ik vind persvrijheid een groot goed. Daarom vind ik dat het filmpje en de foto's moeten kunnen. Dat neemt niet weg dat ik ook vind dat e.e.a. subtieler had gemogen.
Dus als jij tegen een boom aan rijd hoeven we geen schermen te plaatsen en mogen de fotografen gewoon tot aan je motorkap lopen voor de beste plaatjes. Goed om te weten. ::)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.