Fotografen kan dit?

Auteur Topic: Fotografen kan dit?  (gelezen 816296 keer)

0 gebruikers (en 75 gasten bekijken dit topic.

CM112

• Forum gebruiker
  • Asp. manschap A
Reactie #2180 Gepost op: 4 februari 2014, 16:15:44
In dit geval vind ik enkele delen van de video ongepast en onnodig. De videograaf had makkelijk een aantal stappen naar rechts kunnen doen om toch de behandeling vast te leggen maar niet het slachtoffer. Het voegt ook verder weinig toe aan het totaal plaatje. Dat iemand daar in een verontrustende toestand ligt is duidelijk, dat hoef je niet duidelijk te maken met een filmpje welke voor sommige personen als schokkend kan worden ervaren.

SniperEye

• Senior gebruiker
  • Geíntresseerde
Reactie #2181 Gepost op: 4 februari 2014, 16:53:00
Citaat van: Red link=msg=1242134 date=1391526592
Dus als jij tegen een boom aan rijd hoeven we geen schermen te plaatsen en mogen de fotografen gewoon tot aan je motorkap lopen voor de beste plaatjes. Goed om te weten. ::)

Dat is de prijs van vrijheid. En dat is de prijs die ik er graag voor betaal.

Azijnzeikerd

• Forum gebruiker
Reactie #2182 Gepost op: 4 februari 2014, 18:15:12
Citaat van: -Joost- link=msg=1241922 date=1391455770
Belangrijke vraag om jezelf te stellen in zo'n situatie: Wat zou je ervan vinden als jouw moeder, vader, vriendin, vrouw of kind daar zou liggen?

Wat ik er dan van zou vinden, is dat ik zelf gezien zou hebben dat hulpdiensten er alles aan gedaan hebben om te proberen dat leven te redden.

Ko van Leeuwen

• Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #2183 Gepost op: 4 februari 2014, 18:17:47
Citaat van: Red link=msg=1242134 date=1391526592
Dus als jij tegen een boom aan rijd hoeven we geen schermen te plaatsen en mogen de fotografen gewoon tot aan je motorkap lopen voor de beste plaatjes. Goed om te weten. ::)
Dat is niet wat hij zegt, maar wat jij er bombastisch van maakt. Het valt mij wel vaker op dat een aantal mensen overdreven reageren als het om persvrijheid gaat. Terwijl in de praktijk zijn we in Nederland helemaal niet zo slecht af met de pers.

Azijnzeikerd

• Forum gebruiker
Reactie #2184 Gepost op: 4 februari 2014, 18:20:09
Citaat van: -Joost- link=msg=1241950 date=1391461298
... Zou je het ook wel vinden meevallen als er een dierbare van jou daar ligt?

Iedereen heeft het recht om op een respectabele manier dood te gaan, zonder dat er een peloton 112-fotografen dat vast staan te leggen op film. Wat zou hier de nieuwswaarde van moeten zijn?

Je bent moderator. Kan je misschien het sentiment en de emotie uit je reactie halen?

Het incident speelt zich af op de openbare weg. Dus mag, kan en zal er gefilmd worden. Ben je het misschien niet mee eens, maar het is de realiteit anno 2014 en wettelijk gezien mag het ook nog.

Ik zie iemand liggen waar een Lucas op aangesloten is en ik zie hulpdiensten die keihard aan het werk zijn (de schoonheidsfouten zoals het niet dragen van veiligheidsgordels en het niet dragen van verplichte veiligheidskleding, ook voor de dokter, laten we maar even buiten beschouwing..). Nou en? Denk ik dan?

Wellicht zou het wat anders zijn als het lichaam totaal verminkt was, de lichaamsdelen overal verspreid lagen en het bloed in het rond spoot, maar daar was hier geen sprake van.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #2185 Gepost op: 4 februari 2014, 18:28:22
Nee hoor, dat is zeker niet wat ik er bombastisch van maak, en overdrijven doe ik al helemaal niet aan.

In Nederland is er niets mis niet zoveel mis met de pers, al zijn er genoeg discussies wie er nou eigenlijk onder "de pers" vallen, of wat voor waarde er uberhaupt nog aan dat woord zit.

Het kan echter geen kwaad om af en toe eens kritisch naar de pers te kijken, net zoals er kritisch wordt gekeken naar hulpverleningsdiensten. En af en toe een morele discussie aan gaan kan geen kwaad.

Citaat van: Azijnzeikerd link=msg=1242170 date=1391534409
Je bent moderator. Kan je misschien het sentiment en de emotie uit je reactie halen?
Waar zie jij emotie in zijn reactie? hij vraagt gewoon of men er zo ook over zou denken als er een familielid zou liggen.
Citaat van: Azijnzeikerd link=msg=1242170 date=1391534409
Ben je het misschien niet mee eens, maar het is de realiteit anno 2014 en wettelijk gezien mag het ook nog.
En dat is dus de morele discussie. Dat heeft niets met wetten en regelgeving te maken volgens mij.

Tot slot, zijn reactie is niet beschreven uit hoofde van zijn moderatorschap, net zoals mijn reactie niet geschreven is als beheerder. Als je een klacht hebt over een bericht dan kan je dat melden via de meldknop. Op het forum is het niet verboden om je sentiment en emoties te uitten in een bericht, dus als hij daar behoefte aan heeft dan is dat geen enkel probleem. Mits het bericht aan de regels voldoet uiteraard.

En voor de duidelijkheid, deze slotzinnen zijn wel gesproken als beheerder. (Vandaar het rode kleurtje)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

Azijnzeikerd

• Forum gebruiker
Reactie #2186 Gepost op: 4 februari 2014, 18:34:00
Citaat van: Stefan Verkerk link=msg=1242065 date=1391507287
Die reanimatie gaat mij te ver en ik denk ook dat niet dat het in beeld brengen van zo'n reanimatie bijdraagt aan het filmpje. De reactie van DeWaasdorp, dat het helemaal niet zo schokkend is. Ik denk dat hulpverleners / pers daar toch net even anders naar kijken dan de gemiddelde kijker.

Persoonlijk heb ik vaak wat moeite met het hysterische, politiek correcte geleuter op dit forum.

Aan de ene kant wordt "de burger" in Nederland massaal gemobiliseerd om zich vooral aan te melden voor allerlei projecten waarbij je als leek gealarmeerd wordt als er een reanimatie in de buurt is.

Is er dan eens een reanimatie en is er een keer goed vastgelegd wat er gebeurt en over welke hulpmiddelen hulpdiensten beschikken, dan vindt men op dit forum dat dat eigenlijk ook weer te ver gaat.

Ik zou zeggen, gebruik deze video vooral om als die burgerhulpverleners voor te bereiden op wat ze mogelijk aan zouden kunnen treffen.

beantsje

• Baco/EHBO'er TT-circuit, LOTUS
  • Forum gebruiker
Reactie #2187 Gepost op: 4 februari 2014, 19:28:47
Het gaat mij ook allemaal net even te ver (filmpje). Ik vind het op zich beslist geen schokkend beeld, maar wèl vind ik het op deze manier respectloos naar het slachtoffer toe. Het is nog niet zo heel lang geleden dat een slachtoffer überhaupt niet in beeld werd gebracht. Nu gaat dit weer een stapje verder en is zelfs de reanimatie te zien.
Men had ook een filmpje iets terughoudender kunnen maken, zonder de reanimatie in beeld, zonder dat het ten koste gaat van de nieuwswaarde.

Hoguhugo

• Cameraman HPM/NOS | Geluidsman | Editor
  • Senior gebruiker
Reactie #2188 Gepost op: 4 februari 2014, 19:37:00
Citaat van: Azijnzeikerd link=msg=1242173 date=1391535240
Persoonlijk heb ik vaak wat moeite met het hysterische, politiek correcte geleuter op dit forum.

[..]
Is er dan eens een reanimatie en is er een keer goed vastgelegd wat er gebeurt en over welke hulpmiddelen hulpdiensten beschikken, dan vindt men op dit forum dat dat eigenlijk ook weer te ver gaat.

Ik zou zeggen, gebruik deze video vooral om als die burgerhulpverleners voor te bereiden op wat ze mogelijk aan zouden kunnen treffen.

En dat is precies de reden dat ik niet zal schroomen om een reanimatie bij ongeval/brand of groot nieuwsfeit gewoon in beeld te brengen. Het vertelt een verhaal, hoe triest ook.
Volg mij ook op twitter: @hoguhugo

Azijnzeikerd

• Forum gebruiker
Reactie #2189 Gepost op: 4 februari 2014, 22:05:23
Citaat van: beantsje link=msg=1242188 date=1391538527
Het gaat mij ook allemaal net even te ver (filmpje). Ik vind het op zich beslist geen schokkend beeld, maar wèl vind ik het op deze manier respectloos naar het slachtoffer toe.

Respectloos?

Wat is er respectloos aan om het volk de rauwe werkelijkheid te laten zien?

Het lijkt hier soms wel of hulpverlening een sprookje is waar alleen vrolijke plaatjes bij passen?