Fotografen kan dit?

Auteur Topic: Fotografen kan dit?  (gelezen 816384 keer)

0 gebruikers (en 58 gasten bekijken dit topic.

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #2190 Gepost op: 4 februari 2014, 22:33:34
Citaat van: Azijnzeikerd link=msg=1242216 date=1391547923
Respectloos?

Wat is er respectloos aan om het volk de rauwe werkelijkheid te laten zien?

Het lijkt hier soms wel of hulpverlening een sprookje is waar alleen vrolijke plaatjes bij passen?

Met de rauwe werkelijkheid heb ik weinig problemen, in de juiste context juich ik dat alleen maar toe. Ik denk dat we het hier ook helemaal niet hebben over het feit of een filmpje al dan niet "te heftig" is voor het algemene publiek. De professionals op dit forum zullen niet snel warm of koud worden van een dergelijke video, ik vind het nieteens interessant om te zien... ::)

Het gaat mij meer om de gedachte achter de verslaglegging. Er hoeft geen taboe te zijn op beelden van een reanimatie of welke andere medische ingreep dan ook, het gaat om het context waarin iets gebracht wordt. Denk na over de impact en toegevoegde waarde van beelden en ga er bovenal zorgvuldig mee om! Dus niet even voor de hobby wat beelden schieten die niks toevoegen en dat op internet kwakken.

Men roept een keer "persvrijheid" en pretendeert dan van alles te mogen. Over het hele persvrijheid gebeuren heb ik ook zo mijn persoonlijke visie, maar dat is hier niet relevant. Jongens dit gaat helemaal niet over persvrijheid, dit gaat over een stuk respect voor je medemens die ligt te sterven.

Ko van Leeuwen

• Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #2191 Gepost op: 4 februari 2014, 22:58:37
Citaat van: Red link=msg=1242171 date=1391534902
Nee hoor, dat is zeker niet wat ik er bombastisch van maak, en overdrijven doe ik al helemaal niet aan.
SniperEye geeft aan dat het wel kan, maar met de kantekening dat het wel wat subtieler mag.
Vervolgens kom jij met een verhaal dat de fotografen tot aan de motorkap mogen lopen.

Dat is bombastisch en overdreven.

Het kan echter geen kwaad om af en toe eens kritisch naar de pers te kijken, net zoals er kritisch wordt gekeken naar hulpverleningsdiensten. En af en toe een morele discussie aan gaan kan geen kwaad.
Maar komt dan met normale antwoorden. Wat je nu doet slaat nergens op. Niemand heeft ooit beweerd tot aan de motorkap te willen lopen. Van een morele discussie is op die manier geen sprake.

jeffrey010

• Senior gebruiker
Reactie #2192 Gepost op: 4 februari 2014, 23:01:56
Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1242223 date=1391551117
Vervolgens kom jij met een verhaal dat de fotografen tot aan de motorkap mogen lopen.

Dat is bombastisch en overdreven.

Maar het gebeurd wel, dat ze bijna tot de motorkap lopen! ;)
Met Vriendelijke Groet.....

Arie

• Senior gebruiker
    • Regio15
Reactie #2193 Gepost op: 5 februari 2014, 09:53:00
Citaat van: HvBarneveld link=msg=1241916 date=1391454915
http://district8.net/3-februari-man-raakt-te-water-buitenwatersloot-delft.html

Wat vinden jullie hier van? ( Filmpje en enkele foto's )

Het slachtoffer heeft het helaas niet overleefd. :( http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3590635/2014/02/05/Cor-76-verdronk-voor-de-deur-van-zijn-stamkroeg.dhtml
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)

SniperEye

• Senior gebruiker
  • Geíntresseerde
Reactie #2194 Gepost op: 5 februari 2014, 10:05:46
Waar zie jij emotie in zijn reactie? hij vraagt gewoon of men er zo ook over zou denken als er een familielid zou liggen. En dat is dus de morele discussie.

Is het een morele discussie of wil degene met kritiek zijn moraal opdringen aan de ander? (wie de schoen past trekke hem aan).

In een discussie zijn er verschillende meningen. Wil nog niet zeggen dat partij A bij partij B zijn gelijk moet krijgen? Slotconclusie kan ook zijn dat beide partijen het oneens blijven maar wel elkaars standpunt accepteren.

CM112

• Forum gebruiker
  • Asp. manschap A
Reactie #2195 Gepost op: 5 februari 2014, 10:09:34
Ik ben benieuwd of jij ook de rauwe werkelijkheid wil zien als een dierbare van jou daar had gelegen.

Citaat van: Azijnzeikerd link=msg=1242216 date=1391547923
Respectloos?

Wat is er respectloos aan om het volk de rauwe werkelijkheid te laten zien?

Het lijkt hier soms wel of hulpverlening een sprookje is waar alleen vrolijke plaatjes bij passen?

SniperEye

• Senior gebruiker
  • Geíntresseerde
Reactie #2196 Gepost op: 5 februari 2014, 11:00:43
Citaat van: Man112 link=msg=1242296 date=1391591374
Ik ben benieuwd of jij ook de rauwe werkelijkheid wil zien als een dierbare van jou daar had gelegen.

Ge je als nabestaande of indien so nog in leven actief op zoek naar nieuwsberichten om te zien hoe erg het allemaal van te voren al was? Volgens mij is dat besef er al. Dat nieuwsbericht met die foto's zal daar denk ik niets meer aan verergeren.

Wat wil je eigenlijk bereiken met je kritiek? Dat media voortaan alleen nog een brandweerauto met zwaailampen op de foto zet? Of een stockfoto gebruiken van een eerder incident? Wil jij media gaan beperken?

peen van dienst

• Senior gebruiker
Reactie #2197 Gepost op: 5 februari 2014, 11:15:19
Citaat van: Man112 link=msg=1242296 date=1391591374
Wat er gezegd wordt: dat is de prijs die we voor vrijheid betalen.

Elk medium, elke fotograaf mag zelf bepalen wat hij/zij in beeld brengt. Dat zal ook sterk te maken hebben met hun publiek: de Telegraaf laat andere zaken zien dan de Elsevier, zeg maar.

Maar waar ik absoluut niet tegen kan is hulpverleners die dan maar beslissen dat dat niet mag. En daarmee allerlei wetten, afspraken en regelingen willens en wetens negeren, onder het mom van 'professionaliteit'.

Op regio15 laten we meestal niet dit soort 'medische noodsituaties' zien (als ze zuiver medisch zijn) -hoogstens het 'gedoe' eromheen (je krijgt vragen als 'ik hoor zoveel sirenes' en 'wat doet die heli hier'). Als een andere site/krant/zender dit (='gewone' hulpverlening na medisch probleem) wel wil laten zien, is dat aan hun redactie. Ik keur het niet goed of niet af, bedoel ik - het is een keuze die elk medium voor zichzelf mag maken. Net zoals het elke nieuwsconsument vrij staat om zijn/haar favoriete medium te kiezen: de Telegraaf of de Elsevier.

Maar we zullen wel bijvoorbeeld weer de reanimatie van een neergeschoten persoon laten zien - want dan geeft het de ernst van het letsel aan dat hem/haar is aangedaan. Dan is het m.i. toch echt wel nieuwswaardig.

Als ik of een familielid 'in nood' ben, en een agent gaat het afschermen krijgt'ie toch echt wat van mij te horen hoor. Want inderdaad: vrijheid van nieuwsgaring geldt ook als de persmuskiet zelf het slachtoffer is.

Peen
Redacteur van

CM112

• Forum gebruiker
  • Asp. manschap A
Reactie #2198 Gepost op: 5 februari 2014, 11:30:13
Jij gaat gelijk over naar een ander uiterste ,, Moeten ze dan maar een brandweerauto plaatsen'' Nee tuurlijk niet, maar in dit geval kan je met twee stappen naar rechts een hoop gezeur voorkomen. Actief opzoek zeg ik niet, maar iets wat op internet staat staat daar voor altijd, en je komt het vast nog weleens tegen. Nee ik wil de media niet beperken, maar in dit geval had ik EN een foto van de situatie achter de bosjes doorgestuurd EN een 'niet actieve' foto van de hulpverlening. Dan is het, zoals Peen al aangeeft, wel duidelijk welke foto de Telegraaf afneemt en welke Elsevier. De reanimatie in beeld brengen is onnodig en niet passend. Naast het argument over nabestaanden, wat heeft een 9-jarig kind er nou aan al ziet hij in detail wat een lucas met een mens doet? Daar kan hij beter achterkomen als hij 18 is en voor verpleegkundige leert!

Citaat van: SniperEye link=msg=1242306 date=1391594443
Ge je als nabestaande of indien so nog in leven actief op zoek naar nieuwsberichten om te zien hoe erg het allemaal van te voren al was? Volgens mij is dat besef er al. Dat nieuwsbericht met die foto's zal daar denk ik niets meer aan verergeren.

Wat wil je eigenlijk bereiken met je kritiek? Dat media voortaan alleen nog een brandweerauto met zwaailampen op de foto zet? Of een stockfoto gebruiken van een eerder incident? Wil jij media gaan beperken?

peen van dienst

• Senior gebruiker
Reactie #2199 Gepost op: 5 februari 2014, 11:56:45
Citaat van: Man112 link=msg=1242322 date=1391596213
wat heeft een 9-jarig kind er nou aan al ziet hij in detail wat een lucas met een mens doet? Daar kan hij beter achterkomen als hij 18 is en voor verpleegkundige leert!
Als de reacties op onze items lees en op straat hoor hoe mensen reageren, maak ik me eerlijk gezegd meer zorgen om volwassenen dan om de kinderen.

Niet allemaal hoor, maar een fors deel daarvan spendeert de hele dag achter een computer met de meest realistische schietspellen, en op sites als LiveLeak. Dat betekent nog steeds niet dat alles dan zo maar online geknald moet worden, maar mijn ervaring leert wel dat volwassen soms meer geschokt zijn......

Een volwassene is in staat om zich te realiseren wat voor menselijk leed er achter de beelden schuilgaat; terwijl zoveel procent van de kinderen alleen maar 'vet!' zal roepen, bij wijze van spreken.

Peen
Redacteur van