Fotografen kan dit?

Auteur Topic: Fotografen kan dit?  (gelezen 816302 keer)

0 gebruikers (en 78 gasten bekijken dit topic.

Ko van Leeuwen

• Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #2210 Gepost op: 5 februari 2014, 13:32:45
Citaat van: grizz link=msg=1242356 date=1391602599
en daar ga je weer.... Deze discussie gaat niet om jou persoonlijk... maar goed... zal ook wel weer een conclusie zijn die nergens op slaat...
Die slaat inderdaad nergens op. Het is een algemene discussie waar ik mijn persoonlijke insteek geef. Ik kan namelijk moeilijk voor een ander praten.

Maar ik begrijp uit jouw woorden dat er wel mag worden gesproken over uitzonderingen (video District8 en "tot aan de motorkap lopen"), maar dat een eigen insteek niet mag? Vreemde manier van discusseren.

grizz

• Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • Niets is onmogelijk
Reactie #2211 Gepost op: 5 februari 2014, 13:40:34
Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1242359 date=1391603565
Die slaat inderdaad nergens op. Het is een algemene discussie waar ik mijn persoonlijke insteek geef. Ik kan namelijk moeilijk voor een ander praten.

Maar ik begrijp uit jouw woorden dat er wel mag worden gesproken over uitzonderingen (video District8 en "tot aan de motorkap lopen"), maar dat een eigen insteek niet mag? Vreemde manier van discusseren.

Je trekt vreemde conclusies Ko, ik heb nergens gezegd dat een eigen insteek niet zou mogen. Ik zei, en dat is nog steeds mijn 5 cent in deze discussie, dat de verschillen in normen en waarden ons niet nader tot elkaar gaan komen. Daarmee ontstaat spanning tussen de media en de hulpverleningsdiensten.

Je zult mij niet horen zeggen of jij iets wel of niet op de gevoelige plaat mag leggen. Dat bepaal je helemaal zelf, en zoals ik je antwoorden lees, zit dat ook wel snor. Echter er zijn ook heel veel 112-cowboys die wel alles doen voor dat bloederige shot oid. Dat jij dat niet doet, wil niet zeggen dat het niet gebeurd. Een negen jarig jochie, waarvan de ouders hem naar 112 meldingen brengen zou voor mij reden zijn om een AMK melding te maken richting de raad van kinderbescherming. Dan ben je gewoon als ouder niet goed in je hoofd. En jij dat is volledig mijn eigen mening. Om een 9 jarig kind al te beschouwen als iemand van de pers... Die hoef ik nog niet eens uit te leggen hoop ik...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....

SniperEye

• Senior gebruiker
  • Geíntresseerde
Reactie #2212 Gepost op: 5 februari 2014, 13:51:06
Citaat van: grizz link=msg=1242361 date=1391604034
Je trekt vreemde conclusies Ko, ik heb nergens gezegd dat een eigen insteek niet zou mogen. Ik zei, en dat is nog steeds mijn 5 cent in deze discussie, dat de verschillen in normen en waarden ons niet nader tot elkaar gaan komen. Daarmee ontstaat spanning tussen de media en de hulpverleningsdiensten.

De indruk wordt echter gewekt in deze discussie alsof de hulpverleningsdiensten willen bepalen wat wel en niet in beeld wordt gebracht. Daar wringt de schoen

Je zult mij niet horen zeggen of jij iets wel of niet op de gevoelige plaat mag leggen. Dat bepaal je helemaal zelf, en zoals ik je antwoorden lees, zit dat ook wel snor. Echter er zijn ook heel veel 112-cowboys die wel alles doen voor dat bloederige shot oid. Dat jij dat niet doet, wil niet zeggen dat het niet gebeurd. Een negen jarig jochie, waarvan de ouders hem naar 112 meldingen brengen zou voor mij reden zijn om een AMK melding te maken richting de raad van kinderbescherming. Dan ben je gewoon als ouder niet goed in je hoofd. En jij dat is volledig mijn eigen mening. Om een 9 jarig kind al te beschouwen als iemand van de pers... Die hoef ik nog niet eens uit te leggen hoop ik...

Mee eens, gebeurd dit serieus?

grizz

• Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • Niets is onmogelijk
Reactie #2213 Gepost op: 5 februari 2014, 13:57:30
Citaat van: SniperEye link=msg=1242362 date=1391604666
De indruk wordt echter gewekt in deze discussie alsof de hulpverleningsdiensten willen bepalen wat wel en niet in beeld wordt gebracht. Daar wringt de schoen

Mee eens, gebeurd dit serieus?

1: Dat snap ik, en dat is het verhaal mbt normen en waarden. Wat breng je wel en niet in beeld. Dat het met 90 % van de pers wel in orde is. Dat merk ik ook bij mij in de regio. Maar ook daar hebben we, met alle respect, broekies van 13-14-15 jaar oud, die foto´s staan te nemen van zaken waarvan ik denk dat het niet op de gevoelige plaat hoort.

2. zoals ik even verder terug lees wel. Zie mijn antwoord hierboven. Ook jochies van 13-14-15 kunnen het best hun hobby noemen, echter hoort daar nog steeds een stukje ouderlijk toezicht bij.

Ik ga voor iemand die zijn brood verdient met fotografie echt niet bepalen hoe die zijn foto´s neemt of waarvan. Daar is ie zelf veel beter in. Maar het zijn de goeden die af en toe onder de kwaden moeten lijden...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....

Ko van Leeuwen

• Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #2214 Gepost op: 5 februari 2014, 14:22:59
Je trekt vreemde conclusies Ko, ik heb nergens gezegd dat een eigen insteek niet zou mogen.
Getuige het feit dat je mijn opmerkingen als persoonlijk wilt afdoen doet dat anders wel vermoeden.

Ik zei, en dat is nog steeds mijn 5 cent in deze discussie, dat de verschillen in normen en waarden ons niet nader tot elkaar gaan komen. Daarmee ontstaat spanning tussen de media en de hulpverleningsdiensten.
Ik heb bij mijn politieperskaart een kaartje ontvangen van de Nationale Politie. Daarop staat: "De houder van een geldige politieperkaart is tezamen met eindredacties verantwoordelijk voor etische overwegingen met betrekking tot het filmen en/of fotograferen van bijvoorbeeld slachtoffers."

Daarbij is feitelijk vastgesteld dat politie en pers op één lijn zitten m.b.t. de persvrijheid. Dat de privacy soms in de knel komt is ook een feit. En alhoewel ik een hulpverlener zijn/haar menselijke gevoelens van harte gun zal men toch moeten begrijpen dat veel van de in dit topic genoemde argumenten buiten elk wettelijk of reglementair kader vallen.
En op een enkel gebeuren na denk ik niet dat de hulpverleners zoveel te klagen hebben over de pers.

Echter er zijn ook heel veel 112-cowboys die wel alles doen voor dat bloederige shot oid. Dat jij dat niet doet, wil niet zeggen dat het niet gebeurd.
Dat is een veel gehoord argument. Maar zelfs in dit topic zie ik weinig bewijs daartoe.

Om een 9 jarig kind al te beschouwen als iemand van de pers... Die hoef ik nog niet eens uit te leggen hoop ik...
Nee, ik ben het er ook niet mee eens. Maar dat is wel een gevolg van de persvrijheid. Behoudens de politieperskaart valt daar weinig aan te reguleren.

Ko van Leeuwen

• Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #2215 Gepost op: 5 februari 2014, 14:27:28
Citaat van: SniperEye link=msg=1242362 date=1391604666
Precies. Het is de dwingende toon van een aantal mensen die mij tegen staat. Waarbij ook meteen allerlei excessen genoemd worden. Wat zou men er van zeggen als wij de hulpverleners algemeen beoordelen op basis van enkele fouten die soms gemaakt worden?

Arie

• Senior gebruiker
    • Regio15
Reactie #2216 Gepost op: 5 februari 2014, 14:30:06
Het blijft altijd een spanningsveld. Bij Regio15 roepen wij niets over OMS'jes en maken zelfs geen item achteraf van een middelbrand als blijkt dat daar feitelijk niets aan de hand was.

Maar van een redacteur van een nieuwssite hoorde ik ooit dat het in zijn dorp absoluut op prijs wordt gesteld als iedere brandweerauto die met toeters en bellen door het dorp rijdt, op Twitter wordt vermeld. Het schijnt zelfs tot telefoontjes vanuit het gemeentehuis te zijn gekomen toen dat een keer niet gebeurde bij een OMS...  ::)

Ook de rol en reacties van familieleden/nabestaanden is heel divers: de een eist dat je beelden van internet verwijdert, van de ander ontvang je verzoeken om beelden tbv de geestelijke verwerking en/of afhandeling verzekeringskwesties. Een heel grijs gebied dus waar het bijna onmogelijk is een gulden middenweg te kiezen waar altijd en eeuwig iedereen het 100% mee eens is.

Een 'mooi' voorbeeld is een familie ergens in onze regio waar om de zoveel tijd de traumaheli moet uitrukken voor de vrouw des huizes ivm een aandoening van haar. Mevrouw en haar man/dochter stellen het echter absoluut op prijs om de foto's van de MMT-inzet te mogen ontvangen.

Dat is dus het probleem: niets is zwart/wit. Ook niet onder de 112-fotografen. Je hebt er absolute pulp onder zitten, maar ook die hun uiterste en integere best doen. Het heeft dan ook weinig zin om adhv voorbeeldjes de gehele groep een predikaat op te stempelen.... :)
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)

Ko van Leeuwen

• Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #2217 Gepost op: 5 februari 2014, 15:29:44
Citaat van: Arie link=msg=1242369 date=1391607006
Maar van een redacteur van een nieuwssite hoorde ik ooit dat het in zijn dorp absoluut op prijs wordt gesteld als iedere brandweerauto die met toeters en bellen door het dorp rijdt, op Twitter wordt vermeld. Het schijnt zelfs tot telefoontjes vanuit het gemeentehuis te zijn gekomen toen dat een keer niet gebeurde bij een OMS...  ::)
Om maar niet te spreken over de hulpverleners die maar al te graag websites bezoeken en de foto's downloaden naar hun PC. Een enkeling vraagt zelfs of ik hem op de foto wil zetten.

Citaat van: Arie link=msg=1242369 date=1391607006
Dat is dus het probleem: niets is zwart/wit. Ook niet onder de 112-fotografen. Je hebt er absolute pulp onder zitten, maar ook die hun uiterste en integere best doen. Het heeft dan ook weinig zin om adhv voorbeeldjes de gehele groep een predikaat op te stempelen.... :)
Dat bedoel ik dus ;-)

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #2218 Gepost op: 5 februari 2014, 16:20:46
Citaat van: peen van dienst link=msg=1242313 date=1391595319
Maar waar ik absoluut niet tegen kan is hulpverleners die dan maar beslissen dat dat niet mag. En daarmee allerlei wetten, afspraken en regelingen willens en wetens negeren, onder het mom van 'professionaliteit'.
Toch bijzonder dat de discussie weer "opeens" naar dit onderwerp gedraaid wordt, maar dat is natuurlijk ook een makkelijk winstpunt voor de journalistiek om de discussie gelijk weer dood te slaan.  ;) Op dit punt hebben jullie al lang jullie gelijk gehaald.

Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1242223 date=1391551117
SniperEye geeft aan dat het wel kan, maar met de kantekening dat het wel wat subtieler mag.
Vervolgens kom jij met een verhaal dat de fotografen tot aan de motorkap mogen lopen.
Dat is bombastisch en overdreven.
Maar komt dan met normale antwoorden. Wat je nu doet slaat nergens op. Niemand heeft ooit beweerd tot aan de motorkap te willen lopen. Van een morele discussie is op die manier geen sprake.
Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1242337 date=1391599042
Dus? Omdat er een enkele idioot dat doet mag elke discussie om zeep worden geholpen met bombastische praat???
Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1242359 date=1391603565
Het is een voorbeeld wat ik in de praktijk een aantal keer heb meegemaakt. Dat voorbeeld was bedoeld om de morele discussie aan te zwengelen over hoe ver we met z'n allen kunnen en moeten gaan. Je moet je ook niet te veel focussen op het voorbeeld zelf maar meer op het idee erachter. Dat heeft niets, maar dan ook echt niets te maken met regelgeving, maar gewoon met wat wij als mensen acceptabel vinden.  Met zoveel miljoen inwoners zijn er zoveel miljoen meningen, en eens worden zullen we het nooit met elkaar.(dat geld voor ieder onderwerp natuurlijk) Mijn punt maakte ik slechts in de hoop mensen in ieder geval aan het denken te zetten over hoe ver men gaat voor een foto/filmpje.

Dat jij je niet aangesproken voelt door mijn voorbeeld dat geloof ik best.

Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1242365 date=1391606579
Daarbij is feitelijk vastgesteld dat politie en pers op één lijn zitten m.b.t. de persvrijheid. Dat de privacy soms in de knel komt is ook een feit. En alhoewel ik een hulpverlener zijn/haar menselijke gevoelens van harte gun zal men toch moeten begrijpen dat veel van de in dit topic genoemde argumenten buiten elk wettelijk of reglementair kader vallen.
En dit is dus precies ook waar ik op doel. Het gaat mij niet om de wetten en regelgeving. Het gaat mij er niet om dat jij een perskaart hebt en ik een politiepak sta. Het gaat er om over hoe we als mensen met elkaar om gaan en hoe ver we in bepaalde dingen willen gaan. Ik zal je er op straat niet op aanspreken, want waarom zou ik... Jij je werk, ik mijn werk...

Mijn opmerkingen hebben ook niets te maken met de persvrijheid, en zijn niet eens zozeer gericht op de "echte" pers zelf. Dat het mag dat weet ik ook wel. Overigens wederom mijn punt, wat is überhaupt nog de definitie van de pers tegenwoordig.

Het gaat mij om hoe we in dit land met elkaar om gaan. Afgelopen week zag ik nog een foto die iemand op internet plaatst seconden na een aanrijding/gevallen fietsertje. In plaats van dat kind te helpen worden er foto's gemaakt.

En nogmaals, ik probeer niemand voor zijn benen te schoppen, en wil al helemaal niet de moraalridder uit hangen, maar als we met z'n allen af en toe denken: "waarom doe ik dit, moet het zo, en kan het misschien ook anders?" Dan zijn we al heel goed bezig met z'n allen. Kritisch kijken naar je eigen handelen en optreden kan geen kwaad. Dat de meesten van de pers dit doen, daar ben ik me goed bewust van.  O0
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

peen van dienst

• Senior gebruiker
Reactie #2219 Gepost op: 5 februari 2014, 16:58:50
Citaat van: Red link=msg=1242389 date=1391613646
Toch bijzonder dat de discussie weer "opeens" naar dit onderwerp gedraaid wordt, maar dat is natuurlijk ook een makkelijk winstpunt voor de journalistiek om de discussie gelijk weer dood te slaan.  ;) Op dit punt hebben jullie al lang jullie gelijk gehaald.
Tjek, dan houd ik mijn grote klep even dicht en ga weer aan het werk 98uiye

Peen
Redacteur van