Fotografen kan dit?

Auteur Topic: Fotografen kan dit?  (gelezen 816372 keer)

0 gebruikers (en 65 gasten bekijken dit topic.

SniperEye

• Senior gebruiker
  • Geíntresseerde
Reactie #2220 Gepost op: 5 februari 2014, 16:58:59
Gaan we pers definiëren dan komt de persvrijheid in het gedrang. Immers kunnen wij met ons allen hiervoor een definitie vinden, er kan zomaar morgen een andere gezaghebber opstaan en de definitie nog verder inperken naar eigen inzicht. Gevolg daarvan kan best eng zijn.

Ik vind het schokkend dat er zichzelf benoemde persfotografencowboys zijn die tot over de motorkap willen gaan voor de foto. Ik mag toch hopen dat op dat soort momenten de persfotografen onderling en de hulpverleners deze cowboys aanspreken. Niet om hun vrijheid in te perken maar op hun verantwoordelijkheid te wijzen.

Ko van Leeuwen

• Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #2221 Gepost op: 5 februari 2014, 22:38:46
Citaat van: Red link=msg=1242389 date=1391613646
Toch bijzonder dat de discussie weer "opeens" naar dit onderwerp gedraaid wordt, maar dat is natuurlijk ook een makkelijk winstpunt voor de journalistiek om de discussie gelijk weer dood te slaan.  ;) Op dit punt hebben jullie al lang jullie gelijk gehaald.
Toch bijzonder dat een discussie in grijstinten door jouw plotseling zwart/wit gemaakt wordt.

Het is een voorbeeld wat ik in de praktijk een aantal keer heb meegemaakt. Dat voorbeeld was bedoeld om de morele discussie aan te zwengelen over hoe ver we met z'n allen kunnen en moeten gaan. Je moet je ook niet te veel focussen op het voorbeeld zelf maar meer op het idee erachter. Dat heeft niets, maar dan ook echt niets te maken met regelgeving, maar gewoon met wat wij als mensen acceptabel vinden.  Met zoveel miljoen inwoners zijn er zoveel miljoen meningen, en eens worden zullen we het nooit met elkaar.(dat geld voor ieder onderwerp natuurlijk) Mijn punt maakte ik slechts in de hoop mensen in ieder geval aan het denken te zetten over hoe ver men gaat voor een foto/filmpje.
We hebben in de praktijk allemaal wel eens zoiets gezien. Maar er was op dat moment van de discussie geen enkele reden om het zo te stellen.

Het gaat mij om hoe we in dit land met elkaar om gaan. Afgelopen week zag ik nog een foto die iemand op internet plaatst seconden na een aanrijding/gevallen fietsertje. In plaats van dat kind te helpen worden er foto's gemaakt.
Bedoel je deze:
http://www.dumpert.nl/mediabase/6583566/70d742cb/snapchat_boven_hulpverlenen.html
In dat geval moet je toch even het commentaar van de maker (MnrBrom) lezen.

En nogmaals, ik probeer niemand voor zijn benen te schoppen, en wil al helemaal niet de moraalridder uit hangen, maar als we met z'n allen af en toe denken: "waarom doe ik dit, moet het zo, en kan het misschien ook anders?" Dan zijn we al heel goed bezig met z'n allen. Kritisch kijken naar je eigen handelen en optreden kan geen kwaad. Dat de meesten van de pers dit doen, daar ben ik me goed bewust van.  O0
Heel fijn dat je je daar van bewust bent. Echter, de meeste mensen op dit forum zijn toch redelijk weldenkend.  Anders zitten ze niet op dit forum. Waarom dan zo bombastisch reageren?

Ko van Leeuwen

• Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #2222 Gepost op: 5 februari 2014, 22:40:11
Citaat van: SniperEye link=msg=1242408 date=1391615939
Ik vind het schokkend dat er zichzelf benoemde persfotografencowboys zijn die tot over de motorkap willen gaan voor de foto. Ik mag toch hopen dat op dat soort momenten de persfotografen onderling en de hulpverleners deze cowboys aanspreken. Niet om hun vrijheid in te perken maar op hun verantwoordelijkheid te wijzen.
Dat heb ik in het verleden ook wel gedaan. Maar dan krijg je een grote bek of ze gaan klagen bij de redactie :-(

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #2223 Gepost op: 6 februari 2014, 10:10:38
Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1242482 date=1391636326
Toch bijzonder dat een discussie in grijstinten door jouw plotseling zwart/wit gemaakt wordt.
Zwart/wit? Er was helemaal geen aanleiding in de laatste berichten van het topic om die discussie er weer bij te halen. Maar het is gewoon een makkelijk argument om hulpverleners weer even terecht te wijzen. Zoals ik al aangaf, dat punt is altijd beslecht in het voordeel van de pers.

Bedoel je deze:
http://www.dumpert.nl/mediabase/6583566/70d742cb/snapchat_boven_hulpverlenen.html
In dat geval moet je toch even het commentaar van de maker (MnrBrom) lezen.
Goed, dat hij niet kan helpen is dan een argument wat ik begrijp. Maar of je dan gelijk een foto moet maken, en deze op internet moet dumpen..? Dat is precies waar ik op doel in mijn berichten.
Heel fijn dat je je daar van bewust bent. Echter, de meeste mensen op dit forum zijn toch redelijk weldenkend.  Anders zitten ze niet op dit forum. Waarom dan zo bombastisch reageren?
Jij ervaart het als bombastisch, dat is een persoonlijke observatie. Ik heb niet de intentie gehad om bombastisch over te komen. Mijn excuses voor het feit dat dit kennelijk wel zo ervaren is door sommigen.

Ik gaf echter al aan dat jij je niet aangesproken hoeft te voelen, en ja de meeste mensen op dit forum zijn redelijk weldenkend. Dat geld dus niet voor iedereen. ;) En ook weldenkende mensen kunnen af en toe kritisch naar hun eigen optreden kijken.

Het gat mij om een stukje bewustwording en zelfreflectie.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #2224 Gepost op: 6 februari 2014, 10:30:32
Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1242365 date=1391606579
...

Nee, ik ben het er ook niet mee eens. Maar dat is wel een gevolg van de persvrijheid. Behoudens de politieperskaart valt daar weinig aan te reguleren.

Dit is geen gevolg van persvrijheid maar het gevolg van een bijzondere opvoeding... Het is nog steeds niet normaal (dus de norm) dat negenjarige kinderen door ouders naar incidenten worden gebracht. Op het moment dat heel veel ouders dit gaan doen wordt een waarde een norm en vinden wij het vanzelf "normaal".

Ik zie in mijn dagelijks werk legio van bovenstaande voorbeelden die niet stroken met mijn normen, maar ach...misschien zijn mijn normen ouderwets. ???

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

SniperEye

• Senior gebruiker
  • Geíntresseerde
Reactie #2225 Gepost op: 6 februari 2014, 10:47:35
Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1242483 date=1391636411
Dat heb ik in het verleden ook wel gedaan. Maar dan krijg je een grote bek of ze gaan klagen bij de redactie :-(

Laat die grote bek je er niet van weerhouden dit te blijven doen. Dit is een goede manier om bewustwording te creëren.

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #2226 Gepost op: 6 februari 2014, 11:37:33
Citaat van: RemRoof link=msg=1242541 date=1391679032
Dit is geen gevolg van persvrijheid maar het gevolg van een bijzondere opvoeding...

Dat is een mooie conclusie, die ik zeker ga onthouden voor andere discussies over persvrijheid! :)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

Arie

• Senior gebruiker
    • Regio15
Reactie #2227 Gepost op: 6 februari 2014, 11:45:41
Dit is geen gevolg van persvrijheid maar het gevolg van een bijzondere opvoeding... Het is nog steeds niet normaal (dus de norm) dat negenjarige kinderen door ouders naar incidenten worden gebracht. Op het moment dat heel veel ouders dit gaan doen wordt een waarde een norm en vinden wij het vanzelf "normaal".

Ik zie in mijn dagelijks werk legio van bovenstaande voorbeelden die niet stroken met mijn normen, maar ach...misschien zijn mijn normen ouderwets. ???

RemRoof

Ik heb het zelf ook 'vanaf de andere kant' meegemaakt tijdens mijn werk voor de dierenambulance. Ging weliswaar niet over fotografen maar over ouders met kinderen.

Situatie: kat was 's-nachts onder de motorkap gekropen en op de warme motor gaan liggen. De volgende ochtend is deze toen naar beneden gevallen toen de auto ging rijden. Achterlijf in draaiende delen, dus vreselijk krijsen etc. Ter plaatse geweest, samen met brandweer en politie. Maar dan idd gewoon ouders met jonge kinderen die onder de auto gaan kijken, foto's nemen (voor plakboek thuis???) etc. Sta je idd wel even raar te kijken.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)

Ko van Leeuwen

• Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #2228 Gepost op: 6 februari 2014, 13:05:39
Citaat van: Red link=msg=1242535 date=1391677838
Zwart/wit? Er was helemaal geen aanleiding in de laatste berichten van het topic om die discussie er weer bij te halen. Maar het is gewoon een makkelijk argument om hulpverleners weer even terecht te wijzen. Zoals ik al aangaf, dat punt is altijd beslecht in het voordeel van de pers.
Red, ik krijg bijna medelijden met je ;-)
Maar gebruikte jij het motorkap argument dan niet om de pers even terecht te wijzen?

Goed, dat hij niet kan helpen is dan een argument wat ik begrijp. Maar of je dan gelijk een foto moet maken, en deze op internet moet dumpen..?
Dat geeft maar weer eens aan dat je voorzichtig moet zijn met oordelen, alhoewel het in dit geval ook afhangt van waar je de foto ziet en of het commentaar van de fotograaf toen al bekend was.

Dat is precies waar ik op doel in mijn berichten.Jij ervaart het als bombastisch, dat is een persoonlijke observatie. Ik heb niet de intentie gehad om bombastisch over te komen. Mijn excuses voor het feit dat dit kennelijk wel zo ervaren is door sommigen.
Excuses aanvaard!

Ik gaf echter al aan dat jij je niet aangesproken hoeft te voelen, en ja de meeste mensen op dit forum zijn redelijk weldenkend. Dat geld dus niet voor iedereen. ;) En ook weldenkende mensen kunnen af en toe kritisch naar hun eigen optreden kijken.
Prima, maar ga dan niet de discussie dood slaan met extreme voorbeelden.

Het gat mij om een stukje bewustwording en zelfreflectie.
Mij ook naar jou ;-)

Ko van Leeuwen

• Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #2229 Gepost op: 6 februari 2014, 13:07:00
Dit is geen gevolg van persvrijheid maar het gevolg van een bijzondere opvoeding...
Ik denk dat het beide is. De persvrijheid maakt dit discutabele gedrag van ouders mogelijk.